סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מייסדי וויז Wiz founders
מייסדי וויז, שגייסה מיליארד דולר ברבעון השני - מימין: מייסד שותף וסמנכ״ל מחקר ופיתוח, רועי רזניק; מייסד שותף וסמנכ״ל טכנולוגיה, עמי לוטבק; מייסד שותף והמנכ״ל, אסף רפפורט; מייסד שותף וסמנכ״ל מוצר, ינון קוסטיקה (צילום: אבישג שאר-ישוב)

רשות החדשנות: ההייטק מפגין יציבות, אך הצמיחה וגיוס העובדים נעצרו

לפי דו"ח של הרשות על ענף ההייטק במלאת שנה למלחמה בעזה, ישראל שלישית בעולם בגיוסים בהייטק - גם בתקופת המלחמה. הדו"ח מצביע על יציבות בגיוס ההון והמשך הקיפאון במספר המועסקים; דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "זה שעד עכשיו לא רואים הרעה באינדיקציות - לא אומר הרבה"

"ההייטק הישראלי הפגין חוסן בתקופת מלחמת חרבות ברזל, אך הצמיחה שלו נעצרה" - כך עולה מדו"ח של רשות החדשנות במלאת שנה למלחמה. מהדו"ח עולה שלצד שמירה על רמת השקעות דומה לזו שב-2023, נרשם קיפאון בתעסוקה של עובדים בתעשייה.
בשיחה עם כלכליסט אמר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "המלחמה לא גרמה לשום שינוי מהותי בתעשיית ההייטק. בכל העולם יש משבר בהייטק, אצלנו יש משבר פוליטי מטורף ומלחמה - וציפינו שמספרים יירדו. זה שעד עכשיו לא רואים הרעה באינדיקציות לא אומר הרבה. אנחנו רואים התאוששות בכל העולם - אבל הרבה פחות בישראל.
"אם הממשלה רוצה למנוע הידרדרות של המצב היא חייבת לשמור על רמת השקעה גבוהה בהייטק הישראלי. אסור שמנוע הצמיחה הזה ייחלש וחייבים להמשיך להשקיע. המדינה חייבת לסייע בתקופות קשות".
מאז 2022, נרשם קיפאון במספר המועסקים בהייטק, שנותר סביב 400 אלף - כ-11% מהמועסקים במשק בישראל. לפי הדו"ח, המלחמה מנעה אפשרות של התאוששות בתחום.
לצד הדריכה במקום בתחום התעסוקה, ההייטק שמר על יציבות בגיוסי הון, כאשר בין אוקטובר 2023 לאוגוסט 2024 גויסו קרוב ל-9 מיליארד דולר על ידי חברות טכנולוגיה ישראליות. סכום זה מציב את ישראל במקום השלישי בעולם בגיוסי הון, אחרי עמק הסיליקון וניו יורק, ומעל האבים טכנולוגיים אחרים כגון לונדון ופריז.
הדו"ח מצביע גם על שינוי בתמהיל התעסוקה בהייטק: בעוד שתפקידי מו"פ המשיכו לצמוח, התעסוקה בתפקידי מוצר ובתפקידים עסקיים נחלשה. מצב זה יוצר תעשייה הממוקדת בעיקר במו"פ, תוך ירידה במספר התפקידים התומכים בפיתוח המוצר והתפעול העסקי. כלומר, קיימות פחות הזדמנויות תעסוקה בהייטק למי שאינם בתפקידים טכנולוגיים. הסיבה לכך היא ככל הנראה גלי הפיטורים הרבים שהיו בתעשייה והביאו לצמצום צוותי השיווק, משאבי אנוש ועוד.
לפי הדו"ח, בעוד סך ההשקעות בחברות הייטק נשאר יציב, ישנה מגמה של ריכוז השקעות בחברות בוגרות, ובעיקר בתחומי הסייבר. כ-60% מההשקעות שנעשו בתקופת המלחמה הופנו לסבבי גיוס גדולים (מעל 50 מיליון דולר), בעיקר בחברות מבוססות. תחום הסייבר הפך לדומיננטי במיוחד, וריכז כ-35% מההשקעות בתקופה זו, נתון כפול לעומת השנים הקודמות.
עוד עולה כי השכר בהייטק המשיך לעלות בתקופת המלחמה, והפער משאר המשק המשיך להתרחב. לפי הנתונים, השכר הממוצע בהייטק ברבעון השני של 2024 עמד על כ-31.5 אלף שקל, פי 2.8 מהשכר הממוצע במשק.