סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פעילי ימין קיצוני בועטים בצלם ידיעות אחרונות שאול גולן
פעילי ימין קיצוני בועטים בצלם ידיעות אחרונות, שאול גולן (באדיבות חדשות הערב, כאן 11)

"בני גנץ שתול של ה־CIA?" - זינוק בהפצת תיאוריות קשר מצד פעילי ימין

מחקר חדש של ארגון פייק ריפורטר, שממצאיו נחשפים בכלכליסט, מצא כי בחודשים האחרונים חל זינוק מדאיג בהפצת תיאוריות קשר מצד פעילי ימין, שכל מטרתן לקעקע את יסודות החברה הישראלית; לפי אחת מהן שתופסת תאוצה בכירי צה"ל מייצגים אינטרסים אמריקאיים; זינוק של 1,600% חל במספר הגולשים שנחשפו למונח "סוכנים אמריקאים" 

תיאוריית קשר מסוכנת שצוברת תאוצה בחודשים האחרונים גורסת שדמויות פוליטיות בכירות, ובראשן בני גנץ, גדי איזנקוט ויואב גלנט, הן סוכנים אמריקאים שקשרו נגד ישראל ונתניהו – כך נמצא במחקר של פייק ריפורטר, שנחשף כעת בכלכליסט.
התיאוריה זוכה לתמיכה לא רק מצד משפיעני רשת מובילים בימין, אלא גם מצד עיתונאים ואנשי תקשורת בכלי תקשורת מרכזיים, שמקדמים אותה ישירות או בחצי קריצה. "במוקד הקונספירציה נמצאות הטענות שארה"ב שתלה סוכנים בדרגים הכי גבוהים של הממשל והצבא הישראליים כדי לשלוט בענייניה הפנימיים של ישראל ולקדם אינטרסים אמריקאיים", נכתב בדו"ח של פייק ריפורטר. "מפיצי הקונספירציה מסמנים כמה סוכנים כאלה, ובהם גנץ, איזנקוט, ראש אמ"ן אהרון חליווה והיועמ"שית גלי בהרב־מיארה. לעתים קרובות מפיצי הקונספירציה כוללים גם ארגוני חברה אזרחית וארגוני שמאל ברשימת 'הסוכנים האמריקאים'. לעתים נראה גם האשמה כלפי התקשורת הישראלית ועיתונאים מסוימים, שלדברי מאמיני הקונספירציה משמשים אף הם כסוכנים אמריקאים. לעתים קרובות התוכן הקונספירטיבי יוצג בתגובה לתוכן קיים המעביר ביקורת על הממשל האמריקאי, לרוב על רקע דרישותיו מישראל ביחס למלחמה בעזה".
עד כמה רחבה האחיזה שתפסה תיאוריית הקשר בקרב הציבור הישראלי? סקר משותף שערך פייק ריפורטר עם נמרוד ניר, דוקטורנט במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית, מצא ש־26% מהנשאלים היהודים מאמינים בטענה שלפיה גנץ ואיזנקוט "הם סוכנים זרים בתוך קבינט המלחמה בשליחות האמריקאים, כדי לקדם את האינטרסים של ארה"ב בישראל". 24% נוספים השיבו שאינם בטוחים אם הם מאמינים בה או לא.
שורשי תיאוריית הקשר ניטעו לפני 7 באוקטובר. האזכור המוקדם ביותר לשימוש בביטוי "סוכנים אמריקאים" אותר על ידי פייק ריפורטר בתגובה ב־X (לשעבר טוויטר) מ־11 באוגוסט 2023 של משתמש בשם "סודות רצח רבין". "הכניסו לחיל הזה המון סוכנים אמריקאים", הוא כתב במענה לפוסט של פעיל הימין יוסי שחבר (חשבון זה של שחבר נסגר מאז, ולא ברור לאיזה חיל הכוונה).
שחבר, שחשבונו הושהה בעבר כמה פעמים על ידי X בעקבות הפרת מדיניות הפלטפורמה, מיקד את טענת הקונספירציה בגנץ ובאיזנקוט ב־10 באוקטובר, אחרי שהכריזו על הצטרפות לקבינט המלחמה. "ביידן קבע. נתניהו ביצע. בני גנץ/איזנקוט בממשלה. הגיוני. 2 סוכנים אמריקאים", הוא כתב.
לפי פייק ריפורטר, עד סוף ינואר התפוצה של הקונספירציה היתה מוגבלת יחסית, וקודמה בעיקר על ידי כמה חשבונות ספציפיים בתגובות לחשבונות אחרים. בינואר החלו מקדמי הקונספירציה להתמקד בחברי קבינט המלחמה אז, גנץ ואיזנקוט, וכן בשר הביטחון גלנט. ב־17 בינואר Itzhack Hirsh כתב: "אני בטוח שבני גנצבוע מקיים קשר ישיר וסודי עם גורמים בארה"ב!" Dani zaguri ziv adv הגיב לו: "סוכנים אמריקאים".

