סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מונית אוטונומית וויימו waymo לוס אנג'לס רכב אוטונומי
מונית אוטונומית של וויימו בלוס אנג'לס (צילום: Waymo)

המרוץ לרובוטקסי: יחידת הרכב האוטונומי של אלפבית השלימה גיוס של 5.6 מיליארד דולר

אלפבית הובילה את סבב ההשקעה ב-Waymo, שבו השתתפו גם משקיעים קודמים בהם אנדריסן הורוביץ ופידליטי. עד היום גייסה החברה יותר מ-11 מיליארד דולר. Waymo מפעילה יותר מ-100 אלף נסיעות של מוניות אוטונומיות בשבוע ומתכננת להרחיב את השירות מעבר ללוס אנג'לס, סן פרנסיסקו ופיניקס

וויימו (Waymo), מיזם הרכב האוטונומי של אלפבית, השלים סבב גיוס של 5.6 מיליארד דולר להרחבת שירות המוניות הרובוטיות שלו מעבר לערים שבהן הוא פועל כיום - לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו ופיניקס.
אלפבית הובילה את סבב ההשקעה במיזם, לצד משקיעים קודמים בהם אנדריסן הורוביץ, פידליטי, פרי קריק, סילבר לייק, טייגר גלובל ו-T. Rowe Price.
המנכ"לים המשותפים של Waymo, טקדרה מוואקנה ודמיטרי דולגוב, אמרו כי כספי הגיוס ישמשו להרחבה ולקידום מערכת הנהיגה האוטונומית Waymo Driver. "עם ההשקעה האחרונה נמשיך לקבל נוסעים נוספים לשירות ההסעות שלנו בסן פרנסיסקו, פיניקס ולוס אנג'לס, וכן באוסטין ובאטלנטה באמצעות השותפות שלנו עם אובר", כתבו.
סבב הגיוס האחרון מביא את סך ההון שגויס על ידי Waymo ל-11.1 מיליארד דולר, לאחר שגייסה 3.2 מיליארד דולר ו-2.5 מיליארד דולר בשני סבבים קודמים. סמנכ"לית הכספים של אלפבית רות פורת הודיעה ביולי כי חברת האם של גוגל אלפבית תתחייב להשקעה רב-שנתית של עד 5 מיליארד דולר ב-Waymo.
בעוד חברות רבות מנסות כלי רכב אוטונומיים בכבישים ציבוריים בארה"ב, Waymo היא היחידה שמפעילה שירות מוניות רובוטיות מסחרי במספר אזורים מטרופוליטניים גדולים. השירות זכה לאהדה בקרב נשים החוששות מנסיעה עם נהגים לא מוכרים, ואף שימש הורים לשליחת ילדיהם לבית הספר כשאפשרויות תחבורה אחרות נתפסו כפחות בטוחות או נוחות.
Waymo מבצעת כיום יותר מ-100,000 נסיעות שבועיות לנוסעים בלוס אנג'לס, פיניקס וסן פרנסיסקו, שיכולים להזמין את המוניות הרובוטיות דרך אפליקציית Waymo One. לאחרונה, החברה של אלפבית חברה לאובר להשקת שירות המוניות הרובוטיות באוסטין, טקסס - מקום מושבה של המתחרה הפוטנציאלית טסלה.
מנכ"ל טסלה אלון מאסק, שחשף לפני שבועיים את האב טיפוס של הרובוטקסי של טסלה, מבטיח רכבים אוטונומיים כבר למעלה מעשור. שלשום אמר כי שייצור הרובוטקסי של החברה יכול להגיע ל-4 מיליון יחידות ב-2026. עוד אמר כי טסלה תציע שירות הסעות ללא נהג בטקסס וקליפורניה בשנה הבאה, לאחר שהחברה תשדרג את המערכות האוטומטיות החלקיות ברכביה הקיימים, שעדיין דורשים נהג אנושי כיום.
המתחרה הקרובה ביותר של Waymo בארה"ב, Cruise שבבעלות GM, השעתה את פעילותה בעקבות תקרית שאירעה בחודש אוקטובר 2023 בסן פרנסיסקו במסגרתה הולכת רגל נגררה למרחק של 6 מטרים על ידי רכב אוטונומי של Cruise, לאחר שנפגעה תחילה מנהג אנושי ברכב אחר. Cruise פועלת לחידוש השירות ומתכננת גם היא לשתף פעולה עם אובר.
נתוני הדיווח העצמי של Waymo מצביעים על כך שכלי הרכב שלה מעורבים בתאונות "הרבה פחות מנהגים אנושיים בכבישים ציבוריים". עם זאת, Waymo יזמה ביצוע ריקולים לשיפור הבטיחות של מערכות הנהיגה האוטונומיות שלה, ורכביה האוטונומיים חסמו לעתים את התנועה, נסעו בכיוון הלא נכון ברחוב, או היו מעורבים בהתנגשויות, אם כי אף אחת מהן לא הובילה לפגיעה קטלנית או חמורה.
מונית הרובוט מהדור הבא של Waymo היא Geely Zeekr המצוידת בחיישנים מותאמים אישית ובינה מלאכותית. לאחרונה, Waymo גם הסכימה על שותפות אסטרטגית רב-שנתית עם יונדאי שתוסיף את הרכב החשמלי Ioniq 5 לצי המוניות הרובוטיות שלה. באוגוסט, החברה הודיעה כי תבחן את רכביה ללא נהג גם בתנאי מזג אוויר חורפיים קשים, כולל בצפון קליפורניה, צפון מדינת ניו יורק ומישיגן, בתקווה להציע שירותי מוניות רובוטיות מעבר לאזורי השמש, ובסופו של דבר גם מחוץ לארה"ב.