ניתוחדיסני+ מאבד מנויים, והחברה משנה אסטרטגיה
ניתוח
דיסני+ מאבד מנויים, והחברה משנה אסטרטגיה
ברקע הירידה המפתיעה במספר המנויים ברבעון, החברה מתכוונת להעלות את מחירי שירותי הסטרימינג שלה, וכן לצמצם את היצע התכנים
ענקית התוכן דיסני מוציאה לפועל כמה שינויי עומק באסטרטגיית הסטרימינג שלה, בעקבות המשך אובדן המנויים של שירות הדגל דיסני+.
בשבוע שעבר, עם פרסום הדוח הרבעוני שלה, הודיעה דיסני על ירידה של 2.5% במספר המנויים בדיסני+ לעומת הרבעון הרציף, ל-157.8 מיליון. זאת, בשעה שאנליסטים צפו שמספר המנויים דווקא יגדל בכ-1%. הסיבה העיקרית לירידה היא צניחה של 8% במספר המנויים בתת-השירות דיסני+ הוטסטאר שמפעילה החברה בדרום-מזרח אסיה, תוצאה של אובדן זכויות הסטרימינג לליגת הקריקט בהודו. מדובר ברבעון השני ברציפות שבו מאבד דיסני+ מנויים, אחרי שברבעון האחרון של 2022 נרשמה ירידה של 1.5% במספר המנויים לעומת הרבעון הרציף.
חרף החולשה של פעילות הסטרימינג, הכנסות החברה עלו ב-13% ל-21.82 מיליארד דולר והרווח הנקי זינק ב-149% ל-1.49 מיליארד דולר לעומת הרבעון המקביל. זאת, בין השאר הודות להתחזקות פעילות חטיבת הפארקים של דיסני, עקב צמיחה בהכנסות הפארקים בפריז, שאנגחאי והונג קונג.
הירידה במספר מנויי הסטרימינג של דיסני+ בולטת במיוחד על רקע הצמיחה היפה שהציגה היריבה הגדולה, נטפליקס, בשני הרבעונים האחרונים. בדוח הרבעוני העדכני של החברה דיווח נטפליקס על גידול של 0.8% במספר המנויים לעומת הרבעון הרציף, ל-232.5 מיליון.
בעקבות הירידה בסטרימינג והתחרות הגוברת בתחום, הודיעה דיסני שתספוג אובדן שווי בסך של בין 1.5 מיליארד ל-1.8 מיליארד דולר, שיתבטא בדוחות הרבעון הנוכחי. בנוסף, מתכוונת דיסני לבצע כמה שינויי עומק באסטרטגיית הסטרימינג שלה, עליהם הכריזה בשיחה עם אנליסטים לאחר פרסום הדוחות.
בראש ובראשונה, באופן לא מפתיע, מתכננת החברה להעלות את מחירי שירותי הסטרימינג שלה – דיסני+, הולו ו-ESPN+, אם כי החברה עדיין לא פרסמה פרטים לגבי העלאת המחיר. במקביל, צפויה דיסני לצמצם את היצע התכנים הקיים בדיסני+ ובהולו. "אנחנו בהליך בחינת התוכן התוכן בשירותים שלנו, בהתאם לשינויים אסטרטגיים בגישתנו לאצירת תוכן", אמרה סמנכ"לית הכספים כריסטין מקארתי. "כתוצאה, נסיר תוכן מסוים מפלטפורמות הסטרימינג שלנו".
החברה לא עדכנה איזה תוכן יוסר, אך מדובר במהלך שצפוי לחסוך לחברה כסף באחד משני אופנים: הסרת תוכן שרכשה דיסני מחברות אחרות תאפשר לה לצמצם את התשלום על רישיונות השימוש בו, בעוד שהסרת תוכן מקורי תקטין את דמי התמלוגים שמשלמת החברה ליוצרים ושחקנים בגין הכללת התוכן בספריית שירות הסטרימינג. צעד חיסכון נוסף שמתכננת דיסני הוא צמצום ההשקעה בתכני מקור חדשים. המידע בהקשר זה מוגבל ביותר, כאשר המנכ"ל בוב איגר אמר רק שדיסני מתעדת לבצע "רציונליזציה" של היקף ונפח ההשקעה שלה בתוכן.
מהלך דרמטי יותר הוא איחוד התכנים של דיסני+ והולו תחת אפליקציה אחת עד סוף השנה. כבר עתה מציעה דיסני בארה"ב מנויים משולבים של שירותי הסטרימינג שלה, אף שהגישה לתכנים היא דרך אפליקציות נפרדות. הבחירה להפריד היא בעיקר מיתוגית – דיסני+ מאופיין כשירות לכל המשפחה, בעוד שהולו מציע תכנים בוגרים ומורכבים יותר. אבל אין באמת היגיון כלכלי בהפעלת שני שירותים נפרדים, במיוחד באווירה הנוכחית, ולדברי איגר דיסני תשיק עד סוף השנה יישום סטרימינג שיציג תכנים משני השירותים. "מדובר בהתקדמות הגיונית של הצע השירותים שלנו", אמר.
לעת עתה דיסני+ והולו ימשיכו להתקיים כשירותים נפרדים, אך אפשר לשער כי עם התגברות הלחצים בתחום גם הם יאוחדו בסופו של דבר לשירות אחד. מהלך שכזה לא יתבצע כנראה לפני תחילת 2024, אז צפויה דיסני להחליט האם לממש את האופציה לרכוש את שליש ממניות הולו שנמצאות בשליטת קומקאסט. העלות צפויה לעמוד על 9 מיליארד דולר לפחות, בהתאם להסכם מ-2019 בין החברות שקובע רצפה של 27 מיליארד דולר לשווי של הולו.
אז מה היה לנו: פחות מנויים עם גישה לפחות שירותי סטרימינג שישלמו יותר כסף על ספרייה תכנים קטנה יותר עם פחות תכנים חדשים. אין סיכום טוב יותר לצפוי בכל שוק הסטרימינג בתקופה הקרובה.