סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין מנכ"ל אפל טים קוק ומנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי
מימין מנכ"ל אפל טים קוק ומנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי (צילומים: REUTERS/Manuel Orbegozo, David Paul Morris/Bloomberg)

אפל, גוגל או מטא - מה מחפשים המנכ"לים אצל המועמדים לעבודה

בגוגל מחפשים 'סופרסטארים' צנועים, במיקרוסופט מתמקדים באנשים שמוכנים ללמוד ולהסתגל במהירות למצבים חדשים ואילו באמזון הדגש הוא על יוזמה וחשיבה ביקורתית 

התחרות על משרות בהייטק, במיוחד עבור ג'וניורים, קשה מתמיד. בכל העולם, ובישראל בפרט, יש צמצום גיוסים ואף פיטורים בתעשייה מסיבות שונות ביניהן האטה כלכלית וכניסת כלי AI ג'נרטיבים ומתקדמים. במציאות כזו כדי להתקבל לעבודה חייבים להתבלט. חברות גאמפ"א – גוגל, אפל, אמזון, מיקרוסופט ומטא (פייסבוק לשעבר) היו ונותרו מובילות כמקומות עבודה נחשקים וממשיכות להוביל טרנדים בשוק העבודה. מה באמת מחפשים המנכ"לים של ענקיות הטכנולוגיה במועמדים, ואיך ניתן להתבלט בין אלפי קורות החיים שמגיעים אל שולחנם? מתברר שדרוש הרבה מעבר לידע טכני ותואר אקדמי. הנה מה שחשוב לדעת על מנת להתקבל לחברות גאמפ"א לפי האנשים שעומדים בראשן.

דרושים סופר-סטארים, אבל צנועים


סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית, חברת האם של גוגל, אומר שהחברה מחפשת מועמדים, במיוחד כאשר מדובר בג'וניורים, בעלי כישורים טכניים מצוינים והבנה מעמיקה במדעי המחשב, שמוכנים ללמוד ולהסתגל במהירות למצבים חדשים. בראיון ל'דייויד רובינשטיין שואו' אמר מציין כי בגוגל מחפשים מהנדסי תוכנה סופרסטארים – 'כוכבים'. לא אמירה מאוד מועילה עבור מי שמחפש עבודה, אבל ניתן ללמוד קצת על פילוסופיית הגיוס של גוגל מתוך חוויית הראיון האישית שלו בחברה.
ב-2004, כאשר פיצ'אי התראיין לראשונה בגוגל לתפקיד סמנכ"ל ניהול מוצר, הוא נתקל בשאלה שלא ידע לענות עליה: "מה דעתך על ג'ימייל?" באותו יום בדיוק גוגל השיקה את המייל החדש, אך פיצ'אי לא השתמש בו קודם לכן. במקום לנסות להמציא תשובה, הוא פשוט הודה שאין לו תשובה מבוססת. גישתו הכנה והרצון ללמוד הרשימו את המראיינים, וההחלטה להישאר נאמן למה שהוא יודע ולא יודע הוכיחה את עצמה כהחלטה הנכונה.
פיצ'אי מסביר כי חברות מחפשות מועמדים שמסוגלים להודות שהם לא יודעים הכל, ומוכנים ללמוד ולהתפתח. זו תכונה שיכולה להפוך אתכם למועמדים חזקים יותר, במיוחד בתחום הטכנולוגיה שבו המציאות משתנה במהירות. ההתאמה המהירה למצבים חדשים היא מיומנות קריטית עבור גוגל, והיכולת ללמוד מניסיונות קודמים היא כלי שעשוי לקדם אתכם.
אגב, באותו ראיון עם רובינשטיין, חשף פיצ'אי ששיעור המועמדים שמקבלים הצעה מגוגל משיבים בחיוב הוא 90%, מה שמדגיש עד כמה החברה היא מקום עבודה נחשק.

