סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מוצרי אפל מימין אוזניות איירפודס אפל ויז'ן אייפד אייפון
מוצרי אפל: מימין למעלה - איירפודס, אפל ויז'ן אייפד, אייפון. אפל לא תציג מוצרים חדשים לגמרי באירוע השקת החומרה (צילומים: AP DenPhotos/Shutterstock)

הרובוטים של אפל עוד לא מוכנים לחשיפה

העתיד של אפל כפורצת דרך עובר במכונית אוטונומית, יד רובוטית ועוזר ביתי אישי - אבל הדרך עוד ארוכה 

דגמים חדשים של אייפון, אפל ווטש, איירפודס, אולי גם איזה אייפד חדש – כל אלה צפויים להיות מוצגים באירוע השקת החומרה השנתי של אפל ב־9 בספטמבר. מה לא יוצג שם? מוצר חומרה שיכניס את אפל לתחום פעילות חדש ויפתח לה אפיק הכנסות משמעותי נוסף.
למעשה, ענקית הטכנולוגיה לא השיקה מוצר מיינסטרים משמעותי מאז אפל ווטש ב־2015 (אוזניות איירפודס, אף שהן מצליחות מאוד, הן בגדר מוצר נלווה, וקסדת המציאות המעורבות ויז'ן פרו זוכה במקרה הטוב להצלחה נישתית בלבד), ואף שמוצרי החברה נמצאים בשימוש רחב ומגוון על ידי לקוחותיה, וזוכים לעדכונים תדירים, היא מתקשת לפרוץ דרך בחזיתות חדשות.
אבל ייתכן שזה ישתנה בשנים הקרובות. לפי דיווח של בלומברג, אפל מסמנת את תחום הרובוטיקה כיעד הבא של מאמצי הפיתוח שלה. לאחרונה האיצה החברה את הפיתוח של מוצר שולחני שמשלב בין אייפד לזרוע רובוטית, שצפוי להיות רק הסנונית הראשונה בשורה של מוצרים רובוטיים שעליהם עובדת החברה, כולל רובוט ביתי דמוי אדם. אבל לצד האתגרים הטכנולוגיים שבפיתוח מוצרי רובוטיקה, צפויה אפל להתמודד עם אתגר משמעותי לא פחות: האם יש תרחישי שימוש שיצדיקו את תג המחיר הגבוה שצפוי להיות מוצמד למוצרים אלו?
הזרע של מאמצי הרובוטיקה של אפל טמון בכישלון פיתוח שאפתני אחר של החברה: פרויקט המכונית האוטונומית, שחוסל מוקדם יותר השנה, אחרי עשור של מאמצים והשקעות של יותר מ־10 מיליארד דולר. לפי בלומברג, המאמצים של אפל בתחום הרכב עומדים עתה ביסוד מאמצי החברה העדכניים להיכנס לתחום הרובוטיקה, על בסיס ההבנה שמכונית אוטונומית היא למעשה רובוט ענקי על גלגלים, ושרבים מהפיתוחים בתחום ניתן ליישם למוצרי רובוטיקה אחרים.
המוצר הראשון שצפויה אפל להשיק בתחום יהיה זרוע רובוטית דקה שבקצהּ מסך גדול. הזרוע מסוגלת להזיז את המסך מעלה ומטה ולבצע סיבוב של 360 מעלות. המוצר, שמפותח תחת שם הקוד J595, מיועד לשמש כהאב של בית חכם, כמכשיר לביצוע שיחות וידיאו וככלי לשליטה במערכות אבטחה ביתיות. לפי בלומברג, הפרויקט אושר ב־2022 ומאמצי הפיתוח הואצו משמעותית בחודשים האחרונים, כשכיום מעורבים בפיתוח כמה מאות עובדים. המוצר מיועד להשקה ב־2026 או 2027, עם תג מחיר סביב אלף דולר.
את הפרויקט מוביל סגן הנשיא לטכנולוגיה קווין לינץ', שעמד קודם לכן בראש פרויקט המכונית האוטונומית ושיחק תפקיד משמעותי בפיתוח האפל ווטש הראשון. הוא כפוף ישירות לראש חטיבת הבינה המלאכותית של אפל, ג'ון ג'יאנאנדראה – מה שמעיד על החיבור שמתעדת אפל לעשות בין מוצרי הרובוטיקה למערכת הבינה המלאכותית שהציגה ביוני, Apple Intelligence, ושתשולב במכשיריה בסתיו הקרוב.
לפי בלומברג, יכולות שליטה מבוססות AI יהיו חלק מרכזי בתפעול המוצר הרובוטי, ובין השאר הוא יוכל להגיב לפקודות כמו "הסתכל עליי" בכך שיניע את המסך לכיוון הדובר, או להתאים אוטומטית את המיקוד בהתאם לדובר.
זרוע האייפד צפויה להיות רק הראשונה בשורה של מכשירים רובוטיים שמפתחת אפל. מקורות עם ידע בנושא אמרו לבלומברג שהחברה גם מפתחת רובוט שמסוגל לנוע בבית, ודנה באפשרות לפתח רובוט דמוי אדם. את פיתוחים אלו מוביל מומחה הרובוטיקה האנס וולפראם טאפיינר, שעומד בראש צוות של 100 מהנדסים יוצאו פרויקט המכונית האוטונומית.

מי צריך את זה?

האתגר העיקרי של אפל, מעבר לאתגרים הטכניים שבפיתוח מוצרי רובוטיקה, יהיה לשכנע צרכנים שתרחישי השימוש שיאפשרו המוצרים מצדיקים את תג המחיר הגבוה שצפוי להיות מוצמד להם. שימושים כמו מכשיר שיכול להגיע אלייך כשהוא מחוץ להישג ידך ואינך מעוניין לקום ולהביא אותו, ביצוע שיחת וידיאו בלי צורך להחזיק את המסך ביד, מסך נוח לצפייה בפרטי מתכון בזמן בישול, או אפשרות לבדוק מרחוק מה קורה בחדרים שונים בבית לא נראים על פניו כאלו שמצדיקים רכישה של מכשיר יקר נוסף (מה גם שלחלקם יש פתרונות זולים בהרבה, כמו מעמד).
לפי בלומברג, לאפל יש חזון למכשירים שיוכלו לבצע מטלות ביתיות כמו כביסה ושטיפת כלים. ואולם, מדובר בחזון שיידרשו שנים רבות על מנת שיהפוך למציאות, אם בכלל, ונראה יותר פנטסטי ממעשי נכון להיום. זה לא מקרי שמוצר הרובוטיקה הצרכני היחיד שזכה להצלחה משמעותית הוא הרומבה וחקייניו. זאת, מכיוון שכל מה שצריכים מוצרי אלו לעשות זה להתגלגל על רצפה ישרה ולאסוף אבק, וגם הם מתקשים בתרחישים יומיומיים של רצפה מבולגנת או מכשולים לא צפויים.
כשהרובוט הראשון של אפל יגיע לשוק, הוא יהיה כנראה גמלוני, לא מרשים, בעל תרחישי שימוש מוגבלים ויקר. מכירת הצורך בו לציבור הרחב לא תהיה משימה קשה כמו מכירת הצורך בוויז'ן פרו, אבל בפירוש לא תהיה קלה. עם זאת, לאור הפוטנציאל הרב של התחום (ובהנחה שתצליח להתגבר על האתגרים הטכנולוגיים המורכבים של פיתוח מוצרי רובוטיקה), מייצג את אחת האפשרויות המבטיחות של אפל להשקת קו מוצרים חדש ומשמעותי.