סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
הפגנה פרו פלסטינית אוניברסיטת קולומביה ניו יורק אביב 2024
הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה בניו יורק (צילום: AP)

המועצה המפקחת של מטא בהחלטה מקוממת: הביטוי "מהנהר ועד הים" הוא לגיטימי

לפי החלטת רוב המועצה המפקחת של מטא, "ניתן להבין את הביטוי כקריאה מעודדת אנטישמיות ולחיסול אלים של ישראל, אך הוא גם משמש כקריאה פוליטית להגדרה עצמית של העם הפלסטיני, ולסיום המלחמה בעזה"; הישראלית אמי פלמור, שמכהנת במועצה: "מטא לא מאפשרת להבין באופן אמיתי את התמונה הכוללת של השימוש בביטוי. כשלא מנגישים דאטה, איך אפשר לזהות קשר סיבתי?"

מטא לא צריכה להסיר באופן גורף פוסטים שכוללים את הביטוי "מהנהר עד לים", שכן לא מדובר בהכרח בביטוי שמעודד ג'נוסייד או אלימות נגד יהודים וישראל – כך קובעת המועצה המפקחת של מטא בהחלטה שפרסמה היום (ד’).
"אף על פי שניתן להבין אותו כקריאה אשר מעודדת אנטישמיות וחיסול אלים של ישראל ותושביה ומעניקה לגיטימציה לפעולות אלה, הוא משמש לעתים קרובות גם כקריאה פוליטית לסולידריות, לשוויון זכויות ולהגדרה עצמית של העם הפלסטיני, ולסיום המלחמה בעזה", נכתב בהחלטתה המועצה. לא כולם במועצה הסכימו עם ההחלטה. לדברי חברת המועצה אמי פלמור, דעת המיעוט היתה שיש להתיר את הביטוי רק בפוסטים שהבהירו במפורש שאין הם מביעים תמיכה בחמאס או באלימות נגד ישראלים ויהודים.
מאז ה-7 באוקטובר, הפך הביטוי "מהנהר עד לים" לשגור בהפגנות אנטי-ישראליות ובפוסטים אנטי-ישראליים. הוא מזוהה עם תמיכה בחמאס ובמעשי הטבח הנוראיים שחולל הארגון באותו יום, ונחשב לקריאה לביצוע ג'נוסייד נגד ישראלים ויהודים.
בבואה לבדוק את הנושא, בחנה המועצה המפקחת את החלטת מטא שלא להסיר שלושה פוסטים בפייסבוק שמזכירים את הביטוי. הראשון: תגובה שפורסמה לסרטון בפייסבוק, שכללה את הביטוי FromTheRiverToTheSea בצורת תגית, לצד תגיות כמו DefundIsrael#. המקרה השני הוא תמונה של פלחי אבטיח, שיוצרים את הביטוי "מהנהר עד לים פלסטין תהיה חופשית" באנגלית. המקרה השלישי הוא שיתוף מחדש של פוסט מעמוד ארגון קהילתי בקנדה, שלצד הביטוי כולל הבעת תמיכה בעם הפלסטיני, וגינוי של "הטבח חסר ההיגיון", שנעשה בו ושל "הכובשים הישראלים הציונים". בכל שלושת המקרים ביקשו משתמשים להסיר את הפוסטים, אבל הבקשות נדחו על ידי הכלים האוטומטיים של החברה, מבלי שעברו הערכה אנושית.
לפי החלטת המועצה, מטא צדקה כשלא הסירה את הפרסומים, מכיוון שהם אינם תוקפים יהודים או ישראלים בקריאות למעשי אלימות או הדרה. "שלוש הדוגמאות מכילות אותות הקשריים של הזדהות עם פלסטינים", נכתב. "הן אינן מפרות את כללי האלימות וההסתה ואינן מפרות את מדיניות ארגונים ואנשים מסוכנים של מטא מכיוון שהן לא מכילות איומי אלימות או פגיעה בצורה פיזית אחרת, ולא משבחות את חמאס או את פעולותיו". עם זאת, לדברי גורמים בעלי ידע בנושא, המועצה בחרה במכוון פוסטים פשוטים ותמימים לכאורה, תוך שהיא נמנעת מדיון בפרסומים מורכבים יותר.