"אחד ועוד אחד שווה שלוש"


אפל נחשבת למקום עבודה נחשק במיוחד. ישנם אנשים שעבורם, השתלבות בחברה שהביאה לעולם את האייפון היא הגשמת חלום ושיא הקריירה, בשל הזדהות עם ערכי החברה והמוצרים שהיא מפתחת. טים קוק, מנכ"ל אפל, מאמין שהדבר הקריטי ביותר עבור עובדי החברה הוא שיתוף פעולה.
בראיון לפודקאסט בהנחיית הזמרת והיוצרת דואה ליפה אמר קוק שכל עובדי אפל מאמינים ש'אחד ועוד אחד שווה שלוש', כלומר ש"הרעיון שלך בתוספת הרעיון שלי טובים יותר מהרעיונות של כל אחד מאיתנו בפני עצמו". הוא אמר שההרגשה של עבודה עם אנשים שמוציאים ממך את המיטב היא מדהימה וכי אחד המאפיינים שהוא מחפש במועמדים לעבודה הוא שיתוף פעולה: "האם הם באמת יכולים לשתף פעולה? האם הם מאמינים עמוקות שאחד ועוד אחד שווה שלוש?".
קוק הדגיש באותו ראיון שאפל מחפשת אנשים סקרנים שמוכנים לשאול שאלות ולאתגר את המצב הקיים. הוא גם אמר שאפל מעסיקה אנשים מתחומים שונים, אנשים עם תואר אקדמי או בלי. למרות שהוא רואה בכתיבת קוד מיומנות חשובה עבור כל אדם, באפל מועסקים אנשים שאינם יודעים לכתוב קוד או שאינם משתמשים בקוד באופן קבוע בעבודתם היומיומית.

כדי להישאר בחזית הטכנולוגיה - חייבים להמשיך ללמוד


סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, אשר תחת הנהגתו נערכו שינויים בתרבות הארגונית של החברה מדבר על שילוב בין כישורים רכים לבין מיומנויות טכניות. במיקרוסופט, היכולת להסתגל לשינויים היא מהותית, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית. נאדלה ציין, בכתבה שפורסמה ביולי ב-Economic Times שהבנה בתחום הבינה המלאכותית ויכולת להמשיך ללמוד הם המפתח להצלחה בתעשיית ההייטק המשתנה במהירות.
נאדלה מנה את התכונות והכישורים הנדרשים מעובדי החברה, כאשר לאחר הבנה בבינה מלאכותית והיכולת להמשיך ללמוד ולהתפתח, הדגיש גם את החשיבות של מיקוד בלקוח ובכך שיישאר שבע רצון. כמו כן, במיקרוסופט חשובים שיתוף פעולה ותקשורת אפקטיבית, במיוחד כשהדגש הוא על בניית קשרים והפגנת גמישות. בחברת טכנולוגיה, העובדים חייבים להיות מוכנים לעמוד באתגרים חדשים וללמוד מהם, תוך כדי יצירת פתרונות חדשניים לצרכים משתנים ועל כן אחד הדברים שנאדלה מתמקד בהם הוא 'Growth Mindset', הגישה שלפיה ניתן ללמוד כל דבר. הוא מצפה מהעובדים לפעול באופן פעיל על מנת למצוא הזדמנויות ללמידה והתפתחות אישית.

"לעשות דבר אחד ממש טוב"


מיומנויות חשובות יותר מתארים, כך סבור מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג. "אם אנשים הראו שהם יכולים להעמיק ולעשות דבר אחד ממש טוב, אז הם כנראה צברו ניסיון באמנות שהיא ללמוד משהו ולהביא אותו לרמה מצויינת, אמנות שבאופן כללי ישימה לדברים אחרים", אמר צוקרברג בראיון לאמילי צ'אנג בבלומברג.
במקום להצביע על נושא מסויים שאותו כדאי לילדים ללמוד בימים אלה, צוקרברג הדגיש את חשיבותה של שליטה מלאה במיומנות מסויימת שכן ניתן ליישם התמדה כזו בתחומים עסקיים שונים.
כבר ב-2015 הקדים צוקרברג את זמנו כאשר הסביר שלדעתו בגיוס, מיומנויות חשובות יותר מתארים או ניסיון. הוא עצמו מעולם לא השלים את התואר באוניברסיטת הרווארד ואמר כי הוא שמח להעסיק ג'וניורים מוכשרים עם כישורים מתאימים. המבחן שלו לבחירת האדם המתאים הוא האם הוא היה רוצה לעבוד עבור אותו אדם. עוד הוסיף אז כי צוות הגיוס שלו מחפש אנשים שמזדהים עם ערכי ומטרות החברה.

