אגד מסתערת על התחבורה הציבורית באירופה
אגד מסתערת על התחבורה הציבורית באירופה
חברת אגד הרחיבה בשנים האחרונות את פעילותה בשוק האירופי. כיום היא מעסיקה למעלה מאלפיים עובדים ומתחזקת כ-650 אוטובוסים בערים מרכזיות בהולנד ובפולין. מה הם מביאים לאירופה ומה הגיע הזמן לייבא משם לכאן?
עבור רבים אגד היא לא רק חברת תחבורה ציבורית, העובדה שהוקמה עוד לפני קום המדינה (1933) והצלחתה יוצאת הדופן בענף זה בארץ, העניקו לה מעמד אייקוני והפכו אותה לסמל מובהק לישראליות. אבל מסתבר שגם החברה הישראלית ביותר, כזו שחרטה על דגלה להגיע לכל צעד ושעל ברחבי המדינה, מצאה לנכון להרחיב את פעילותה גם אל מחוץ לגבולות המדינה. "השוק הישראלי הוא גדול אבל הוא מוגבל", אומר אפי ארבל מנכ"ל אגד אירופה, בראיון שהתקיים עימו באולפן כלכליסט, ומוסיף: "לפני יותר מעשר שנים התקיים דיון בו נשאל איך אגד יכולה להרחיב את פעילותה. הכיוון הטבעי היה שאם אגד יודעת להפעיל תחבורה ציבורית בישראל ולעשות את זה בצורה טובה, אז היא יכולה לעשות את זה גם באירופה וזה היום רק מוכיח את עצמו".
אם טיילתם בשנים האחרונות באירופה, ודאי נדהמתם מיעילותה של התחבורה הציבורית ביבשת על כל גווניה – החל מקווי אוטובוס עירוניים ובינעירוניים, דרך רכבות מהירות ותת קרקעיות ועד לחברות תעופה ושייט מקומיות וזולות. אצלנו לעומת זאת נשמעת באופן תדיר ביקרות נוקבת על תפקודה של מערכת התחבורה הציבורית בישראל. לאור כך, קשה שלא לתהות מה בכל זאת יש לחברת אוטובוסים ישראלית להביא לאירופה?
"אגד מביאה ניסיון של כמעט תשעים שנה", מדגיש ארבל ומרחיב: "מדובר בהמון ידע וברגע שאתה רוצה להתחרות בשווקים בינלאומיים גם הידע וגם הניסיון הם דברים מאד חשובים ויקרים והם נותנים לך עדיפות על פני המתחרים שלך. אם זה ניסיון בתחזוקת כלי אוטובוסים, ברכש אוטובוסים, בהפעלה של האוטובוסים ועוד".
האוטובוסים אדומים, הנסיעה ירוקה
אגד אירופה מונה כיום למעלה מ-2000 עובדים ברחבי האיחוד האירופי, מרביתם בהולנד ובפולין. בהולנד מפעילה החברה כ-400 אוטובוסים באזור המטרופולין סביב הערים אמסטרדם, האג ורוטרדם. בפולין מפעילה החברה כ-300 אוטובוסים המתרכזים בשלוש ערים מרכזיות: ורוצלב, ורשה וקרקוב. מרבית האוטובוסים הם אוטובוסים בעלי הנעה מתקדמת ונקייה, בין אם זה גז, גז היברידי או אוטובוסים חשמליים. על השאלה האם חלוקת הידע פועלת באופן דו כיווני, כך שגם פה נוכל ליהנות מהניסיון שצוברת אגד באירופה בכל הנוגע לפתרונות תחבורה ירוקים ומתקדמים, משיב ארבל: ""יש איזון חוזר בין ישראל לאירופה על מנת לעשות את המיטב לשני הצדדים".