סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מייסדי וויז, מימין לשמאל: רועי רזניק , עמי לוטבק , אסף רפפורט ו ינון קוסטיקה
מייסדי וויז, מימין לשמאל: רזניק, לוטבק, רפפורט וקוסטיקה (צילום: אבישג שאר-ישוב)

האקזיט הגדול בתולדות המדינה: גוגל רוכשת את וויז ב-32 מיליארד דולר

המייסדים אסף רפפורט, עמי לוטבק, ינון קוסטיקה ורועי רזניק יקבלו 3 מיליארד דולר כל אחד; 1,800 עובדי החברה הישראלית, שפיתחה תוכנת אבטחת סייבר למחשוב ענן, צפויים לקבל בונוס שימור בהיקף כולל של מיליארד דולר

עסקת הענק של גוגל לרכישת וויז (Wiz) הישראלית נחתמה. גוגל תשלם 32 מיליארד דולר במזומן עבור חברת הסייבר הישראלית במה שיהפוך לרכישה הגדולה בתולדותיה ולאקזיט הגדול בתולדות המדינה. לאחר הרכישה, תצטרף וויז לחטיבת הענן של גוגל.
את וויז הקימו אסף רפפורט המנכ"ל, עמי לוטבק - סמנכ"ל הטכנולוגיות, ינון קוסטיקה - סמנכ"ל המוצרים, ורועי רזניק -סמנכ"ל המחקר והפיתוח. כל אחד מהמייסדים מחזיק כ-10% מהחברה - ועומד לקבל כ-3 מיליארד דולר. בנוסף, 1,800 עובדי וויז צפויים לקבל בונוס שימור כולל שיגיע למיליארד דולר.