גמישות והתפתחות אישית


סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, אשר תחת הנהגתו נערכו שינויים בתרבות הארגונית של החברה מדבר על שילוב בין כישורים רכים לבין מיומנויות טכניות. במיקרוסופט, היכולת להסתגל לשינויים היא מהותית, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית. נאדלה ציין, בכתבה שפורסמה ביולי ב-Economic Times שהבנה בתחום הבינה המלאכותית ויכולת להמשיך ללמוד הם המפתח להצלחה בתעשיית ההייטק המשתנה במהירות.
נאדלה מנה את התכונות והכישורים הנדרשים מעובדי החברה, כאשר לאחר הבנה בבינה מלאכותית והיכולת להמשיך ללמוד ולהתפתח, הדגיש גם את החשיבות של מיקוד בלקוח ובכך שיישאר שבע רצון. כמו כן, במיקרוסופט חשובים שיתוף פעולה ותקשורת אפקטיבית, במיוחד כשהדגש הוא על בניית קשרים והפגנת גמישות. בחברת טכנולוגיה, העובדים חייבים להיות מוכנים לעמוד באתגרים חדשים וללמוד מהם, תוך כדי יצירת פתרונות חדשניים לצרכים משתנים ועל כן אחד הדברים שנאדלה מתמקד בהם הוא 'Growth Mindset', הגישה שלפיה ניתן ללמוד כל דבר. הוא מצפה מהעובדים לפעול באופן פעיל על מנת למצוא הזדמנויות ללמידה והתפתחות אישית.
תכונות וכישורים נוספים שאותם מחפש נאדלה הם חוסן ויכולת הסתגלות, יוזמה ופתרון בעיות. כמו כן, הוא מצפה מעובדי החברה לתמוך בהתפתחות האישית של עמיתיהם.

'כוכבים' שעשויים להיות מעצבנים


ג'ף בזוס, מייסד ולשעבר מנכ"ל אמזון, מחפש אנשים שיכולים לסייע לחברה להוביל בחדשנות ועל כן הוא מעוניין להעסיק אנשים שיוכלו ללמד אותו דברים חדשים. לדבריו, מועמדים שמוכנים לשאול שאלות ולבחון את המציאות מנקודת מבט ביקורתית, גם כאשר התשובות האינטואיטיביות נראות מובנות מאליהן, הם אלו שמובילים בחדשנות.
בכתבה שפורסמה ב-CNBC דיבר בזוס על החשיבות של גיוס אנשים שלא רק משפרים את הביצועים האישיים שלהם, אלא גם מעלים את רמת הקבוצה כולה. הוא מחפש "כוכבים", אנשים עם רעיונות חדשים וייחודיים, גם אם לפעמים הם "קצת מעצבנים" – אלו הם האנשים שמאתגרים את הקיים, ובכך עוזרים לאמזון להישאר בחזית החדשנות.
במועמדים לעבודה אמזון מחפשת אנשים שיהיו צודקים 'הרבה מהזמן'. "מנהיגים טובים צודקים הרבה מהזמן. אף אחד לא צודק תמיד אבל עם אימון וניסיון אפשר להיות צודק רוב הזמן", הוא אמר. לשיטתו, היכולת להיות צודק תלויה ביכולת להקשיב ולשנות את דעתך.
שלוש השאלות המנחות אותו בהחלטה האם להעסיק אדם מסויים הן: "האם תעריץ את אותו אדם? האם הוא יעלה את רמת היעילות של הצוות אליו יצטרף? ובאיזה תחום עשוי אותו אדם להיות 'סופרסטאר'?".