סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
זוהר צבע סגן נשיא חטיבת המחשוב באינטל ישראל
זוהר צבע סגן נשיא חטיבת המחשוב באינטל ישראל (צילום: ברק שרון)

ראיון
"ישראל תמשיך להיות במרכז העשייה של אינטל העולמית בגלל התוצאות והיכולות שיש כאן"

זוהר צבע, סגן נשיא חטיבת המחשוב באינטל ישראל, מסביר למה גם המעבד החדש שהשיקה החברה אתמול הוא מוצר כחול לבן ברובו, איך התנהלה העבודה עליו בשנה כל כך מורכבת, כשחלק מהצוות במילואים ועובדים אחרים פונו מבתיהם, וחושב שאנחנו רק בתחילת מהפכת ה-AI: "קשה לדמיין מה מפתחים יעשו עם זה" 

הריאיון עם זוהר צבע, סגן נשיא חטיבת המחשוב באינטל ישראל, נערך בשיחת וידיאו. צבע הוא אמנם מנהל תוכנית Lunar Lake, המעבדים החדשים שאינטל השיקה אתמול אבל הוא לא הגיע לאירוע של החברה בברלין. אחרי שתי דקות של ריאיון השיחה נקטעת, בגלל סוללה חלשה במחשב שלי. כשהקשר מתחדש צבע נראה מרוצה: "זו הדגמה יוצאת מהכלל לאחת הבעיות שפתרנו עם לונאר לייק. אתה יכול לקחת את הלפטופ שלך ולעבוד יום שלם - הסוללה מספיקה ל-20 שעות צפייה בווידיאו, היא יכולה להחזיק שיחה במיקרוסופט Teams עם 10 משתתפים ל-10 שעות. צריכת החשמל ירדה, הביצועים השתפרו. אלה דברים שלא חשבו שהם אפשריים בעבר".
מדברים על שילוב של AI במחשב, אבל זה נשמע כללי מאוד ולא תמיד ברור מה זה נותן. יש כלים לעריכה ויצירה של תמונות, יש תרגום בזמן אמת. למה עוד אפשר לצפות מ-AI?
צבע: "אני חושב שאנחנו בתחילתה של התפוצצות בתחום הזה. אנחנו מציעים מכונה מאוד מאוד חזקה בתור תשתית, והשמיים הם הגבול מבחינת מה שמפתחים וחברות יעשו עם זה. כבר היום יש לנו 500 מודלים של AI. מודל יכול להיות של שפה, של רעשים, של תמונה, של מכוניות, של כל דבר שתדמיין, והמפתחים יכולים להתפרע עם זה. קשה לדמיין מה יעשו עם זה בעוד חודש או חצי שנה. זכיתי להוביל בעבר את מהפכת החיבור האלחוטי לרשת והיתה השקעה מטורפת סביב זה - כדי להציע חיבור בכל שדה תעופה, בבתי קפה. להגיד לך שאז דימיינו שאתה ואני נעשה שיחת וידיאו באיכות כזו, ושישתמשו בזה כל כך הרבה אנשים 24/7? אף אחד לא דימיין את זה. אני חושב שאנחנו במשהו דומה ב-AI. אפשר להעלים בקלות פרטים מתמונות, אפשר לסכם את השיחה שאנחנו עושים עכשיו לא כדי לייתר אותך אלא כדי לפנות לך זמן, אפשר להוסיף תרגום בזמן אמת אם אני מדבר עם מישהו מיפן למשל, וזה יקרה ברקע בלי שתצטרך לעשות משהו".
מיקרוסופט הכריזה על שילוב AI במחשב, אבל עדיין צריך חיבור לרשת כדי שזה יעבוד. זה ישתנה?
"זה תלוי בתוכנה ובשימושים. בהרבה מקרים זה היברידי - חלק מהעיבוד נעשה במחשב וחלק בענן, אבל יש גם יישומים שפועלים רק במחשב ואז אתה לא צריך חיבור לאינטרנט".
מה החלק של ישראל בפיתוח המעבד החדש?
"זה מוצר שבאמת הוא ברובו כחול לבן, כמו כל המוצרים באינטל, זה אף פעם לא הכל מישראל או ממקום מסוים, זה תמיד נעשה בשיתוף פעולה בין אתרים שונים של החברה, גיאוגרפיות שונות. טביעת הרגל הישראלית היא מאוד מאוד משמעותית. הארכיטקטורה הוגדרה מכאן, הקונספט הוגדר מכאן, ההובלה הטכנולוגית מכאן. אני מנהל את המוצר הזה מהיום הראשון שלו עד הימים האלה. עד ההשקה זה מישראל, אז זה בהחלט מוצר עם המון המון המון גאווה ישראלית".
במהלך המלחמה מנכ"ל אינטל פט גלסינגר אמר שהעובדים בישראל מספקים את הסחורה בכל מצב. איך התמודדתם עם הקשיים?
"השנה הזו היתה כל כך מאתגרת, באמת, והדגימה את העוצמה שיש לאנשים פה באינטל ישראל. היו אנשים במילואים, אנשים שפונו מהבתים שלהם ולמרות זאת היתה מחויבות אדירה לעבודה. העמדנו את המוצר בזמן ובאיכות הכי גבוהה שאפשר וסיפקנו תוצר מדהים. אז קודם כל שאפו לעובדים. ההיבט השני זה ההנהלה שנתנה גב יוצא מהכלל, החל מהמנכ"ל שלנו, שנתן תמיכה גם ברוח ובמילים, גם במעשים, במענקים או בתמיכה, וגם בכל הדרג הניהולי. אני חושב שאינטל ישראל התגלתה כאן בעוצמתה באמת בצורה מאוד מרשימה והתוצאות מדברות בעד עצמן".
ולמרות ההצלחה הזאת, מה הסיכוי שיום אחד באינטל יגידו: אנחנו לא רוצים מרכז פיתוח שנמצא בטווח של טילים, תחת איום של פיגועים, שפתאום מבטלים טיסות אליו?
"אינטל ישראל כמעט תמיד הובילה את מוצרי הדגל של החברה. אלה מהפכות טכנולוגיות שהובלו, שתוכננו ונעשו על ידי אינטל ישראל. על זה אף אחד לא יוותר. יש פה עומק ויכולות טכנולוגיות ומקצועיות שבאמת אין בשום מקום אחר. אז התוצאות מדברות בעד עצמן. אנחנו מתחילים בימים האלה את העבודה על המעבד הבא, שנקרא פנתר לייק, אז כל עוד אנחנו עושים את זה עם המחויבות הזו והמקצועיות הזו אני חושב שאנחנו נמשיך להיות במרכז העשייה של אינטל העולמית. שוב, רק בגלל התוצאות - אין פה שום סנטימנטים שהם לא עסקיים והתוצאות שאנחנו מראים הן יוצאות מהכלל".