גיימריסטנטאיז הסינית רוכשת את יצרנית המשחק "Detroit: Become Human"
גיימריסט
נטאיז הסינית רוכשת את יצרנית המשחק "Detroit: Become Human"
זוהי הרכישה האירופית הראשונה של נטאיז, אחת מעשרת חברות הגיימינג הגדולות בעולם לפי סך הכנסות. גם טנסנט השקיעה ביצרנית המשחק "Elden Ring". עסקות אלה מעידות כי חברות הגיימינג הסיניות הסבו תשומת לבן לשווקים זרים על רקע המגבלות שהטילה בייג'ינג
יצרנית ומפיצת המשחקים הסינית נטאיז (NetEase), אחת מחברות הגיימינג הגדולות בעולם, הודיעה היום (ד') על רכישת אולפן המשחקים הצרפתי Quantic Dream. סך העסקה ותנאיה לא נחשפו. זהו האולפן האירופי הראשון שרוכשת החברה הסינית. בחודש מאי, הקימה נטאיז אולפן פיתוח ראשון בארצות הברית בעיר אוסטין, טקסס.
נטאיז הסינית הוקמה לפני 25 שנה ומשרדיה הראשיים נמצאים כיום בעיר האנגג'ואו (Hangzhuo). שמה אמנם פחות ידוע מזה של טנסנט (Tencent) המתחרה - אך שני התאגידים הסיניים הללו יושבים ברשימת עשרת חברות הגיימינג הגדולות בעולם לפי סך הכנסות, במקום גבוה מזה של נינטנדו, EA ואקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard).
מרבית משחקיה של נטאיז מיועדים לשוק הסיני, ועל כן מרבית הסיכויים שלא נתקלתם באחד מהם. במערב, החברה ידועה בעיקר כשותפה העסקית של אקטיוויז'ן בליזארד, כאשר זו ניסתה להיכנס לשוק הסיני עם המשחקים "וורלד אוף וורקראפט" (World of Warcraft) ו"דיאבלו" (Diablo). נטאיז נסחרת כיום בהונג קונג לפי שווי שוק של כ-60 מיליארד דולר.
Quantic Dream הוקמה בצרפת באותה שנה בה נוסדה נטאיז. לעומתה, החברה הצרפתית בחרה להישאר בידיים פרטיות ומעסיקה כיום כ-200 איש במשרדיה הפריזאיים. Quantic Dream ידועה בעיקר במשחקים אקסקלוסיביים שהיא שחררה לקונסולות הפלייסטיישן לדורותיהן, כמו "Heavy Rain", "Beyond: Two Souls" ו-"Detroit: Become Human". ב-2019, הפכה נטאיז לאחת מבעלי המניות בחברה הצרפתית. משחקיה של Quantic Dream ידועים באיכויותיהם הקולנועיות. הם לרוב אינם מציגים אפשרויות משחק מורכבות, אלא הסתעפויות מתוסרטות בעלילה.
Quantic Dream הכריזה כי החברה "תמשיך לפעול עצמאית, תשמור על יכולתה ליצור ולהפיץ משחקים בכל הפלטפורמות ותמשיך לתמוך ולהפיץ משחקים שפותחו על ידי חברות צד שלישי".
בתוך כך, אתמול נודע כי גם טנסנט השקיעה ביצרנית משחקים זרה. חברת המשחקים הגדולה בעולם, יחד עם סוני, רכשו כ-30% ממניות FromSoftware, היצרנית היפנית של הלהיט החדש "Elden Ring" וסדרת "Dark Souls" הוותיקה, הידועים ברמת הקושי המפרכת שלהם. על פי מסמכים מאת החברה האם של FromSoftware, החברה הבת של טנסנט - Sixjoy - רכשה 16.25% ממניות יצרנית המשחקים היפנית, וסוני קנתה אף היא 14.09% ממניות החברה. בסך הכל, שתי החברות השקיעו 263 מיליון דולר ביצרנית "Elden Ring".
העסקות המשמעותיות הללו מסמנות את המשך השינוי בפרופיל ההשקעות של ענקיות המשחקים הסיניות. השתיים הסבו את תשומת לבן אל שווקים זרים בגלל המגבלות הקשוחות שהטילה סין על מגזר הגיימינג, שבתורן פגעו בשורת הרווח של טנסנט ונטאיז. בחודש יולי דווח כי לראשונה אי פעם, הכנסות שוק הגיימינג הסיני ירדו ב-1.8% במחצית הראשונה של 2022. על פי עיתון "South China Morning Post", סך הכנסות שוק הגיימינג הסיני עמד על 21.8 מיליארד דולר בששת החודשים הראשונים של 2022.
בחודש אפריל, שבה סין להנפיק רישיונות הפצה למשחקים חדשים. עם זאת, ענקיות התעשייה טנסנט (Tencent) ונטאיז (NetEase) טרם זכו ברישיונות חדשים. 14 אלף חברות גיימינג נסגרו מאז יולי שעבר, כאשר הממשל הסיני הקפיא את הליך אישור הפצת המשחקים.
בסין ישנם כיום למעלה מ-180 מיליון משתמשי אינטרנט מתחת לגיל 18. הממשל הסיני פרסם בשנתיים האחרונות צווים וחוקים שנועדו להגביל את שעות המשחק של קטינים, בשל החשש כי הם עלולים להתמכר לגיימינג. בשנת 2020, החלה סין לחייב חברות גיימינג להגביל את זמן המשחק של קטינים לשעה אחת בלבד בימי שישי, בסופי שבוע ובחגים. בשל המגבלות הללו, צמח בסין שוק אפור של חשבונות משחק להשכרה, שמאפשרים לקטינים להתחבר דרכם ולעקוף את מכסות שעות המשחק שקבע השלטון הסיני.