מתוכנה כשירות לשירות כתוכנה: איך ה-AI ישנה את הדרך שבה רוכשים ומשתמשים בתוכנה?
מתוכנה כשירות לשירות כתוכנה: איך ה-AI ישנה את הדרך שבה רוכשים ומשתמשים בתוכנה?
עולם התוכנה כשירות (Software as a Service או SaaS), אשר החל עם עלייתה של Salesforce ועולמות הענן בכלל, פרץ לחיינו בסערה בעשור האחרון- אם ניקח רק את עולם השיווק כדוגמה, הרי שאם בשנת 2011 היו בסך הכל 150 כלי טכנולוגיים לשיווק, מעריכים כי בשנת 2024 ישנם יותר מ- 14 אלף כלים.
עם זאת, בשנים האחרונות החלה להתבשל פרדיגמה חדשה אשר הופך את היוצרות- מתוכנה כשירות לשירות כתוכנה. עם פריצת ה- AI, הפרדיגמה הזו קרובה להגשמה יותר מתמיד. לפני שנצלול אליה, בואו נבין בתחילה מה הוא עולם התוכנה כשירות.
לפני כ- 30 שנה כדי לצרוך תוכנה חדשה היינו צריכים לקבל את התוכן באופן פיזי, על-ידי דיסק או דיסק קשיח, ולהתקינו על המחשב המקומי. הדבר היה גורם לכך שכל תחזוקה, תיקון ועדכון גרסה, היו מצריכים שליחת דיסק חדש ללקוח. כל התקנה כזו היא נפרדת וישבה על המחשב של הלקוח. הדבר הוביל לעלויות תחזוקה גבוהות, וכמודל היו משלמים מראש על התוכנה והתחזוקה שלה.
עם עליית טכנולוגיית הענן, הציגה Salesforce גישה חדשה. אין יותר התקנה לוקאלית ותחזוקה מקומית. התוכנה עצמה יושבת בענן ומנוהלת כל הזמן על-ידי המפיץ (Salesforce במקרה הזה). ולכן, אין צורך לשלוח דיסקים ולהתקין על מחשב מקומי- כולם יכולים מהמחשב שלהם לגשת לאותה התוכנה. התמחור של אותה התוכנה היה גם כן שונה- אין תשלום מראש על התוכנה ותשלום על תחזוקה, אלא תשלום על רישיון שימוש מתחדש, לרוב חודשי או שנתי.
לתוכנה כשירות יתרונות רבים- מדובר באופרציה יחסית פשוטה להקמה ולצמיחה. אין צורך במשרדים מקומיים, אין צורך בדיסקים פיזיים ואין צורך באנשי תחזוקה.
כמו כן, מכיוון שהתוכנה בענן, גם נתוני השימוש נמצאים שם. ולכן, המשוב מהלקוחות הרבה יותר זמין. קל להבין במה לקוחות משתמשים וממה הם מתעלמים, וכתוצאה מכך גם לספק להם מוצר טוב יותר. מכיוון שגם העדכון הוא בענן, עדכוני התוכנה הפכו להיות תכופים, מה שייצר יותר ערך ללקוחות באופן הרבה יותר תדיר ומצידם תשלום גבוה יותר על אותה התוכנה.
מודל התשלום, רשיון שימוש מתחדש, הוא ניצחון לשני הצדדים. מצד הקונה, מדובר בהפחתת עלויות והפחתת הסיכון. הוא איננו צריך להתחייב ולרכוש את התוכנה מראש אלא רק משלם על השימוש בה. מצד המוכר, במידה והלקוח מרוצה מהתוכנה, הוא יישאר לאורך זמן ובסופו של דבר התשלום שייגבה יהיה גבוה יותר מאותו תשלום מראש.
אם כך, אין פלא שהמודל הפך להיות המודל המרכזי (אולי היחיד) לרכישת תוכנה.
בשנים האחרונות החלה להתבשל הפרדיגמה החדשה אשר הופך את היוצרות.
במקום ״תוכנה כשירות״ נעבור לצרוך ״שירות כתוכנה״. במקום ״תוכנה״ אשר הינה סטטית וזהה לכל המשתמשים ולכל החברות, החברות ימכרו לנו ״שירות״. שירות טוב הוא פרסונלי, מדויק ומהיר. שירות הוא בעל ערך גבוה יותר, ולכן כיום עבור שירותים נגבים סכומים גבוהים יותר.
עולם התוכנה, באמצעות טכנולוגיית AI, צועד במהירות לעבר אותה חווית שירות. החוויה הפרסונליות, המדויקת והמהירה הרבה יותר. תוכנות ידעו לקצר לנו תהליכים עסקיים, ינגישו לנו את המידע בצורה הרבה יותר חכמה וברורה, ואף יעשו בשבילנו חלק מהעבודה או אף את כולה.
אין זה אומר שהן יחליפו עובדים, להפך. המומחיות הספציפית של אותו העובד בתחומו תהפוך להיות קריטית אף יותר, ותהווה בעצם הקלט לאותה תוכנה חכמה. התוכנות הללו ניזונות ממידע ממגוון רחב של מקורות. החל במידע גלוי ברחבי האינטרנט, מידע שנרכש מספקי מידע שונים, וכמובן, המידע של אותו העסק. הייחודיות של התוכנה תבוא בשילוב כל סוגי המידע. המידע הגלוי והחיצוני, יחד עם המידע הפנימי של החברה ועם הידע שאותם עובדים קריטיים יזינו לה, מה שייצר תובנות ותהליכים עסקיים אשר יקנו לה יתרון אמיתי וייחודי בשוק העתידי.
כתוצאה מכך, התוכנות יתנו ערך גבוה הרבה יותר, מה שמהווה הזדמנות לשינוי המודל העסקי שלהן.
במקום גביית הרישיון המסורתית, החברות יגבו על בסיס אותו מתן שירות, אשר צמוד עוד יותר לערך האמיתי של אותה התוכנה. בהמשך לאותו מודל רישיונות, אשר הוריד את הסיכון העסקי לרוכש והעלה את הערך אשר התקבל ממנה למוכר, המודל החדש ימשיך ויוריד את הסיכון העסקי, יעלה את הערך לרוכש, ולכן יוכל להימכר בסכומים גבוהים הרבה יותר. יש כבר חברות אשר החלו לאמץ את המודל הזה ולגבות על בסיס אותו מתן שירות. אחת הדוגמאות היא אותה Salesforce, חלוצת התוכנה כשירות, אשר עבור מוצר ה- AI שלה גובה כ- $2 עבור כל אינטראקציה. עולם התוכנה, יחד עם ה- AI, ימשיך ויצעד.
קובי בלייר הוא מנהל שיווק של חברת Rivery