סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אתם אישרתם: כך חברות המודיעין עוקבות אחרינו

הסמארטפונים מצוידים בשורה של חיישנים שמאפשרים לאתר את מיקום המשתמש בדיוק גבוה; מי שמשיג את הנתונים האלה - יכול לייצר למפרסמים ערך גבוה

כלכליסט חשף הערב כי משטרת ישראל רכשה לאחרונה מחברת מודיעין הסייבר הישראלית רייזון (Rayzone) תוכנת מעקב חדשה. התוכנה מאפשרת, בין היתר, לאתר בדיוק של מטר את מיקומו של אדם ומסלול תנועתו ומאפשרת לקבל מידע נוסף מהאפליקציות על מכשירו של היעד. הכלי הנרכש נמכר עד היום על ידי רייזון, בין היתר, לארגוני ביון בעולם וזכה לכינוי "אקו" (Echo) והשימוש שנעשה בו מעורר שאלות בתחום המשפט, הפרטיות והטכנולוגיה. רכישת הכלי הטכנולוגי החדש לשימושה של חטיבת המודיעין הטכנולוגי של המשטרה (סייבר־סיגינט) והשימוש שנעשה בו לא הובאו לבחינה ולאישור מוקדם של מערך הייעוץ המשפטי לממשלה. כך עולה מתגובת משרד המשפטים.
אף שהטכנולוגיה אותה פיתחה רייזון היא בגדר סודה המסחרי, היא אינה היחידה שמייצרת מודיעין מסוג זה. כיום קיים שוק מבוסס למדי של חברות שעוסקות "בתובנות מבוססות מיקום" שהתפתח רבות הודות לניצול חוסר תשומת הלב שלנו להרשאות שאנו מעניקים למפתחי אפליקציות.
מכשירי הטלפון החכמים מצוידים בחיישנים שמנטרים את הסביבה בכל עת. בין היתר - חיישן תנועה, מד תאוצה ומד חישה סיבובית, כל אחד מהם מפרש את התנועה שלנו: לאיזה כיוון אנחנו נעים, באיזה אופן ובאיזו מהירות; לצד אלו יש ג'ירוסקופ ומד אוריינטציה, שמסייעים, בין היתר, לפרש גבהים; מגנומטר שעוקב היכן מצוי הטלפון בחלל עצמו (מונח על שולחן, מוחזק באוויר); חיישנים סביבתיים שמודדים טמפרטורה, לחץ ברומטרי ומידת האור; וחיישני קרבה שיודעים לזהות נוכחות של גופים.
נתוני החיישנים בשילוב גישה למפות גיאוגרפיות, תחזיות מזג האוויר ולוח רכבות למשל, מאפשרים לאתר את מיקום המשתמש בדיוק גבוה תוך צריכת אנרגיה קטנה מאוד ממכשיר הטלפון. כך מי שמשיג גישה לנתונים אלו יכול לדעת מתי ולאן בעליו נוסע, מחנה את הרכב, יוצא ממנו, הולך לעבר בניין, עולה במעלית, יוצא בקומה מסוימת ונכנס למשרד ספציפי; וכן מתי הפעילות מסתיימת, ובעליו של המכשיר יורד במעלית וחוזר לרכב. את המידע הזה ניתן כיום להשיג מבלי להפר חוקים קיימים, לרוב דרך רכישת הנתונים ממפתחי אפליקציות שאוספים אותם באמצעות תוספים שונים, ואחרי שהמשתמשים נתנו לכך אישור בהיסח דעת.
שוק זה מתפתח בשל היתרונות העסקיים שבו. אחרי שחברות מודיעין מיקום רוכשות את נתוני המיקום הן פועלות לבניית פרופיל תנועות צרכנים מדוקדק. כיצד הם נעים מחנות אחת לשנייה, איך הם מנווטים בערים או האם ייכנסו לחנות נוחות כשיעצרו לתדלק. את המידע הזה מוכרים חזרה לעסקים כשירותי מיקוד מודעות. כך למשל ניתן לדחוף לקוחות מתלבטים אל עבר רכישה באמצעות הנחה מפתיעה.