חברת הפינטק Melio גייסה 250 מיליון דולר לפי שווי של 4 מיליארד דולר
חברת הפינטק Melio גייסה 250 מיליון דולר לפי שווי של 4 מיליארד דולר
מאז הקמתה ב-2018, גייסה החברה 506 מיליון דולר כולל ההשקעה הנוכחית והיא מעסיקה 420 עובדים בישראל ובעיקר בניו יורק. המנכ"ל מתן בר לכלכליסט: "גדלנו ב-5,000% בתוך 18 חודשים, שזה מספר בלתי נתפס גם עבורנו"
חברת הפינטק הישראלית מליו Melio, גייסה 250 מיליון דולר בסבב מסדרה D. החברה שילשה את שוויה ל-4 מיליארד דולר אחרי הכסף, פי 3 משווי החברה בסבב הקודם שהוכרז בינואר 2021.
את הסבב הובילו המשקיעה החדשה קרן Thrive Capital, יחד עם המשקיעה הקיימת קרן General Catalyst. אליהן הצטרפו חברת ההשקעות האמריקאית Tiger Capital Management שהיא כיום אחת המשקיעות הפעילות בהייטק הישראלי עם השקעות טריות בחברת פאפיה גלובל ואחרות וכן משקיעים קיימים.
מאז הקמתה ב-2018 ע"י היזמים מתן בר (CEO), זיו פז (COO) ואילן אטיאס (CTO), Melio גייסה 506 מיליון דולר כולל ההשקעה הנוכחית. זהו הגיוס הגדול ביותר של מליו, בינואר האחרון גייסה החברה 110 מיליון דולר בסבב B לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר, עלייה משמעותית מהגיוס בספטמבר 2020 אז עמד שווייה על 700 מיליון דולר. עד כה כל גיוסי החברה הלכו לקופתה ולא היו גיוסי סקנדרי.
Melio פיתחה מערכת המאפשרת לעסקים קטנים בארה"ב לשלם באופן דיגיטלי לספקים שלהם. עד כה מרבית העסקאות בארה"ב נעשות באמצעות מערכות מיושנות של בנקים או המחאות. הקורונה שינתה את התמונה במהירות כאשר מרבית העסקים שנהגו לתת את התשלום בצורה פיזית נתקלו בבעיה קשה וחיפשו דרכים לשלם לספקים השונים.
דוגמה טובה היא חברת הפינטק ראפיד שגייסה לאחרונה על פי שווי מוערך של כ-10-9 מיליארד דולר אבל היא חברה בוגרת יותר ורשמה הכפלת שווי ולא שילוש. נדיר יותר הוא הקפיצה המשמעותית בנפח העסקאות שביצעה החברה מנפח של מיליוני דולרים למיליארדים בפרק זמן של חודשים.
העברת תשלומים עבור סחורות ושירותים בין עסקים בארה"ב היא עדיין ידנית ברובה וכוללת תהליכים לא יעילים, למשל שימוש בחשבוניות נייר והמחאות, המייצר זמני תשלום ארוכים. למעשה, למעלה מ -40% מעסקאות ה-B2B בארה"ב עדיין מבוצעות באמצעות המחאות נייר. הקורונה שינתה את התמונה במהירות כאשר מרבית העסקים שנהגו לתת את התשלום בצורה פיזית נתקלו בבעיה קשה וחיפשו דרכים לשלם לספקים השונים. השוק של תשלומים בין עסקים בארצות הברית רק בהמחאות מוערך בטריליוני דולרים.
עסקים קטנים המבקשים לעבוד עם מליו צריכים להתחבר לאתר של החברה להירשם ודרכו הם יכולים לבצע תשלומים לכל אותם ספקים. הם יכולים לאחר הרישום, לסרוק חשבונית או להזין את פרטיה ידנית ולקבוע מועד תשלום רצוי לעסק שמולו הוא מתנהל. האפליקציה שפיתחו במליו תחייב את חשבון העסק בסכום שהוזן על פי החשבונית ותוציא צ’ק או תבצע העברה בנקאית על פי בחירת בעל העסק. החברה אינה גובה כספים על עצם העברות הכספים ואינה גובה כל כסף על רישום לאתר ואת מרבית הכנסותיה מקבלת דרך שירותי פרימיום שונים אותם היא מספקת לספקים ולחברות ומחברות הפיננסים הגדולות שאליהם היא מתחברת.
"יש לנו הרבה מזל שהקורונה העבירה לדיגיטל"
בשיחה עם כלכליסט אמר המנכ"ל מתן בר: "לפני הקורונה גדלנו ב-5,000% בתוך 18 חודשים שזה מספר בלתי נתפס גם עבורנו. גדלנו מלעשות עיבוד עסקאות בנפח של 20 מיליון דולר בחודש בשנה שעברה למיליארד דולר בחודש כבר לפני מספר חודשים. יש לנו הרבה מזל שהקורונה העבירה לדיגיטל ואנחנו עוזרים לעסקים הקטנים האלה שדרכנו הם יכולים לשלם לכל הספקים מנקודה אחת.
