סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מפעל טאואר סמיקונדקטור מגדל העמק
מפעל של טאואר (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

עם הפנים למזרח: טאואר וקבוצת אדאני יקימו מפעל שבבים בהודו

מדובר בהשקעה משותפת של 10 מיליארד דולר; המפעל יוקם בפאתי מומבאי, ויוכל לייצר בשלב הראשון 40 אלף פרוסות סיליקון; בנייתו צפויה להימשך שלוש עד חמש שנים 

טאואר הישראלית וקבוצת אדאני יקימו מפעל שבבים בהודו בהשקעה של 10 מיליארד דולר. החברות עוד לא הודיעו על כך רשמית, אך השר הראשי של מחוז מאהראשטרה צייץ על כך ברשת X. מניית טאואר קופצת ב-5% במסחר טרום פתיחה בוול סטריט.
המפעל החדש יוקם בפאתי מומבאי ויוכל לייצר בשלב הראשון 40 אלף פרוסות סיליקון ויצטרף למפעלי טאואר בישראל, ארה"ב ויפן. בניית המפעל צפויה להימשך בין שלוש לחמש שנים והשבבים שיוצרו בו מיועדים לשימוש ברכבים, סמארטפונים ורחפנים.


הקמת המפעל בהודו אינה התפתחות מפתיעה, אך מאכזבת בעיקר לנוכח סגירתו לאחרונה של אחד ממפעלי השבבים הישנים של החברה בישראל. בנוגע לאפשרות הקמת מפעל חדש במגדל העמק במקום פאב 1 שהתיישן אמר ראסל אלוונגר, מנכ"ל טאואר ל"כלכליסט" לפני מספר חודשים כי "אין סובסדיה בישראל שתהפוך הקמת מפעל כאן למשתלם. ארה"ב נותנת מענק של 35% מעלות ההקמה, הודו נותנת מענק של 75% ואילו ישראל נותנת היום מענק של 9% בלבד וזאת לעומת 34% שקיבלנו בעבר".
לאורך השנה האחרונה נפגש אלוונגר מספר פעמים עם בכירים הודיים כחלק מהשתתפות החברה במכרזים להקמת מפעלי שבבים. טאואר תספק את הידע והטכנולוגיה שלה בעוד קבוצת אדאני אמורה להביא את עיקר המימון.
בניגוד לישראל, בהודו התקבלה החלטה אסטרטגית לעודד פיתוח תעשיית שבבים מקומית שתוכל ליהנות מאותו יתרון שישראל נהנית ממנו - נייטרליות יחסית במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. טאואר החלה לבחון את האופציה ההודית כבר לפני כמה שנים ובתחילת 2022 אף נכנסה לקונסורציום של חברות שתיכננו להקים מפעל שבבים במדינה בהשקעה של 3 מיליארד דולר. בזמן שסין וארה"ב מתכתשות, הודו זיהתה את ההזדמנות שלה לפרוץ לשוק השבבים והציבה יעד של 300 מיליארד דולר בייצור אלקטרוניקה עד 2026, מתוכם כ־60 מיליארד דולר בייצור שבבים.
טאואר נטשה את התוכנית לאחר שנחתם ההסכם למכירתה לאינטל ב-5.4 מיליארד דולר, אך ביטול העסקה לאחר שהרגולטור הסיני חסם אותו, גרם לחידוש התוכנית. בדיעבד, עבור טאואר מדובר בהתפתחות חיובית לאור המשבר באינטל שהולך ומחמיר. החברה הישראלית גם שמרה על עצמאותה, וגם קיבלה פיצוי מאינטל שמורכב מתשלום של 313 מיליון דולר ואפשרות להרחיב את כושר הייצור ולייצר שבבים במפעל של אינטל באלבוקרקי שבארה"ב תוך התבססות גם על תשתית התמריצים האמריקאית במסגרת ה־CHIPS ACT.
קבוצת אדאני מוכרת בישראל כבעלים של נמל חיפה. מדובר בתאגיד ענק שבראשו עומד גאוטם אדאני שנחשב לאחד האנשים העשירים בעולם. בתחילת 2023 נקלעה הקבוצה לטלטלה לאחר שפורסמו עליה דוחות שהעלו חשדות לשחיתות פנימית עמוקה, הונאת משקיעים, נפוטיזם ועוד שורה ארוכה של סעיפים. שווי הקבוצה התכווץ ב-100 מיליארד דולר בתוך שבוע, אך מאז היא שבה ל"עסקים כרגיל" ומרחיבה את נוכחותה בעולם בתחומי הנמלים, תשתיות חשמל ואנרגיה ירוקה וכעת גם כניסה לתחום השבבים.