סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

פלטפורמת החיפוש yelp תובעת את גוגל: "מתעדפת את מוצריה"

התביעה שהגישה יילפ מתמקדת בפרקטיקה בעייתית של גוגל שעיקרה שיבוש מכוון של תוצאות החיפוש שמוצגות במנוע החיפוש שלה. "האסטרטגיה של גוגל היא חלק ממזימה מכוונת לתעדף את מוצריה שלהם בכל הבטי החיפוש,", נטען בתביעה

שבועות אחרי הפסיקה התקדימית שקבעה שגוגל היא מונופול, פלטפורמת החיפוש המקומי יילפ (yelp) הגישה תביעת הגבלים עסקיים נגד ענקית הטכנולוגיה בבית המשפט הפדרלי. "גוגל זנחה את משימתה המוצהרת לספק לצרכניה את המידע הטוב ביותר, ובמקום זאת מאלצת אותם לקבל תוכן חיפוש מקומי באיכות נמוכה פרי תוצרתה", נטען בתביעה. "המזימה של גוגל מונעת מעסקים מלהגיע ללקוחות מבלי לשלם לגוגל, ומרעיבה מתחרים מהטראפיק וההכנסות שהיו מאפשרים להם להוות תחרות לגוגל".
בתביעה שהגישה מחלקת המשפטים של ארה"ב נגד גוגל קבע החודש בית משפט פדרלי שגוגל היא מונופול בתחום החיפוש, ושהחוזים בסך מיליארדי דולרים שחתמה החברה עם חברות כמו אפל ומוזילה על מנת להפוך את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל במוצריהן פגעו בתחרות ומהווים הפרה של חוקי הגבלים עסקיים.
התביעה שהגישה יילפ הלילה מתמקדת בפרקטיקה בעייתית אחרת של גוגל שעיקרה שיבוש מכוון של תוצאות החיפוש שמוצגות במנוע החיפוש שלה. בתחילת הדרך, הציג מנוע החיפוש רק תוצאות אורגניות, שסדרן נקבע לפי האלגוריתם שפיתחה החברה. ואולם, לאורך השנים נוספו לתצוגה גם תוצאות שאינן אורגניות, ובפרט תוצאות חיפוש ממומנות ותוצאות שמובילות לשירותיה שם גוגל עצמה.
למשל, בעת חיפוש שם עסק תציג גוגל, לצד תוצאות החיפוש, תיבת (שמכונה OneBox) מגוגל מפות שכוללת תמונות, קישורים להוראות הגעה ומידע נוסף. בעת חיפוש כללי יותר, כמו "burgesr in nyc", יוצגו בראש העמוד תוצאות מגוגל מפות שכוללות רשימת מסעדות עם תמונות לצדן ומפה גדולה. תוצאות אלו יתפסו לרוב את כל מסך הדפדפן, ורק גלילה למטה תציג תוצאות מאתרים אחרים, כמו רשימות ההמבוגרים הטובים ביותר בעיר מאתרים מתמחים שונים.
פרקטיקה זו עמדה בלב אחת משלוש חקירות ההגבלים העסקיות הגדולות שניהל האיחוד האירופי נגד גוגל, ושבעקבותיה נקנסה החברה ב-2.42 מיליארד יורו. עם זאת, החברה טרם מיצתה את כל הליכי הערעור בתיק.
עתה, עומדת הפרקטיקה בלב התביעה שהגיש יילפ נגד גוגל בבית משפט פדרלי מחוזי בקליפורניה. לטענת החברה גוגל, שנכנסה לשוק החיפוש המקומי באיחור, מעולם לא הצליחה לפתח מענה איכותי לזה של יילפ ושחקניות אחרות, ובמקום להשקיע בחדשנות ולייצר סביבה תחרותית ניצלה את כוחה המונופוליסטי על מנת למנוע ממשתמשים להגיע לשירותים המתחרים. "האסטרטגיה של גוגל היא חלק ממזימה מכוונת לתעדף את מוצריה שלהם בכל הבטי החיפוש, בלי קשר לעלות שנגרמת לצרכנים או להשפעה שיש לכך על השוק", טוענת יילפ.
לדברי החברה, במשך שנים ארוכות מנוע החיפוש של גוגל הציג אך ורק או בעיקר תוצאות אורגניות שקידמו את השירותים הטובים ביותר, שסיפקו לצרכן את הערך הגדול ביותר. באותה תקופה, גוגל ויילפ פעלו בשיתוף פעולה, והענקית אף ביקשה לרכוש את החברה הקטנה יותר. "אבל כשיילפ דחתה את ניסיונות הרכישה, גוגל יצא למשימה רבת-שנים לפגוע ביכולת של יילפ להגיע לצרכנים דרך מנוע החיפוש של גוגל".
יילפ טוענת שגוגל ביצעה שורה של מעשים אנטי-תחרותיים, חלקם ספק פליליים: "גניבת מידע מהפלטפורמה של יילפ והצגתו כמידע של גוגל; תעדוף תוצאות חיפוש מקומי של גוגל על פני אלו של יילפ; הטמעת OneBox כדי לתעדף שירותי חיפוש מקומי נחותים של גוגל בראש תוצאות החיפוש; ואפילו שינוי האלגוריתם כדי להרחיק צרכנים מיילפ. גוגל נקטה בצעדים אלו לא על מנת לספק לצרכנים מוצר טוב יותר או להתחרות בצורה הוגנת, אבל כדי לשפר את השורה התחתונה שלה ולהחניק תחרות. צרכנים ומתחרים נפגעו במגוון דרכים, ונאלצו להתמודד עם מוצר נחות יותר והסתרה של תוצאות נעלות יותר".
לטענת יילפ, מעשים אלו פגעו בצמיחה של מתחרות ומנעו מהן להגיע לפעילות בקנה מידה גדול יותר, מה שיצר שדה תחרותי נוח יותר לגוגל. כתוצאה, פחת הצורך של החברה להשקיע באיכות ושיפור המוצרים שלה, והיא יכולה לגבות תעריפים גבוהים יותר ממפרסמים. "התעדוף העצמי של גוגל הביא לקיפאון או ירידה בתעבורה ליילפ ולמתחרים אחרים בחיפוש מקומי. פגיעה בלחץ התחרותי אפשרה לגוגל להציע למשתמשים מוצר נחות יותר מבלי שתסבול מהשלכות. המעשים של גוגל פגעו ביילפ באמצעות תעבורה נמוכה יותר, הכנסה פחותה מפרסום, גידול בעלויות יילפ ופגיעה באפקט הרשת כתוצאה ממספר קטן יותר של משתמשים חדשים וחוזרים", נכתב בתביעה.
יילפ מבקשת מבית המשפט להורות לגוגל לחדול מהפרקטיקות שמצוינות בתביעה, ולשלם לה פיצויים בסכום שלא צוין.
מגוגל נמסר בתגובה: "הטענות של יילפ אינן חדשות. טענות דומות נדחו לפני שנים על ידי ה-FTC, ולאחרונה על ידי השופט בתיק של מחלקת המשפטים. לגבי ההיבטים האחרים של ההחלטה שאליהם יילפ מתייחסת, אנחנו מערערים. גוגל תגן בצורה נחרצת מפני הטענות חסרות הבסיס של יילפ”.