סגור
גג עמוד techtalk דסק

עידן חדש: כיצד כלי NLP משנים את המשחק בכלל, ואת עולם הבריאות בפרט

בשעה שמערכות הבריאות בעולם כורעות תחת עומס רב, כלי בינה מלאכותית, כמו ג׳מיני 1.5 של גוגל שנחשף לאחרונה, יכולים לייעל את עבודת הצוות המטפל ולהשיג תוצאות טובות יותר למטופלים

התקופה הנוכחית היא תקופה מאוד מרגשת בעולם הבינה המלאכותית. בכל יום ישנו פיתוח חדש שמתיימר להיות המודל הכי חזק בתחום. רק לאחרונה, חברת OpenAI חשפה מערכת בינה מלאכותית בשם Sora שמסוגלת ליצור סרטונים קצרים באמצעות הנחיות טקסטואליות, וכמה שעות לאחר מכן, גוגל חשפה את הדור הבא של מודלי הבינה המלאכותית שלה, Gemini 1.5, המיועד לנתח טקסטים בהיקף של עד מיליון טוקנים, שהם בערך 700 אלף מילים. כוחו של ג'מיני 1.5 לנתח כמויות עצומות של טקסט באיכות ובמהירות גבוהה, ישפיע על תחומים שונים, בהם גם עולם הבריאות.
כלים מתקדמים של בינה מלאכותית משנים את פני העולם הרפואי. אם בעבר ניתוח תמונות ולמידת מכונה היו שמורים למחקרים אקדמיים, כיום הם נפוצים ומשמשים לאבחון מחלות, לניתוחים דימותיים ואף לתמיכה במחקרים רפואיים. כלים אלה מסוגלים לעבד ולנתח כמויות עצומות של מידע במהירות ובדיוק הרבה יותר גבוה לעומת יכולת האדם הממוצעת, ובכך לסייע באבחון ובהבנה של מגוון מחלות. ג'מיני 1.5 ישנה מהותית את יכולות האבחון הרפואי והתיעוד הקליני.
1 צפייה בגלריה
שני גרשטיין סמנכ״לית AI ב-Laguna Health
שני גרשטיין סמנכ״לית AI ב-Laguna Health
שני גרשטיין סמנכ״לית AI ב-Laguna Health
(צילום: איריס פולישוק)
כלי הבינה המלאכותית משנים את האינטראקציה של המטופלים עם הצוות המטפל. אחד הפיתוחים הבולטים האחרונים הוא שילוב יכולות Conversational Intelligence בעולם הבריאות. באמצעות מודלי בינה מלאכותית של ניתוח שפה טבעית (NLP) ובינה מלאכותית יוצרת (GenAI) ניתן לנתח בזמן אמת את התקשורת המילולית או הכתובה בין בני אדם, ולהפיק מכך תובנות. מחקרים גילו כי שילוב כלי בינה מלאכותית במערכות בריאות תורם לשיפור זמינות המידע הרפואי ולדיוק האבחון, ואף מקטין את הסיכון לשגיאות אנושיות.
בעולם הבריאות יש חשיבות מרכזית לתקשורת המילולית, במיוחד בעולם של טיפול וירטואלי - המטופל משתף את המטפל במה שהוא חש, ולפי זה המטפל מאבחן, בין היתר, את מצבו של המטופל וממליץ על תוכנית להמשך. במציאות שבה מערכות הבריאות עמוסות והצוותים תחת לחץ, לעיתים נדירות יש הזדמנות להקדיש את תשומת הלב והאמפתיה הנדרשת לכל מטופל באופן אישי. באמצעות יכולות הבינה המלאכותית - התקשורת בין המטופל לבין המטפל מנותחת, חוסכת זמן תיעוד למטפל ומציעה במהירות המלצות אישיות להמשך.
כלי AI אינם צפויים להחליף את הצוות המטפל בעתיד הקרוב. תפקידם יהיה לשמש כשותפים חיוניים לייעול העבודה והקלה על העומס הרב המוטל על כתפי הצוות. שילוב בין כלי AI מתקדמים לבין המיומנות הרפואית והאנושיות של הצוות המטפל הוכח כמביא לשיפור משמעותי באיכות הטיפול הניתן ובחווית המטופל בכללותה. אפשר להשוות את זה למשל ל-GPS שמתכלל מידע רב, מסיק מסקנות ומסייע לנהג לבחור את הנתיב הנכון להמשך הנהיגה. כך גם עבור הצוות המטפל, כלי ה-AI מתכללים מידע שיחתי מגוון, ומפיקים המלצות בהתאם.
חשוב להמשיך ולהשקיע בפיתוח כלי AI חדשים ומתקדמים והן בהכשרה מתאימה לצוותים המטפלים. הכשרה זו תאפשר להם להשתמש בכלי AI בצורה יעילה ומיטבית, תוך שמירה על בטיחות המטופלים והאתיקה המקצועית. על פי נתוני Start-Up Nation Central, לאורך השנים חלה בישראל עלייה בהשקעות בתחום הבריאות הדיגיטלית, וזוהי מגמה מבורכת. בריאות דיגיטלית משפרת את הנגישות לרפואה, הופכת את הטיפול לאפקטיבי ופרסונלי יותר, ומצמצמת את השחיקה של הצוות הרפואי. החידושים הטכנולוגיים בתחום מפחיתים באופן דרמטי את העומס על הצוות רפואי ומשפרים את הטיפול.
השימוש בכלי AI בתחום הבריאות טומן בחובו פוטנציאל אדיר לשיפור איכות הטיפול, יעילות מערכת הבריאות וחווית המטופל. עם פיתוח ויישום נכונים, כלי AI יהיו שותפים חיוניים לצוותים הרפואיים ויסייעו להם להעניק למטופלים את הטיפול הטוב ביותר.
הכותבת היא סמנכ״לית AI בסטארט-אפ הבריאות הדיגיטלית Laguna Health