סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ראיון עבודה מול רובוט AI
חיפוש עבודה עם AI, אילוסטרציה (צילום: Stokkete/Shutterstock)

המעסיקים כבר עושים זאת, עכשיו תורכם: כך תמצאו עבודה בעזרת בינה מלאכותית

החל מכתיבת קורות החיים, דרך שיפור הנטוורקינג המקצועי ועד הכנה לראיונות עבודה: כלי AI יכולים לקצר את הזמן, להקל על מחפשי עבודה ולשפר את הסיכוי להתקבל למשרה המבוקשת. מדריך

בימים של פיטורים ושינויים בשוק העבודה, יותר ויותר אנשים מחפשים משרות באופן אקטיבי. כשהשוק הוא תחרותי והיצע המועמדים עולה על הביקוש, יש לנצל את כל הכלים הזמינים כדי למצוא את המשרה המתאימה ביותר. בתהליך הגיוס, מעסיקים כבר משתמשים בבינה מלאכותית לשיפור מודעות הדרושים ולסינון מועמדים. אך גם מועמדים יכולים לרתום את כלי ה-AI לטובתם על מנת להשיג יתרון.
רוב מוחלט של המעסיקים בישראל משתמשים בבינה מלאכותית בתהליכי הגיוס. למעשה, 92% ממנהלי ומנהלות הגיוס השיבו שהם השתמשו בבינה מלאכותית לגיוס, 7% מתכננים להתחיל להשתמש בקרוב ורק אחוז בודד לא השתמשו ולא מתכננים להשתמש ב-AI, כך לפי סקר שערכה חברת HRD בבעלות ויקי גרונר ויעקב רוזן בקרב 150 ארגונים.
עיקר השימוש שעושים המגייסים הוא לצורך ניסוח מודעות דרושים והתייעצות לגבי מקורות גיוס. יותר מכך, מספר מערכות גיוס הטמיעו בתוכן יכולות AI מובנות, ביניהן גם לינקדאין שמאפשרת ניסוח פוסטים באיתור מועמדים בעזרת בינה מלאכותית.
ומה מבחינת המועמדים? כמעט מחצית מהם חושבים שכלי AI נוטים יותר להפלות בקבלה לעבודה ממגייסים בשר ודם, אבל 39% מהם משתמשים בעצמם בכלי AI לחיפוש עבודה. מחקר של ResumeBuilder מצא ש-70% מהמועמדים שהשתמשו ב-ChatGPT מדווחים שקיבלו שיעור מענה גבוה יותר ממעסיקים. המעסיקים אגב, ממש לא נגד שימוש ב-AI בתהליך חיפוש העבודה גם מצד המועמדים. 96% מאנשי משאבי אנוש בעד שמועמדים ישתמשו ב-AI במסגרת תהליך המיון, כך לפי אותו סקר של חברת HRD. 
אפשר להשתמש בכלי AI בשלבים שונים של חיפוש העבודה, החל ממציאת נתיבי הקריירה והמשרות המתאימות לכישוריכם, דרך כתיבה וניסוח קורות חיים, שיפור פרופיל הלינקדאין והנטוורקינג המקצועי ואפילו הכנה לראיונות עבודה. בחלק זה של המדריך נתמקד בקורות החיים, כתיבה ואופטימיזציה שלהם.