רק מה שמעניין - הצטרפו לערוץ כלכליסט בטלגרם

שתי החברות לא פירסמו כמה תשלם גוגל לוויז אם העסקה תתבטל מסיבה כלשהי; ואולם במקרים דומים דמי הביטול עמדו על כ-10% מהעסקה, כלומר כ-3 מיליארד דולר.
הצוות הבכיר של וויז עובד יחד יותר מ-20 שנה, בין היתר, כמנהלי קבוצת אבטחת הענן של מיקרוסופט אשר רכשה את אדאלום אותה הקימו, בסכום של כ-320 מיליון דולר.
וויז מאפשרת לצוותי אבטחה ופיתוח לזהות, לתעדף ולמנוע סיכוני ענן מורכבים, שחוצים בין שכבות הענן השונות. הטכנולוגיה סורקת את סביבת הענן, על כל השכבות השונות שבה, על ידי התממשקות פשוטה ב-API. כך מתבצע ניתוח עומק של המשאבים בענן, כולל מבנה הרשת, הרשאות גישה וטעויות קונפיגורציה שעלולות להוות פתח לתוקפים. בנוסף, הפלטפורמה סורקת גם את שכבת האפליקציה והתוכנה ומזהה חולשות ונוזקות. וויז משלבת את כל הממצאים לתמונה אחת ברורה של הסיכונים המהותיים ביותר בענן על ידי חישוב של מאות סיכונים שונים וההקשרים ביניהם.
כאמור, מעבר לכך שמדובר יהיה בעסקת הרכישה הגדולה ביותר של גוגל והעסקה הגדולה ביותר בעולם מתחילת השנה, מדובר גם ברכישה הגדולה ביותר של חברה ישראלית, שתשבור את השיא בו מחזיקה בינתיים מובילאיי שנמכרה לאינטל ב-15 מיליארד דולר ב-2017.
וויז מספקת פלטפורמת אבטחה קלה לשימוש, המתחברת לכל העננים המרכזיים ולסביבות קוד, ומסייעת במניעת אירועי סייבר. ארגונים מכל הגדלים – מסטארט-אפים ותאגידים גדולים ועד ממשלות וארגונים במגזר הציבורי – יכולים להשתמש בוויז כדי להגן על כל מה שהם בונים ומפעילים בענן. Wiz היא מובילה חדשנית וממשיכה להשיק מוצרים חדשים עם אימוץ נרחב, המניע צמיחה עסקית מהירה, כולל ב-12 החודשים האחרונים, בהם החלה להציע קטגוריות חדשות של פתרונות אבטחת סייבר.
וויז שוברת מאז הקמתה כמעט כל שיא אפשרי - החברה שקופצת הכי מהר בשווי, החברה שהגיעה לקצב מכירות של 100 מיליון דולר הכי מהר, חברת הסייבר הפרטית שהגיעה לשווי הגבוה ביותר וכמובן גם החברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר. בגיוס האחרון שהושלם ב-2024 קיבלה ענקית הסייבר שווי של 12 מיליארד דולר.
העניין של גוגל בוויז הוא ברור לאור קדחת הסייבר שמתרחשת בשנה האחרונה. פאלו אלטו שהכריזה על "פלטפורמיזציה" כבר הפכה לחברה של יותר מ-100 מיליארד דולר במונחי שווי שוק; מיקרוסופט, שרכשה את הסטארט-אפ הקודם של אסף רפפורט ושותפיו - אדאלום שנמכרה ב-320 מיליון דולר ב-2015, והקימה על בסיסו את חטיבת הסייבר שלה שכבר הפכה לעסק צומח של מיליארדי דולרים. מסביב גם קראודסטרייק ומתחרותיה מתחילות לבלוע חברות ורק גוגל נותרה מאחור.
במצב כזה, 32 מיליארד דולר הם לא סיפור גדול. גוגל מנסה, ללא הצלחה יתרה, לעבות כבר תקופה ארוכה את פתרונות הסייבר שלה כדי להגדיל את נתח השוק בתעשיית הענן. היא עדיין בפיגור אחרי אמזון ומיקרוסופט ורוצה לסגור את הפער הזה עם שילוב של יכולות סייבר מתקדמות. כחלק מתוכנית זו היא רכשה לפני שנתיים את מנדיאנט (FIREYE לשעבר) האמריקאית, שגם לה הייתה פעילות בישראל, בעסקת מזומן של -5.4 מיליארד דולר.
עם זאת, לא היה מדובר במהלך דרמטי מספיק ומשנה מציאות כפי שיכולה להיות עסקת וויז, וזאת בגלל המותג החזק שהחברה הישראלית נהנית ממנו בכל הנוגע להגנת הסייבר בענן כמי שהייתה אחת החברות הראשונות בעולם שמכונה Cloud Native, כלומר כזו שמוצריה תוכננו מראש לסביבת הענן ולא כאלה שעברו התאמה לעידן הענן. ההערכה היא שגוגל גם תשלב את הפתרון של וויז בתוך הענן שלה, אך גם תשמר על עצמאות לחברה כדי שניתן יהיה להמשיך למכור את הפתרונות שלה למתחרים ובראשם מיקרוסופט, שהיא על פי הערכות הלקוח הגדול ביותר של וויז.
לוויז יש כיום כ-1,600 לקוחות והיא הגיעה כבר ביולי, אז התנהלו המגעים לפי שווי של 23 מיליארד דולר "בלבד", לקצב הכנסות שנתי של 500 מיליון דולר. התוכנית היא להגיע למיליארד דולר עד סוף 2025.
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, אמר לאחר ההודעה על חתימת העסקה: "מאז ימיה הראשונים, המיקוד החזק של גוגל באבטחה הפך אותנו למובילים בהגנה על אנשים באינטרנט. כיום, עסקים וממשלות הפועלים בענן מחפשים פתרונות אבטחה חזקים עוד יותר, לצד אפשרויות מגוונות יותר של ספקי שירותי ענן. יחד, גוגל קלאוד ו-וויזיאיצו את שיפור אבטחת הענן ואת היכולת להשתמש במספר עננים".
רפפורט אמר: "וויז וגוגל קלאוד מחויבות במלואן להמשיך לתמוך ולהגן על לקוחות בכל העננים המרכזיים, ולסייע להם להישאר בטוחים ומוגנים בכל מקום שבו הם פועלים. זהו רגע מרגש עבור החברה שלנו, אך רגע חשוב עוד יותר עבור הלקוחות והשותפים שלנו, שכן הרכישה הזו תחזק את המשימה שלנו לשיפור האבטחה ולמניעת פריצות, באמצעות מתן משאבים נוספים ומומחיות מעמיקה בתחום הבינה המלאכותית".
בפנייה ללקוחות וויז, כתב רפפורט: "כשהכרנו את הצוות בגוגל, למדנו שהחזון שלהם לאבטחת ענן תואם לשלנו. שנינו מאמינים בפלטפורמה המאחדת מפתחים ואבטחה. שנינו מאמינים בנראות שגרף הארגון מביא לכל תפקיד בארגון. שנינו מאמינים שוויז חייבת להישאר פלטפורמה שעובדת על פני עננים מרובים. לפיכך, וויז תמשיך לשאוף להיות הפלטפורמה הטובה ביותר עבורכם על פני כל ענן וכל ארכיטקטורה. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם השותפים הנהדרים שלנו ב-AWS, Azure ו-OCI. וויז תעמוד כעת על כתפי הטכנולוגיות והצוותים המתקדמים ביותר בתעשייה - מההובלה התעשייתית של גוגל בבינה מלאכותית וניתוח נתונים, דרך המומחיות של Mandiant באיומים, תגובה לאירועים ו-SOC מנוהל, ועד לפלטפורמות שמפתחים אוהבים כמו Kubernetes ו-TensorFlow".
מגוגל נמסר: "השילוב של גוגל קלאוד ו-וויז יאפשר שיפור משמעותי בתכנון, תפעול ואוטומציה של אבטחה – מתן פלטפורמת אבטחה מקיפה ללקוחות מכל הסוגים והגדלים בעידן ה-AI; הגדלת היקף צוותי הסייבר באמצעות פלטפורמת אבטחה אוטומטית; הפחתת עלויות הלקוחות ביישום וניהול בקרות אבטחה; הגנה מפני איומים חדשים הנובעים מהתקדמות הבינה המלאכותית, מניעת פריצות, וסיוע לארגונים להגיב לפריצות בצורה יעילה יותר; האצת האימוץ של אבטחת מולטי-ענן, ובכך שיפור יכולתם של לקוחות להשתמש בעננים מרובים, מה שיגביר את החדשנות והאימוץ של מחשוב ענן".