סטארט אפ ניישן? עד שזה מגיע לספורט הישראלי
סטארט אפ ניישן? עד שזה מגיע לספורט הישראלי
הספורט הוא אחד מענפי הבידור העתיקים בעולם, החל מתקופת המשחקים האולימפיים ביוון העתיקה, הספורט מהווה חלק משמעותי מתרבות הבידור והפנאי שלנו. אולם, כענף ותיק כל כך, הספורט נוטה להיות מסורתי מאוד ולהתקשות בהסתגלות לשינויים, דבר שגורם לכך שהוא מאחר בהטמעת טכנולוגיות בחוויית הצפייה עבור קהל האוהדים, הן בישראל והן בעולם.
אוהדי קבוצה נותרים נאמנים לה במשך שנים ארוכות, ולעתים במשך כל חייהם, כמוהם כך גם קבוצות הספורט עצמן מסורתיות ופועלות באותן הדרכים במשך שנים רבות. בניגוד לעולם התרבות שהוא תחרותי ודינמי ביותר ולכן נאלץ להתחרות על קהל הצופים כמעט מידי יום בחודשו, עולם הספורט מסורתי יותר וניחן בקצב שינויים משלו. זאת מפני שהקהל אוהד את אותה הקבוצה במשך שנים, ולכן התחרות בענף תלויה לעיתים בשינוי אותו רוצים לקדם פנימית על מנת להתייעל ולא תמיד מצורך השוק במהירות התהפתחות הטכנולוגית.
לפיכך, טכנולוגיות שונות של שירות לקוחות באמצעות בינה מלאכותית, כרטיסים דיגיטליים ומערכות נוספות המסייעות לעסקים רבים ברחבי העולם למקסם רווחים ולחסוך בהוצאות ניהול הופעות ופסטיבלים, איחרו להיכנס לענף הספורט בכמה וכמה שנים. והרי מי נואש יותר לחווית משתמש, רכישה וקנייה יותר מאוהדי ספורט אשר הם קהל שבוי וקבוע במהלך רוב השנה. לכן, כל שינוי, גם קטן, בחוויית האוהדים מדאיג את מועדוני הספורט, מחשש שזה עלול לפגוע בקהל האוהדים הקבוע שלהם, אשר לאו דווקא יקבל בעין יפה את השינויים הטכנולוגיים, דבר שאין לו אח ורע בעולמות מקבילים הרי שכל שינוי, ושיפור בחוויה אמור להתקבל באהדה שכן הוא נועד לשרת את הצרכן.
למרות כל זאת, בשנים האחרונות מועדוני הספורט בעולם מתחילים להבין כי הסירוב לאמץ טכנולוגיות שונות גורם להם להפסיד הכנסות רבות ואף משאיר אותם אחורנית במירוץ מול כוחות עולים וצעירים בעולמות הספורט. למשל, כרטיסים דיגיטליים מאפשרים גמישות רבה בניהול מכירות והפצת כרטיסים, יכולת להתאים פרסומות ומבצעים, מעקב אחר התנהגות רוכשי הכרטיסים, ושמירה על הסביבה באמצעות צמצום השימוש בנייר. כמו כן, כרטיסים אלו מאפשרים להילחם בתופעת הספסרות ארוכת השנים ומאפשרים למועדוני הספורט לנהל ולהגדיל את המכירות בצורה טובה אף יותר.
הטכנולוגיות אינן מסתכמות רק במכירת כרטיסים. טכנולוגיות בינה מלאכותית שונות יכולות לאפשר ניהול יעיל יותר של שירות הלקוחות של מועדוני הספורט, ובכך לצמצם את עלויותיהם. בנוסף, קיימות טכנולוגיות דיגיטליות נוספות שמועדוני הספורט מאמצים אך לא בקצב הראוי, כמו טכנולוגיות המאפשרות אינטראקציות עם הצופים, כגון הזמנת מזון ושתייה למושב, מידע על השחקנים בזמן אמת והתאמת הודעות ותוכן למכשיר החכם של האוהד.
לסיכום, עולם הספורט החל מאוחר משאר העולמות את תהליך השינוי והאימוץ הטכנולוגי שבמהלכו הטכנולוגיה משתלבת בכל היבט של חווית הצפייה במשחקי כדורגל, כדורסל וענפי ספורט נוספים. וכמו בכל תחום שבו העולם מתעכב גם לישראל זה מגיע מאוחר מהרגיל ובאופן שלא מתאים לאומת הסטארטאפ שגם מחזיקה לא מעט סטארטאפים בינלאומיים בתחום הספורט-טק והדיגיטל. היכולת להתאים את הספורט לעולם החדש ומהירות התגובה לשינויים ואימוץ טכנולוגיות תסייע להגדיל את רווחי מועדוני הספורט ובעיקר לשמור על הרלוונטיות שלו בעולם הדיגיטלי, בו ענפים שונים רבים מתחרים על תשומת לב הצופים ותרבות הפנאי שלהם.
יותם כהן הוא מנכ״ל ומייסד שותף של חברת GO-OUT בעלת פלטפורמה לניהול טכנולוגי של אירועי תרבות וספורט