1. בניית מסמך קורות החיים בעזרת מודלי שפה כמו Chat GPT

כדי להגיש מועמדות למשרות, צריך קורות חיים מותאמים לכל משרה ועדכניים. אפשר להשתמש במודלי שפה כמו ChatGPT או קלוד על מנת להפיק מסמך קורות חיים. כדי לנסח מ'אפס' את מסמך קורות החיים תוכלו לנהל 'שיחה' עם המודל ולבקש ממנו לשאול אתכם שאלות רלוונטיות על מנת להפיק את המסמך מתוך התשובות. המסמך שיתקבל יהווה בסיס שאותו תוכלו להתאים ולשפר בהתאם לטון האישי, לעובדות הרלוונטיות בנוגע לניסיון המקצועי והכישורים שלכם. הימנעו מהזנת נתונים אישיים ומידע שאתם לא מעוניינים לחלוק עם העולם לתוך מודלי השפה.
הנה דוגמא לפרומפט שיסייע ליצירת בסיס למסמך קורות חיים:
היי צ'אט, אתה מומחה HR עם ניסיון של 15 שנים בגיוס לחברות הייטק. אני מעוניינת לכתוב קורות חיים שיובילו לראיון. אנא שאל אותי שאלות על מנת לנסח קורות חיים לתפקיד מנהלת פרוייקטים בחברת הייטק. בהתאם לתשובות שאתן אנא נסח מסמך קורות חיים ב- WORD. וודא שהמסמך מותאם באופן אופטימלי למערכות ATS.
בהמשך לפרומפט הזה הצ'אט מציג שאלות כמו:
1. רקע מקצועי: מהו הניסיון המקצועי שלך בתחום ניהול הפרויקטים? האם יש לך ניסיון ספציפי בתעשיית ההייטק?
2. השכלה: מהו הרקע האקדמי שלך? האם יש לך תארים או הסמכות הקשורות לניהול פרויקטים, כמו PMP?
3. כישורים טכניים: אילו כישורים טכניים יש לך הרלוונטיים לניהול פרויקטים, כגון שימוש בכלים לניהול פרויקטים כמו Jira, Asana או Microsoft Project?
4. הישגים מרכזיים: האם יש לך הישגים מרכזיים או פרויקטים שאתה גאה בהם במיוחד ושעשויים להבליט אותך בפני מעסיקים פוטנציאליים?
5. כישורים רכים: אילו כישורים רכים יש לך, כמו יכולות תקשורת, עבודת צוות או פתרון בעיות, התורמים להצלחה שלך כמנהל פרויקטים?
6. שפות: אילו שפות אתה דובר? האם ישנן שפות שיכולות להוות יתרון במשרה זו?
7. מטרות קריירה: מהן מטרות הקריירה שלך בטווח הקרוב והרחוק?
לאחר שתענו על השאלות שהציג לכם הצ'אט בקשו ממנו להפיק לכם מסמך קורות חיים ב-Word. תוכלו לעבור על המסמך, לשפר ולהתאים אותו לסגנון הייחודי שלכם.
אגב, הדעות לגבי ניסוח פרומפט בצורה כזו, באופן שנותן לו תפקיד או קונטקסט (תתנהג כמו, או אתה...) חלוקות. יש האומרים שמדובר בגימיק בעוד שאחרים טוענים כי הפקודה מספקת קונטקסט שמשפר את התוצאות. בכל דרך שבה תבחרו, תוכלו גם להזין לצ'אט כמה תיאורי משרות בהם אתם מעוניינים על מנת שישתמש במילות מפתח מתוך אותן משרות. באופן כללי ככל שתהיו יותר ספציפיים ותכללו יותר מידע רלוונטי בפרומפט, כך התוצאה תהיה טובה יותר. אחרי שתקבלו נוסח שנראה לכם מתאים, הכניסו נתונים אישיים והתאימו את קורות החיים לניסיון המקצועי שלכם. אגב, אם אתם מגישים מועמדים למשרה שמפורסמת באנגלית, קורות החיים צריכים להיות באנגלית, במקרה כזה Chat GPT יוכל לסייע לכם לנסח באנגלית. לקורות חיים בעברית מומלץ להשתמש בקלוד שמפיק לרוב תוצאות טובות יותר.

