סגור
גג עמוד techtalk דסק

כך בינה מלאכותית יכולה להחזיר את האנושיות לטיפול

בעידן ההתפתחויות המהירות בתחום הבינה המלאכותית (AI) והופעתן אט אט גם במרחב הבריאותי, עולה חשש טבעי בקרב רבים: האם המכונות יחליפו את המגע האנושי, במיוחד בתחומים רגישים כמו בריאות ורפואה? רבים מודאגים מכך שבעתיד הקרוב האינטראקציות האנושיות הבלתי אמצעיות בין הצוות המטפל לבין מטופלים ייעלמו אט אט, ויתחלפו בבוטים ורובוטים. אולם, האם חששות אלו מוצדקים? או שמא הבינה המלאכותית עשויה דווקא להחזיר את האנושיות לטיפול שנהיה "אנושי רובוטי"?
סקר נרחב שנערך בארה״ב בקרב 600 איש, ותוצאותיו התפרסמו לאחרונה ב-BMC Medical Ethics, מציג תמונה מורכבת של תפיסות הציבור כלפי שילוב AI במערכת הבריאות. מצד אחד, רוב המשיבים (65%) הסכימו כי שילוב יישומי AI יכול לתמוך בעבודת הצוות המטפל, למשל בניתוח נתונים, באבחנות ובמתן חוות דעת נוספות. מאידך, כמעט שליש מהמשיבים (30%) הביעו חשש מחוסר היכולות של בינה מלאכותית לספק ״מגע אנושי״. הם הדגישו את החשיבות של אמפתיה, כבוד ומגע קרוב בטיפול — תכונות שנתפסות כייחודיות לבני אדם.
ניתן בהחלט להבין את החששות האלו, במיוחד כאשר אנו יודעים איזו השפעה מכרעת יש למגע אנושי על תוצאות התהליך הטיפולי — מחקרים רבים מראים קשר ישיר בין אמפתיה רבה יותר לשביעות רצון המטופלים, היענותם לטיפול, ולתוצאות קליניות טובות יותר.
אולם, האם באמת קיימת סתירה בין שילוב AI לבין שמירה על המגע האנושי? להערכתי, התשובה היא לא רק שאין סתירה, אלא ש-AI יכולה למעשה לחזק את האינטראקציה האנושית במערכת הבריאות. כדי להבין זאת, עלינו להכיר תחילה במציאות ובאתגרים העומדים בפני מערכות הבריאות והביטוח כיום. ברחבי העולם כולו, מערכות אלו כורעות תחת עומס. הצוותים המטפלים נאלצים להתמודד עם לחץ מתמיד, זמן מוגבל לכל מטופל, ועומס אדמיניסטרטיבי עצום. לא פעם, בתוך הררי הניירת, הצוות המטפל עלול להחמיץ את האדם שמולו.
1 צפייה בגלריה
ד"ר דנה סיני VP ב Laguna
ד"ר דנה סיני VP ב Laguna
ד"ר דנה סיני
יתרה מזאת, מחשוב מערכות הבריאות בעשורים האחרונים, שנועד במקור להקל על העומס ולאפשר רפואה טובה ומדויקת יותר, לעתים קרובות יצר חיץ אדמיניסטרטיבי נוסף בין המטפלים לבין המטופלים. הצורך להקליד את הרשומות הרפואיות ואת הליך הטיפול בזמן אמת הפך למכשול בפני הקשבה מלאה ואמפתיה. הצוות המטפל מבלה כמעט מחצית מזמן העבודה שלו על תיעוד ומשימות מנהלתיות, ורק כשליש מהזמן במגע ישיר עם מטופלים. במחקרים וסקרים רבים נמצא כי מטפלים מלינים בראש ובראשונה על כמות הזמן והאנרגיה שעליהם להשקיע בניירת ואדמיניסטרציה, גורם שמשפיע באופן מובהק על התפתחות שחיקה.
כאן נכנס לתמונה הפוטנציאל האמיתי של AI במערכת הבריאות. במקום להחליף את המגע האנושי, AI יכולה לשחרר את הצוות המטפל מהמטלות הטכניות והאדמיניסטרטיביות, ולאפשר להם להתמקד במה שחשוב באמת — הקשר עם המטופל. למעשה, AI יכולה להיות ההשלמה של המהפכה הטכנולוגית בבריאות, ולהיות הצעד הנוסף שצריך להיעשות כדי שהמחשוב יהיה לעזר ולא לנטל על הצוות המטפל, ייקח מהם את הדברים המעיקים ויחזיר להם את הדבר הפשוט והחשוב ביותר — היכולת להקשיב.
לדוגמה, מערכות AI מתקדמות יכולות לאפשר אוטומטיזציה של תהליכים מנהליים, ולסייע בתיעוד ובסיכום מפגשים פיזיים וטלפוניים. הזמן שייחסך על ידי השימוש במערכות אלו יוכל להיות מושקע בחזרה במטופלים ובתשומת לב אליהם, מה שעשוי להוביל לשיפור משמעותי באיכות הטיפול ובשביעות הרצון של המטופלים.
מעבר ליכולות תיעוד וסיכום, הפיתוחים האחרונים בתחום הבינה המלאכותית, כגון ניתוח שפה טבעית (NLP) ו-Conversational Intelligence, מציעים פוטנציאל מהפכני לשיפור הטיפול. מערכות אלו מנתחות בזמן אמת את האינטראקציות בין מטפלים למטופלים, מזהות נושאים חשובים, רגשות וניואנסים שעלולים להיות מוחמצים בלחץ הזמן, ומציעות למטפל שאלות נוספות לדיון מעמיק יותר. מערכות AI מתקדמות מסוגלות לזהות גורמים רגשיים וסוציו-אקונומיים המשפיעים על בריאות המטופל, מעבר לסימפטומים הפיזיים הגלויים, ולסייע בהתאמת תוכניות טיפול אישיות. יכולת זו קריטית במיוחד במערכת בריאות עמוסה, שלעתים מתקשה לראות את ההקשר הרחב של חיי המטופל.
קל לראות מרשימה זו שכלי הבינה המלאכותית המוזכרים לעיל לא רק שאינם מחליפים את המגע האנושי, אלא מעצימים אותו. על ידי הפחתת העומס האדמיניסטרטיבי וסיוע בניתוח אינטראקציות, AI יכולה לאפשר לצוות המטפל להיות נוכח יותר, קשוב יותר, ואמפתי יותר. בעודנו מתקדמים בעולם דיגיטלי, יש לשאוף לשילוב טכנולוגיות AI שמעצימות את הקשר האנושי ולא מחליפות אותו. כך נוכל להבטיח מערכת בריאות אמפתית ואפקטיבית יותר, המשלבת את היתרונות של טכנולוגיה מתקדמת עם החמלה והמגע האנושי החיוניים כל כך בתחום הבריאות. בסופו של דבר, הבינה המלאכותית צריכה להיות הכלי שיאפשר לנו להיות אנושיים יותר, לא פחות.
ד"ר דנה סיני היא VP Conversational AI ב-Laguna Health