ניצחון לארגוני החדשות: הרגולטור הצרפתי קנס את גוגל ב־500 מיליון יורו
ניצחון לארגוני החדשות: הרגולטור הצרפתי קנס את גוגל ב־500 מיליון יורו
רשות התחרות במדינה הודיעה שהטילה את הקנס משום שגוגל "לא ניהלה משא ומתן בתום לב" עם שורת ארגוני חדשות במדינה, לרבות APIG - שמייצג את מרבית העיתונות המודפסת. באפריל 2020 פרסם הרגולטור צו ביניים שחייב את ענקית הטכנולוגיה לפתוח בדיונים בנושא השימוש בתוכן עם כל ארגון חדשות שיבקש זאת. גוגל: "מאוכזבים מאוד, פעלנו בתום לב לאורך כל התהליך"
רשות התחרות בצרפת הודיעה היום (ג') כי הטילה קנס בגובה 500 מיליון יורו על גוגל משום ש"לא ניהלה משא ומתן בתום לב" עם שורת ארגוני חדשות במדינה, לרבות APIG - שמייצג את מרבית העיתונות המודפסת בצרפת.
הקנס מושת לאחר שבאפריל בשנה שעברה פרסמה רשות התחרות צו ביניים שחייב את ענקית הטכנולוגיה לפתוח בדיונים בנושא השימוש בתוכן עם כל ארגון חדשות שיבקש זאת. הדרישה היתה כי גוגל תעשה זאת בתוך שלושה חודשים מרגע הבקשה, או תסתכן בקנס של 900 אלף יורו על כל יום עיכוב. שורת ארגוני חדשות עתרו מאז לרשות וטענו כי למרות פניותיהם לחברה, גוגל נמנעה עד כה מלהציע מסגרת כספית ארוכת טווח עבור השימוש שהיא עושה בקטעי החדשות שלהם.
עם זאת, גוגל כן העבירה תשלומים חד־פעמיים על השימוש בתכנים. "אנו מאוכזבים מאוד מההחלטה הזו", מסרו בגוגל. "פעלנו בתום לב לאורך כל התהליך. הקנס מתעלם מהמאמצים שלנו להגיע להסכמה". צרפת היא כאמור אחת המדינות היחידות שיישמה את חקיקת האיחוד האירופי בנושא.
תשומת הלב הרבה שהוענקה לנושא מיסוי גוגל הובילה אפילו את מנכ"ל החברה סונדאר פיצ'אי, שלרוב נמנע מהתבטאויות בתקשורת, להגיב באופן ישיר לנושא. בראיון שקיים עם רשת BBC השבוע הוא הזהיר שעתיד האינטרנט הפתוח, לא פחות, מותקף ועומד בפני סכנה.
"אנחנו אחת ממשלמות המסים הגדולות בעולם", אמר בשיחה. "אם תבחן את שיעור המס הממוצע שלנו לאורך העשור, שילמנו 20% במסים. אנחנו תומכים בדיון שמתנהל ב־OECD לגבי האופן הנכון שבו יש לגבות מסים, וזה נושא שמעבר לכוחה של חברה אחת לפתור". מילים אלו בדיוק אמר פיצ'אי כבר לפני שנה כשנשאל על כך, וגם אז הסביר שיש למצוא את האיזון בין הגנה על פרטיות היוזרים, מיצוי הפוטנציאל של הכלכלה הדיגיטלית וזרימה חופשית של מוצרים ושירותים.
בינתיים באיחוד האירופי הודיעו כי הם מקפיאים באופן זמני הטלת מס דיגיטלי על ענקיות הטכנולוגיה. מסגרת מיסוי זו, שכבר זכתה לאישורן של 132 מדינות, נועדה לאפשר מיסוי הכנסות ורווחים שמיוצרים בשטח הריבוני של מדינה מסוימת, גם אם החברה עצמה לא מחזיקה שם מטה או מדווחת על תוצאות בשטחה.
הכוונה היתה לתמוך בהטלת מס מקומי של עד 3% על הכנסות שנוצרות מפרסום על גבי ממשק דיגיטלי שמתמקד בפעילות משתמשים ומשימוש בנתונים שנאספו על משתמשים. זאת בנוגע לחברות שעברו רף מסוים של הכנסות בינלאומיות.
באיחוד האירופי החליטו להשהות את אישרור והטמעת המסגרת בעקבות התקדמות חיובית באישור מס חברות גלובלי מינימלי של 15%, אחרי ששרי האוצר של מדינות ה־G20 הסכימו בסוף השבוע לתמוך במאמץ העולמי. אף שטרם הגיעו באיחוד למסגרת מוסכמת למיסוי דיגיטלי, צרפת, אוסטריה, איטליה וספרד כבר החלו לגבות מסים כאלה בשנה האחרונה. בתגובה הטילה ארצות הברית מכסי יבוא על מוצרים שונים מאותן המדינות, אשר כעת יוקפאו במסגרת ההתקדמות בסוגיית המס האחיד.