סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה סמסונג ב סיאול קוריאה
מטה סמסונג בסיאול (צילום: Jung Yeon-je / AFP)

ניתוח
התחרות מול סין וצפי להאטה בצריכה דחפו את סמסונג לגל פיטורים גלובלי

הענקית הדרום־קוריאנית צפויה לפטר עד 15% מעובדי המכירות והשיווק ועד 30% מעובדי המינהלה. בדומה לאפל, סמסונג מתקשה להתמודד עם הגל הפטריוטי בסין שמתבטא בהעדפה למכשירים מקומיים

ענקית האלקטרוניקה סמסונג נערכת לקיצוצי ענק של אלפי עובדים בפעילותה מחוץ לדרום קוריאה, שיכולים להגיע עד ל־30% בחטיבות מסוימות, כך לפי דיווח של רויטרס.
סמסונג היא אחת השחקניות המובילות בעולם בתחום הסמארטפונים, הטלוויזיות החכמות, שבבי הזיכרון והמוצרים הלבנים (כמו תנורי בישול ומקררים), והקיצוצים משקפים אתגרים שעמם מתמודדת החברה ברבים מתחומי פעילותה.

מקורות עם ידע בנושא אמרו לרויטרס, שהחברה הורתה ליחידות מחוץ לדרום קוריאה לקצץ עד 15% מעובדי המכירות והשיווק ועד 30% מעובדי המינהלה. הקיצוצים צפויים להתבצע לפני סוף השנה במשרדי החברה באמריקה, אירופה, אסיה ואפריקה. בשלב זה, לא ברור כמה משרות יקוצצו, ואילו מדינות או יחידות עסקיות צפויות לספוג את המכה הקשה ביותר.
לפי נתוני סמסונג, נכון לסוף 2023 הועסקו בחברה 267.8 אלף עובדים, 147 אלף מהם (כ־55%) במשרדי ובמפעלי החברה מחוץ לדרום קוריאה. עם זאת, מרבית עובדי החברה מועסקים במשרות ייצור, שלא צפויות להיפגע בסבב הקיצוצים, כך לפי הודעת החברה. 25.1 אלף עובדים מועסקים במשרות מכירות ושיווק, ועד 27.8 אלף בתחומים אחרים. לפיכך, הקיצוצים צפויים, לפי הערכות, להקיף כמה אלפי עובדים.

חבילות פרישה בהודו

מסמסונג נמסר שהיא מבצעת התאמות בהיקף כוח העבודה העולמי שלה באופן תקופתי, במטרה לשפר את יעילותה. לדברי החברה, בשלב זה אין לתוכנית הקיצוצים יעדים ספציפיים.
לפי הדיווח, "המנדט העולמי" לביצוע הקיצוצים נשלח ליחידות החברה לפני כשלושה שבועות, ובהודו כבר החלה סמסונג להציע חבילות פרישה לעובדים בדרגי ביניים שעזבו בשבועות האחרונים. היקף המשרות שיקוצצו בהודו לבדה, שם מעסיקה סמסונג 25 אלף עובדים, יכול להגיע לכ־4% מכוח האדם במדינה. בסין סמסונג הודיעה לעובדים על קיצוצים בהיקף של 30% בחטיבת המכירות.
בשלב זה לא ידוע על תוכניות של סמסונג לבצע פיטורים בדרום קוריאה. מקור עם ידע בנושא אמר לרויטרס שהחברה תתקשה לבצע מהלך פיטורים במדינה, מכיוון שמדובר בנושא רגיש פוליטית. החברה־האם של יצרנית מוצרי האלקטרוניקה, קבוצת סמסונג, היא המעסיק הגדול במדינה, וקיצוצים נרחבים עלולים לעורר אי־נחת מקומי. רק הקיץ התמודדה סמסונג עם שביתה בת כמה ימים של עובדים בקוריאה הדרומית, שדרשו שכר גבוה יותר והטבות משודרגות.

פספסה את שוק ה־AI

ברבעונים האחרונים מתמודדת סמסונג עם שורה של אתגרים ברבים מתחומי פעילותה המרכזיים. לפי נתוני חברת המחקר IDC, סמסונג היא יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם. ואולם, בדומה לאפל המדורגת שנייה, החברה מתמודדת עם קשיי צמיחה על רקע פעילות מוצלחת של יצרניות סיניות.
זו מושפעת, בין השאר, מהתעוררות פטריוטית בשוק הסיני, שמתבטאת בהעדפה של צרכנים למכשירים של יצרניות מקומיות.
ברבעון השני של השנה אמנם רשמו מכירות הסמארטפונים של סמסונג עלייה שנתית של 0.7% ל־53.9 מיליון יחידות, ואולם בפועל נתח השוק שלה ירד מ־20% ל־18.9%. זאת, בשעה שהיצרנית המדורגת שלישית, שיאומי, רשמה זינוק במכירות של 27.4% ל־42.3 מיליון והגדילה את נתח השוק שלה ל־14.8%. Vivo, במקום החמישי, רשמה גידול של 21.9% במכירות ל־25.9 מיליון יחידות ונתח שוק של 9.1%. עליות אלה היו, במידה רבה, על חשבון נתח השוק של סמסונג ואפל.
בפעילות השבבים שלה, סמסונג נמצאת בפיגור בתחום הפאונדרי (ייצור שבבים בעבור חברות אחרות לפי עיצובים שלהן) אחרי המובילה העולמית TSMC מטייוואן. החטיבה גם סבלה מזעזוע משמעותי בחודש מאי כאשר סמסונג החליפה את ראש החטיבה, קאי היון קיונג, ומינתה במקומו את המנהל הוותיק והמוערך יאנג היון ג'ון, שעמד בראש החטיבה עד 2017. זאת, על רקע מה שתואר כ"משבר שבבים" בסמסונג.
סמסונג היא מובילה עולמית בתחום שבבי הזיכרון, עם נתח שוק של 45.5%. ואולם, בתחום הקטן יותר של שבבי זיכרון מסוג HBM3, שמיועדים למערכות שבבי AI דוגמת אלו של אנבידיה, נמצאת החברה בפיגור ניכר מאחורי SK Hynix הדרום־קוריאנית, שמחזיקה ב־90% מהשוק.
לדברי אנליסטים, סמסונג כשלה לזהות את הביקוש הצפוי לשבבי זיכרון למערכות בינה מלאכותית, וכתוצאה פספסה תחום פעילות יוקרתי ורווחי במיוחד.
הקיצוצים גם משקפים תחזית פסימית של סמסונג לגבי הכלכלה העולמית. לדברי מקור המעורה בפרטים, סמסונג נערכת להאטה בכלכלה העולמית, שתביא לירידה בביקושים למוצרי טכנולוגיה. מקור אחר אמר לרויטרס שהחברה מבקשת לחזק את השורה התחתונה שלה באמצעות הפחתה בהוצאות.