סגור
גג עמוד techtalk דסק

מהמרים שוב על ישראל: 5 סיבות לאופטימיות

זו היתה ללא ספק השנה הכי קשה לישראל, שנה שהחלה בשבעה באוקטובר והביאה שיאים של קיטוב, וחוסר תקווה. ההווה, ויותר מזה, העתיד הכלכלי של כולנו נראה עגום למדי. הורדת הדירוג על ידי מודיס ו-S&P מכניסה אותנו למגננה, ברור שהשנים הבאות יהיו קשות גם בחזית הכלכלית עם קיצוצים והעלאות מיסים. אנשים טובים עוזבים, קונים נכסים בחו"ל ומסדרים לעצמם דרכון זר. שובר את הלב, אבל הגיוני, הרי ההגיון הכלכלי אומר להשקיע את ההון במקומות בטוחים ומלאי תיקווה.
אבל אצלי, היה גם צד אחר לגמרי לשנה הזו. השנה החלה בחששות כבדים אבל מסתיימת כשנה טובה מאוד לחברות סייבר. התעשייה פורחת, החברות ממשיכות למכור לתפארת, השקעות ממשיכות לזרום וגם האקזיטים ממשיכים להגיע. גם אנחנו לא האטנו את קצב ההשקעות, במונחים לועזיים אנחנו קוראים לזה "To double down", בתרגום חופשי – אנחנו "מהמרים מחדש" על התעשייה הישראלית. בסוף 2023, כשהמשקיעים הזרים קפאו, ההגיון היה ברור: תעשיית הסייבר הישראלית היא הטובה בעולם, גם אם עכשיו קשה יותר התקופה הזו תחלוף. ככל שמשקיעים זרים מפחדים, ההזדמנויות שלנו גדלות. ככל שנגדיל את ה"הימור" על התעשייה הישראלית, כשהמדינה תחזור למסלול, נקבל את שכרינו.
תוך זמן קצר ההימור החל להשתלם, המשקיעים הזרים החלו לחזור. הם הבינו שזה לא באמת הימור, כי יזמי הסייבר הישראלים הם הכי טובים בעולם בתחומם. ואם השנה האחרונה שינתה משהו, היא הפכה אותם לנחושים אף יותר. הלקוחות, הם כבר מזמן הבינו שסייבר קונים מישראלים, כמו שפסטה קונים מאיטלקים ושוקולד משוויצרים.
יהיו שיטענו שסייבר וסטארט-אפים הם בועה, ושאי אפשר להשליך מאלה עלינו כאומה. אני לא מסכים עם האמירה הזו, אני חושב שלישראל ולישראליות יש יתרונות מובנים מול אומות אחרות. אני מוצא את עצמי מהמר שוב על ישראל גם בחיי הפרטיים, וזה בדיוק מה שאני מציע גם לכם - להמר שוב על ישראל.
הנה חמש סיבות בגללן אני אופטימי לגבי ישראל:
1. האנשים הכי חכמים, יצירתיים וחרוצים בעולם. כן כן, אני מדמיין את החיוך הציני אצל חלקכם כרגע. אבל אני בטוח שמי שחי קצת מחוץ למדינה יסכים איתי. אין כמו הישראלים בחוכמה ויצירתיות. ומי שיבלה 24 שעות עם יזם ישראלי, יבין שיש כאן חריצות ברמות מפחידות.
1 צפייה בגלריה
קובי סמבורסקי מייסד שותף בקרן Glilot Capital Partners
קובי סמבורסקי מייסד שותף בקרן Glilot Capital Partners
קובי סמבורסקי
(צילום: בן יצחקי )
2. ערבות הדדית. גם זה ישמע לכם מוזר, איך זה מסתדר עם פילוג והסתה? אנחנו אכן מפולגים יותר מאי פעם, עם השנים נוצר כאן מערך פוליטי רחב שמעודד פילוג וניזון ממנו. אבל, למרות כל זאת, מפרוץ המלחמה אנחנו עדים למפגן אחדות מדהים. רוב עצום של עם ישראל מתנדב ותורם. ביהדות, ערבות הדדית היא אלמנט מרכזי. למרות כל הקשיים, לנו כאומה יש פוטנציאל לייצר אחדות גדולה הרבה יותר מרוב אומות העולם.
3. חדשנות טכנולוגית טבעית. לכולם ברור שטכנולוגיה היא העתיד, אבל אין מדינה שמיישמת את האמירה הזו באופן נרחב ובעיקר בטבעיות כמו ישראל. אין ספור משלחות מגיעות לכאן מרחבי העולם בניסיון להבין איך אנחנו מעודדים חדשנות, איך דווקא ישראל מובילה בתחומים הכי "חמים". האמת, כל הטוב הזה קורה כאן בצורה מאוד טבעית, זה משהו שטבוע בדנ"א שלנו והוא כאן להישאר.
4. ראש גדול, ביצועיות ויוזמה כדרך חיים. אנחנו כל הזמן מדברים על ידע כערך עליון. זה בוודאי נכון, אבל ידע זה לא מספיק. גם הסינים, הרוסים והאמריקאים משקיעים בידע, מיצרים ידע ושומרים עליו. יותר מזה, טכנולוגיות AI הופכות את הידע לנחלת הכלל. לנו יש ערך מוסף נדיר יותר; מעשיות וביצועיות. אנשים צעירים יותר או פחות שפשוט יוזמים כדרך חיים. יכולת הביצוע היא זו משאב ייחודי ששום AI לא יכול לייצר.
5. עמידות. לא בחרנו בזה, אבל המורשת היהודית שלנו והאתגרים כאן הפכו והופכים אותנו לעמידים יותר מרוב העמים. איך אמר לי אחד המשקיעים הזרים שלי: "תמיד אשקיע בישראלים, מי שעומד בלחצי ביטחון מגיל כל כך צעיר, יוביל גם בתחומים אחרים. הכל קטן עליכם!". אני רואה את זה בחברות על בסיס יום יומי, אבל זה נכון לא רק בהייטק. הישראלים פשוט יותר חסינים וחזקים.
העולם המערבי כולו עומד בפני אתגרים קשים: פילוג קשה בין ליברליים ושמרנים, טרור איסלמי, סכנות כלכליות ואיום על הדמוקרטיה. גם מעבר לים יש סימני שאלה גדולים על ההנהגה הנוכחית והעתידית. אם אפשר לנחש, המצב ברוב מדינות המערב יחמיר לפני שיהיה טוב יותר. אנחנו ערוכים טוב מכולם לאתגרי האלף השלישי.
עברנו שנה לא פשוטה, שנה שהבליטה את החסרונות שלנו ואת הטעויות שעשינו לאורך השנים. באותה נשימה, השנה הזו מבליטה את העוצמות שלנו. זה הזמן להשקיע שוב בישראל. זה הדבר הציוני לעשות אבל גם הדבר הכלכלי לעשות. זו השקעה לזמן ארוך, היא תדרוש אורך רוח ומאמץ כביר אבל אני משוכנע שהיא תניב פירות רבים.
קובי סמבורסקי הוא מייסד שותף בקרן Glilot Capital Partners