הגידול שהחברה חווה בימים אלה לא צפוי להיעצר בזמן הקרוב. לדברי בר, "בגלל שאנחנו פלטפורמה ויש לנו הרבה שותפויות עם ענקיות פיננסים דוגמת קפיטל וואן ואמריקן אקספרס שהם גם משקיעים וגם יהו שותפים והם יהיו קפיצות דרך גדולות". לחברה אין כיום יכולת להעריך האם היא תשמור על הקפיצות של אלפי אחוזים ולכן גם מתן אינו שש לספק תחזיות על המשך הדרך.
גם בכח האדם של החברה נרשמה קפיצה משמעותית. לדברי בר, "בינואר 2020 היינו 30 אנשים והיום אנחנו 420 בישראל וניו יורק בעיקר. פתחנו מרכז חדש בדנבר שיהיה מרכז של מכירות ותמיכה לשוק האמריקאי שאיתו אנחנו עובדים. הקושי המרכזי שלנו היום הוא לגייס מהנדסים בקצב שרוצים ואנחנו משתדלים לשמור את הפיתוח רק בתל אביב ומגייסים כמה שיותר מהר. אחת הסיבות שמפתחים בוחרים בנו היא קצב הגידול המהיר של המערכות שלנו שהן אתגר טכנולוגי חד-פעמי למפתחים רבים שרוצים לחוות פיתוח של מערכת שגדלה כך. במהלך הגידול העצום שחווינו עבדנו עם בנק אחד, מהר מאוד הבנו גם מהבנק שהוא לא יכול היה לעמוד בקצב והתחברנו במהירות לבנק נוסף ולבסוף חתמנו על עסקה עם בנק ענק דוגמת JPMorgan".
Melio לא חסרה תחרות מחברות גדולות או קטנות בתחום התשלומים, בין החברות שמציעות שירות דומה בארה״ב אפשר לציין את Bill.com. מתחרות נוספות כוללות את חברת SAP, אורקל, סטמפלי הישראלית ועוד.
בר אינו חושש מהקפיצה הגדולה בשווי החברה ומתחרות ומסמן לעצמו יעדים גבוהים ממנה: "אם מסתכלים על חברה מקבילה אלינו כמו ביל.קום היא שווה 24 מיליארד דולר ואנחנו צומחים מהר יותר מהם (bill.com דיווחה לאחרונה על צמיחה של עשרות אחוזים בהכנסותיה ברבעון האחרון ולשנה כולה) יש לנו פוטנציאל עסקי מאוד גדול ובתחום שמרבית האנשים שם לא משתמשים בכלי דיגיטלי אין לנו ממש מתחרים הרוב בעסקים קטנים משתמשים בצקים ובמערכת של הבנק ואנחנו צריכים לשנות הרגלים של עסקים קטנים".
ההשקעה תשמש לתמיכה בהתרחבות החברה בארה״ב, באמצעות אינטגרציה עם כמה מחברות השירותים הפיננסיים וחברות התוכנה הגדולות בארה״ב. כך לדוגמה, בקרוב תכריז החברה על שיתופי פעולה עם אמריקן אקספרס וקפיטל וואן אשר יתחברו לפלטפורמה של החברה ויאפשרו לבעלי עסקים קטנים העובדים עם ענקיות הפיננסים להשתמש במליו דרך חשבונותיהם בחברות. בקרוב תכריז החברה על שורה של שותפויות נוספות עם חברות שירותים פיננסיים, חברות תוכנה (SaaS), ופלטפורמות מסחר מקוון. בנוסף, החברה מודיעה גם על צירוף של קן צ'נולט כחבר משקיף בדירקטוריון. צ'נולט, לשעבר מנכ״ל ויו״ר אמריקן אקספרס, הוא יו״ר ג'נרל קטליסט כיום. "קן הוא תוספת מאוד חשובה כחבר בדירקטוריונים של ברקשייר ושל Airbnb, הוא בוחר כל חברה שאליה הוא מתחבר", אומר בר.
בר הוא יזם סדרתי בעל רקע בתחום הפינטק שמכר את הסטארט-אפ הראשון שהקים, The Gifts ,Project לתאגיד eBay, וניהל ב-PayPal קבוצה גלובלית של 100 עובדים האחראית על תשלומי P2P. פז עבד כסגן נשיא בקרן ההשקעות הישראלית FIMI, המתמחה ברכישת חברות, בעיקר תעשייתיות, והשבחתן. אטיאס עבד ב-PrimeSense שפיתחה חיישנים לזיהוי תנועות גוף ונמכרה לאפל, ומשם עבר לתפקידי ניהול בחברות Outbrain ו-Windward. החברה מעסיקה 400 עובדים, מחציתם במשרדים בתל אביב והשאר במשרדי החברה בניו יורק וקולורדו. משקיעים בסבבים הקודמים של החברה הם קרן Accel, קרן אלף, קרן בסמר ו- Coatue Management.