2. כתיבת קורות חיים באמצעות כלי AI ייעודיים

ישנם כלי AI שנועדו למחפשי עבודה חלקם בתשלום ולחלקם יש גרסאות חינמיות. אפשר להשתמש בהם על מנת לייצר את מסמך קורות החיים הבסיסי וכמובן לערוך אותו ולשפר אותו לפני ששולחים. הנה כמה כלים כאלה לדוגמא:
Teal
זהו כלי לניהול חיפוש עבודה שבין היתר מציע ניסוח קורות חיים בחינם בגירסה הבסיסית. ניתן לקשר אותו לפרופיל הלינקדאין והוא ינסח עבורכם מסמך קורות חיים בהתאם לתבנית שבחרתם. יש גירסה בתשלום שעלותה 9 דולר לשבעה ימים או 29 דולר לחודש או 79 דולר לשלושה חודשים. בגירסה בתשלום תקבלו גם אפשרות לניתוח של קורות החיים עם הצעות לשיפור.
REZI
כלי נוסף לכתיבת קורות חיים הוא REZI שמאפשר יצירת קורות חיים באמצעות פרופיל הלינקדאין, העלאת נתונים באופן ידני או באמצעות מסמך קיים. הגירסה החינמית תאפשר לכם להוריד קובץ PDF של קורות החיים שנוצרו ואם תרצו גירסה שניתן לשנות תצטרכו לשלם 29 דולר לחודש או 19 דולר לחודש לשלושה חודשים או 149 דולר למנוי ללא הגבלה. בגירסה בתשלום תוכלו גם להתאים את קורות החיים למשרה ספציפית.
Resume.io
כלי פופולרי נוסף לכתיבת קורות חיים הוא Resume.io. בגרסה החינמית תוכלו ליצור קורות חיים באמצעות בונה קורות החיים שמדריך אתכם צעד אחר צעד בתהליך. להוריד קובץ TXT של קורות החיים, להעתיק את הטקסט ולעצב בעצמכם מסמך קורות חיים. תוכלו לחפש בספריית דוגמאות קורות חיים וגם לשתף קישור למסמך קורות חיים מקוון. בגירסה בתשלום תוכלו לייצר מסמכי קורות חיים ומכתבים נלווים ללא הגבלה, תהיה לכם גישה לתבניות וצבעים ללא הגבלה וכן תוכלו להוריד קבצי PDF של קורות החיים שתיצרו. העלות למנוי היא 2.95 דולר לשבעה ימים, 77.95 דולר לשנה או 44.95 דולר לחצי שנה.

התאמת קורות החיים למשרה ספציפית

לאחר שיש בידיכם מסמך קורות חיים שישמש כבסיס לחיפוש העבודה תצטרכו לערוך התאמות עבור כל משרה אליה תגישו מועמדות. רוב מקומות העבודה משתמשים במערכות ממוחשבות לסינון מועמדים (ATS) שעוברות על קורות החיים ומחפשות מילות מפתח כדי לבחון אם מועמד מתאים למשרה. אם אין לכם את מילות המפתח המתאימות בקורות החיים פשוט לא תעברו את הסינון הראשוני. גם אם החברה אליה אתם מגישים מועמדות לא משתמשת במערכות כאלה, האדם שקורא את קורות החיים שלכם עושה זאת בריפרוף ומחפש מילים מסויימות כדי לבחון התאמה למשרה. לכן כל כך חשוב להתאים את קורות החיים לכל משרה אליה אתם מגישים מועמדות. תוכלו להשתמש במודלי שפה על מנת לעבור על מסמך קורות החיים, ועל תיאור המשרה המבוקשת ולהציע התאמות שיגדילו את הסיכויים לקבל זימון לראיון.
לדוגמא תוכלו לכתוב פרומפט כזה:
עבור על קורות החיים המצורפים וערוך את המסמך על מנת להפוך אותו לברור יותר ועל מנת להדגיש את הניסיון הרלוונטי שלי עבור המשרה הזו (הדביקו את תיאור המשרה המבוקשת).
תוכלו גם לבקש מ-Chat GPT להציע לכם כישורים שכדאי לכם להדגיש או להציע לכם כיצד לנסח את קורות החיים על מנת להביא לידי ביטוי את הכישורים שיסייעו לכם לעשות הסבה לתפקיד או תעשייה אחרת בהם אתם מעוניינים.
גם כאן, קיימים כלי AI ייעודיים שמטרתם לעשות אופטימיזציה לקורות החיים שלכם עבור משרה ספציפית. הכלים האלה לא תמיד תומכים בעברית ומיועדים בעיקר לקורות חיים באנגלית ותיאורי משרות שכתובים באנגלית.
Jobscan סורק את קורות החיים ומסייע לעשות אופטימיזציה שלהם עבור המשרה הייעודית, ולהדגיש את הכישורים והניסיון שמגייסים מחפשים. בג'וב סקאן יש גירסה חינמית שמאפשרת סריקה של שני מסמכי קורות חיים עם ההרשמה ולאחר מכן סריקה של שני קורות חיים בחודש. הגירסה בתשלום שמאפשרת סריקה של קורות חיים ללא הגבלה וכן פיצ'רים נוספים כמו אופטימיזציה של של לינקדאין וניסוח מכתב מקדים עולה 29.99 דולר לחודש במנוי רבעוני ו-49.95 דולר לחודש במנוי חודשי. ג'וב סקאן אינו תומך בעברית.
Jobalytics
ג'ובליטיקס הוא תוסף חינמי לכרום שבעזרתו ניתן להעלות את קורות החיים שלכם ולקבל ניתוח של התאמתם למשרות לפי מילות מפתח. מטרת הניתוח היא לעבור את מערכות הסינון האוטומטי ולהגדיל את הסיכוי לעבור לשלב המיון הבא.
Kickresume AI
ל-Kickresume.com יש כלי לבדיקת קורות החיים שזמין רק בגירסה בתשלום. העלות היא 19 דולר לחודש בתשלום חודשי, 13 דולר לחודש בתשלום לשלושה חודשים ו-7 דולר לחודש בתשלום שנתי. באמצעות הכלי לבדיקת קורות החיים תוכלו לקבל 'ציון' לקורות החיים שיראה לכם מילים שחוזרות על עצמן, וכן ידגיש מילות מפתח שתורמות ל'חיזוק' המסמך.