משתמשים שונים כתבו "גלנט מתנהג כמו סוכן אמריקאי" ב־15 במאי; "גדי איזנקוט הוא סוכן CIA עוד מהתקופה שהיה אלוף... מונה לרמטכ"ל בהכתבה של אובמה... נאמן לארצות הברית ולא לישראל" ב־29 במאי; ו"גנץ סוכן אמריקאי (בוגד), איזנקוט (בוגד)" ב־5 ביוני. פוסט של Magi Magi מ־7 ביוני מציג את גנץ כבובה על חוט שנשלטת על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
לפי פייק ריפורטר, התפוצה של תיאוריית הקשר זינקה בתחילת פברואר, לאחר שממשל ביידן הודיע על הטלת סנקציות על כמה מתנחלים אלימים. "בשלב זה אנו מזהים שינוי דרמטי בנתוני החשיפה לשיח הקונספירטיבי והשימוש במונח 'סוכנים אמריקאים'", נכתב בדו"ח של הארגון. פייק ריפורטר בדק את השימוש במונח "סוכנים אמריקאים" ב־12 החודשים שהסתיימו במאי השנה, ומצא כי כ־1.21 מיליון ישראלים נחשפו לו, עלייה של 1,579% בהשוואה לתקופה המקבילה שהסתיימה במאי 2023.
מונח אחר שמשמש לקידום תיאוריית הקשר הוא "מהפכת צבע". "שימוש במונח זוהה לראשונה ב־11 ביולי 2023, בשיא ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית", אומרים בפייק ריפורטר. המונח משמש לתיאור מעורבות של ארגוני ביון אמריקאיים בהפיכות משטריות. "זיהינו עלייה בשימוש במונח לאחר הודעה על ביקורו של גנץ בוושינגטון, בניגוד לעמדתו של נתניהו, בפברואר 2024.
מאז מרץ פעילות הקונספירטורים נמצא בעלייה. "צייצן הימין 'ארבלאו צייד הטונות' עסק בהרחבה גם בקונספירציית הסוכנים האמריקאים", אומרים בפייק ריפורטר. "לדבריו, ארה"ב פועלת זה כשנה כדי לבצע הפיכה בישראל.
"אלירן דהן, המוכר כמי שמפיץ דיסאינפורמציה וקונספירציות, ואף עומד בפני תביעה על הפצת מידע כוזב בעניינו של כתב ערוץ 12 גיא פלג, העלה לטלגרם ב־30 באפריל סרטון שמסביר כיצד סוכני CIA מייצרים מהפכות ופעולות כדי להחליף את השלטון במדינות ברחבי העולם. הוא מזמין את קהל העוקבים שלו לנסות לנחש מי הם אותם סוכני CIA בישראל שמנסים להפיל את שלטון נתניהו. דהן זוכה לתמיכתו של יאיר נתניהו, שהמליץ לעוקביו לעקוב אחריו".
הקונספירציה קודמה בתחילת מאי על ידי איש התקשורת גדי טאוב, לאחר שפרסם ב־Tablet מאמר שבו טען שארה"ב חותרת תחת הדמוקרטיה הישראלית, מנסה להמליך את בני גנץ על ישראל כדי להחזיר את פתרון שתי המדינות לשולחן, ושפעילי המחאה נגד הממשלה הם "פרוקסי" של ארה"ב.

ב־9 ביוני קידם אותה כתב ערוץ 14 מוטי קסטל כאשר הפנה שאלה לגנץ במהלך מסיבת עיתונאים שבה הודיע על פרישה מהממשלה. "האם יכול להיות שהפרישה שלך הערב היא בהוראה מארה"ב או למצער בשיתוף גורמים אמריקאיים? האם היית בקשר עם גורמי ממשל, עדכנת או קיבלת מסרים מהם או העברת כאלו?", הוא שאל אותו, אף שלא הציג ביסוס להאשמותיו. מודל ה"רק שואל שאלות" הוא שיטה מוכרת להפצת תיאוריות קשר תוך ניסיון לחמוק מאחריות להפצתן.
במה משמעותית יותר קיבלה הקונספירציה בדיווח של פרשן ערוץ 12, עמית סגל, מאותו יום. בעודו דן בסיבות שהובילו לפרישת גנץ מהממשלה ולמשבר בינו לבין נתניהו, ציין סגל שהצד של נתניהו "חושב שגנץ עובד בשירות האמריקאים", וזאת בלי לסייג את האמירה או לציין שאין כל ראיה לכך ושמדובר בתיאוריית קשר מקוונת נטול ביסוס.
"העובדה שציבורים שלמים בישראל מאמינים בקונספירציות ובשקרים לא נולדה בחלל ריק, אלא כפרי של רעל שפוליטיקאים, מובילי דעה ומשפיענים מפיצים ברשתות ובתקשורת", אמר לכלכליסט מנכ"ל פייק ריפורטר, אחיה שץ. "לשם צבירת כוח הם מזהמים במודע את השיח הציבורי ומטמיעים באינספור ישראלים שנאה יוקדת שמבוססת על שקרים ואמונה שהאויב האמיתי הוא השכן או השכנה ממול, ושפוליטיקאים, פקידים ואנשי צבא בוגדים במדינה בשעת מלחמה. פעם זה שקרים על זיוף הבחירות, פעם תיאוריה על גורמי צבא שסייעו לחמאס, ופעם סימון של רמטכ"לים לשעבר כגנץ ואיזנקוט כמרגלים אמריקאים. כל אחת מהדוגמאות הללו בנפרד, אך בעיקר הצטברותן לתמונת מציאות שלמה ומעוותת, שומטת את הקרקע מתחת לרגלי החברה הישראלית כולה, שכבר משלמת מחיר קטסטרופלי בגלל השיטה הזאת, שאת השלכותיה המלאות אנחנו עדיין לא מבינים".