המועצה מוסיפה שלא ניתן לפרש את הביטוי בפני עצמו כקריאה לאלימות כלפי יהודים או ישראלים או כתמיכה בחמאס: "העובדה שקבוצת טרור זו עושה שימוש באותו ביטוי עם כוונה ופעולה מפורשות של חיסול אלים, אינה הופכת את הביטוי בפני עצמו לאלים או לדברי שטנה, בהתחשב במגוון האנשים המשתמשים בביטוי בדרכים שונות. איסור גורף על תוכן הכולל את הביטוי, כלל הסרת תוכן כזה כברירת מחדל, או אפילו שימוש בו כאות להפעלת אכיפה או ביקורת, יפגע בשיח פוליטי מוגן בצורה בלתי מקובלת".
החלטת המועצה כוללת סקירה היסטורית מפורטת, אך מגמתית מאוד, של השימוש בביטוי, כאשר לטענת המועצה הוא נקשר בעבר לשאיפות הפלסטינים להגדרה עצמית ולשוויון זכויות. באחד החלקים המקוממים בסקירה מזכירה אמנם המועצה שהביטוי מופיע באמנת חמאס מ-2017 ("חמאס דוחה כל חלופה לשחרור מלא ושלם של פלסטין מהנהר עד הים", אך מיד לאחר מכן מציינת שהוא הופיע גם במצע הליכוד ב-1977 ("בין הים לירדן תהיה רק ריבונות ישראלית").
מדובר בהשוואה מעוררת חימה: הליכוד היא מפלגה פוליטית ישראלית, שתחת שלטונה הוחזר סיני למצרים במסגרת הסכם שלום, בוצעה ההתנתקות מרצועת עזה ושומרו בפועל הסכמי אוסלו. חמאס הוא ארגון טרור רצחני ששם לו לשאיפה לבצע ג'נוסייד בישראלים, ואף ניסה לעשות זאת ב-7 באוקטובר, ואת האמירה שלו "מהנהר עד הים" ניתן לפרש רק כמדינת ישראל ללא יהודים. השוואתם זה לצד זה, כאילו מדובר בשני צדדים של אותו המטבע, ומבלי לציין באותו הקשר את ההבדלים המהותיים בין חמאס לליכוד, מריחה מבורות במקרה הטוב, ואנטישמיות במקרה הרע.
לא כולם במועצה הסכימו עם החלטת הרוב שהביטוי בפני עצמו אינו מהווה תמיכה בחמאס או ברצח ישראלים ויהודים, ולכן יש להסיר פוסטים שכוללים אותו רק במקרים שהוא מופיע לצד תמיכה בחמאס או באלימות נגד ישראלים או יהודים. "דעת המיעוט אומרת שאחרי ה-7 באוקטובר, בגלל שהביטוי מופיע באמנה של חמאס ויש עלייה בשימוש בו, הדרישה אמורה להיות הפוכה", אמרה ל"כלכליסט" חברת המועצה אמי פלמור. "יש להתיר רק פוסטים שמבהירים שהביטוי נאמר לא כתמיכה בחמאס, באלימות נגד ישראל או במעשי הטבח של ב-7 באוקטובר, אלא רק חלק מאמירה פוליטית שלפלסטינים יש זכות למדינה".
פלמור גם ביקרה את מדיניות חשיפה המידע של מטא, שמנעה מהמועצה דיון שלם יותר בהקשרים שבהם נעשה שימוש בביטוי. "מטא הציגה לנו רק מידע על הפוסטים שנשארו ברשת, ולכן לכאורה הם כאלו שלא מפירים את המדיניות שלה", הסבירה. "אין לנו שום מידע על פוסטים כן מפירים שהחברה הסירה. אנחנו לא יודעים, למשל, אם על כל אלף פוסטים שבהם הביטוי מופיע לבדו יש עוד מיליון שבהם הוא מופיע לצד תמיכה בחמאס או הרס מדינת ישראל. כי אז הייתי יכולה להסיק שמי שרק מזכיר את הביטוי עושה את זה חלק מתמיכה המונית בחמאס. מטא לא מאפשרת להבין באופן אמיתי את התמונה הכוללת של השימוש בביטוי הזה. כשלא מנגישים דאטה, איך אפשר לזהות קשר סיבתי או ראיות לקשר כזה?"
ממטא נמסר בתגובה: “אנו מברכים על כך שהמועצה בוחנת את ההנחיות שלנו בנושא. בעוד שהמדיניות שלנו נכתבה תוך מחשבה על בטיחות, אנחנו יודעים שיש אתגרים גלובליים שדורשים משוב ממומחים חיצוניים למטא, לרבות המועצה המפקחת”.