סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל אפל טים קוק
טים קוק, מנכ"ל אפל. המק מתקשה להיפרד מהקורונה (צילום: REUTERS/Andrew Kelly)

פרשנות
פספוסים והנמכת ציפיות: מה לא עובד אצל ענקיות הטק

המק של אפל מתקשה לחזור לשגרה שלאחר המגפה, והאייפון הושפע מההשבתות בסין; בגוגל פעילות הפרסום מצטמקת; והענן של אמזון כבר לא מתרחב כמו פעם. חברות הטכנולוגיה מציגות רבעון של אכזבות

הרבעון הרביעי שמסורתית הוא הרבעון החזק של השנה הפך ב־2022 לשרשרת של אכזבות כשענקיות הטק מפספסות תחזיות ומציגות ירידה בהכנסות וברווחים ותחזית פסימית להמשך. הסיבות לירידה מגוונות אך קשורות כולן בגורם יסוד אחד: המודלים היציבים של העבר כבר לא כל כך יציבים. הן גם הבהירו שייתכן ש־2022 לא היתה רק האטה זמנית.
מבחינת אפל הפספוס הגדול נבע מגורמים שלא נמצאים לגמרי בשליטתה. אם ברבעון הקודם עוד הפגינה החברה חסינות יחסית למצב בשווקים, הפעם היא רשמה את הירידה הראשונה בהכנסות מאז 2019, והראשונה ברבעון הרביעי מאז 2016: ירידה של 5.8% לסכום של כ־117 מיליארד דולר. הרווח הנקי באותה תקופה צנח ב־15.4% לסכום של 30 מיליארד דולר. עיקר הירידה קשור למכירות מאכזבות של האייפון, שנפלו ב־8.2% לסכום של 65.78 מיליארד דולר. וכאן הסיבה אינה היעדר ביקוש מצד צרכנים או מכשיר מאכזב. הביקוש היה שם, הבעיה היתה בצד ההיצע: השבתת מפעלים בסין על רקע התפרצויות קורונה, או מחאות עובדים על רקע תנאי העבודה והסגרים במפעלים, הקשו על אפל לעמוד בביקוש.
אכזבה נוספת נרשמה במכירות המק, עם ירידה מורגשת מאוד של 28.7% לסכום של 7.74 מיליארד דולר. במקרה זה, כנראה על רקע היעדר התלהבות מקו המקים העדכני של החברה. אולם הנתון גם מייצג את המשך דעיכת המגמה שאפיינה את שגשוג ענקיות הטכנו במהלך שנות המגפה, אז יותר אנשים עברו לעבוד מהבית או שילבו עבודה במשרד במודל היברידי. מנגד, אפל יכולה להתגאות ב־2 מיליארד מכשירים פעילים ובקרוב למיליארד מנויים משלמים בשירותים השונים שלה (אפל מיוזיק, אפל TV+ וכדומה). אלו אחראים לכך שהכנסות קטגוריית השירותים של החברה רשמו צמיחה של 6.4% לסכום של 20.8 מיליארד דולר.
ענקית החיפוש גוגל, שייתכן שנמצאת בימים אלו על סף שיבוש פעילות הליבה שלה – חיפוש – בגלל הכניסה הצפויה של מודלים דוגמת ChatGPT, יכולה היתה לבקש סיום חזק יותר ל־2022. הכנסות החברה אמנם רשמו עלייה של 1% לעומת הרבעון הקודם, ועמדו על 76.05 מיליארד דולר, אך בדומה לענקיות אחרות היו נמוכות מתחזיות אנליסטים. במקביל הרווח הנקי צנח ב־34% לסכום של 13.62 מיליארד דולר. בבחינת סגמנטי הפעילות של גוגל התמונה מדאיגה עוד יותר, שכן הכנסות פעילות הליבה שלה – פרסום, בעיקר במנוע החיפוש וביוטיוב – רשמו ירידה של 2.3% לסכום של 67.84 מיליארד דולר, כאשר ההכנסות מהחיפוש ירדו ב־1.6% וההכנסות מיוטיוב ב־7.8%.
מעניין יותר מהעבר הוא כמובן העתיד, וכאן הנתון הראשון שצריך להסתכל עליו הוא מספר העובדים בגוגל, שעמד בסוף 2022 על 190.23 אלף, גידול של 21.6% לעומת סוף 2021. נתון זה כולל את 12 אלף העובדים שעל פיטוריהם הכריזה גוגל בינואר. כלומר גם אחרי סבב הפיטורים הענק יהיו לגוגל הרבה יותר עובדים מכפי שהיו לה בשיא תקופת השגשוג בשנה שעברה.
מבחינת אמזון הרבעון האחרון היה לא הכי גרוע שיכול להיות. ההכנסות עלו ב־8.6% לסכום של 149.2 מיליארד דולר, והיו טובות משמעותית מתחזיות האנליסטים. אולם הרווח הנקי צלל ב־98.1% לסכום של 278 מיליון דולר בלבד, בין השאר בגלל מחיקה של 2.3 מיליארד דולר מהשקעות ביצרנית הרכב Rivian. בנוסף לכך בסיכום 2022 רשמה החברה הפסד שנתי של 2.72 מיליארד דולר, לעומת רווח של 33.36 מיליארד דולר ב־2021.
מדאיגות עוד יותר הן הכנסות החברה בסגמנט מכירת המוצרים, שדווקא רשמו ברבעון הרביעי ירידה של 1.2% ועמדו על 70.53 מיליארד דולר. נתון זה מייצג את ההכנסות שזרמו לכיס החברה מרכישות משתמשים בפלטפורמות השונות שלה.
אמזון, מסתבר, היא כבר לא בעיקר חברת סחר מקוון של מוצרים קמעונאיים, אלא ספקית של שירותי ענן ושירותים מקוונים אחרים. אולם גם שם יש לחברה קשיים. פעילות הענן של החברה רשמה הכנסות של 21.38 מיליארד דולר, גידול של 20.2% – האטי ביותר של הקטגוריה אי פעם, שמצטרף לדיווח של מיקרוסופט שבוע קודם לכן על האטה דומה בפעילות חטיבת הענן שלה.