3. כתיבת תקציר

בתחילת מסמך קורות החיים נהוג לכלול פסקה שנקראת 'תקציר' או 'Professional Summary' שמטרתה לספק בכמה שורות את החלקים החשובים ביותר בקורות החיים שלכם, אלה שיגרמו למגייסת להמשיך לקרוא ולא להשליך את קורות החיים שלכם לערימת ה'לא רלוונטיים'. כדי לנסח את התקציר תוכלו להשתמש בכלי ג'נרטיב AI כמו צ'אט GPT, וגם Wordtune או Grammerly.
תוכלו לכתוב פרומט בסגנון הזה:
בהתבסס על קורות החיים שלי המצורפים מטה כתוב סיכום באורך פסקה, 5-7 משפטים, המסכמים את הניסיון המקצועי הרלוונטי למשרת מנהלת פרוייקטים בהתאם לתיאור המשרה (אותו תזינו לצ'אט). הדגש את הניסיון שלי והדגם כיצד הניסיון והמומחיות שלי יכולים להועיל ולתת ערך ל'נקודות הכאב' העולות מתוך תיאור המשרה. השתמש בשפה רשמית המתאימה לקורות חיים.
כמובן שאת התקציר אותו יכתוב הצ'אט תצטרכו לערוך ולהתאים לשפה שלכם ולערכים אותם תרצו להעביר בקורות החיים.
כלים ייעודיים שיסייעו לכם בכתיבת תקציר לקורות החיים הם לדוגמא Enhancv שהוא כלי AI חינמי ליצירת תקצירים לקורות החיים. מעלים לכלי את קורות החיים ומקבלים תקציר שמותאם למשרה בה אתם מעוניינים. הגרסה בתשלום עולה 16.66 דולר לחודש בתשלום לשלושה חודשים ומאפשרת יצירת קורות חיים ומכתבים נלווים ללא הגבלה. התמיכה בעברית מאוד בסיסית והתוצאות לא מספיק טובות, יתאים יותר לכתיבת תמצית קורות חיים באנגלית.
Wordtune שבגרסה החינמית מאפשר 3 סיכומים בחודש ובגרסה בתשלום של 9.99 דולר לחודש (בתשלום שנתי) מאפשר סיכומי טקסטים ללא הגבלה. באתר של Wordtune יש הדרכה שלב אחר שלב לכתיבת קורות חיים כולל תקציר.
Typli גם הוא כלי חינמי ליצירת תקציר לקורות החיים שמאפשר העלאת חלק קטן מקורות החיים (עד 500 תוים) או תיאור שלהם ובאמצעות המידע יוצר תקציר. הוא תומך בעברית אם כי התוצאות המתקבלות דורשות עריכה משמעותית ושיפור על מנת שיהיה ניתן להשתמש בהן כחלק מקורות החיים.
באופן כללי, כל כלי ה-AI נועדו לסייע לכם לנסח את קורות החיים ולא לעשות זאת עבורכם מבלי שתאלצו לערוך אותם ולעבור עליהם בעצמכם. הם נועדו לחסוך זמן ולתת לנו השראה ורעיונות - לשפר ולא להחליף. הייתרון בשימוש בכלי AI גם בכתיבת קורות החיים ובחיפוש העבודה בכלל הוא שתוכלו תוך כדי התהליך גם לרכוש כישורים חדשים ולשפר את היכולות שלכם בעבודה עם בינה מלאכותית, כישורים שהיום נדרשים מאוד בשוק העבודה.