סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין קמלה האריס ו אלון מאסק
קמלה האריס (מימין) ואלון מאסק. הפך לכוח משמעותי במערכת הבחירות לנשיאות (צילומים: ROBERTO SCHMIDT / AFP REUTERS/Gonzalo Fuentes)

כל האמצעים כשרים: למען טראמפ, מאסק שם X על האריס

הבעלים של X (לשעבר טוויטר) מותח את גבולות המותר והאסור בקמפייני בחירות: גם שימוש פרוע ברשת החברתית וגם תרומות דרך גוף חסר מעצורים 

הכניסה של קמלה האריס לנעליו של ג'ו ביידן כמועמדת לנשיאות ארה"ב עוררה מחדש את המחנה הדמוקרטי הרדום והזריקה מרץ למערכת הבחירות. תרומות החלו לזרום, ממים השתלטו על המדיה החברתית והתארגנויות ספונטניות רקמו עור וגידים.
אחת ההתארגנויות הבולטות האלו היא קבוצה בשם "בחורים לבנים למען האריס" (White Dudes for Harris). בשבוע שעבר, ערכה הקבוצה אירוע גיוס תרומות מקוון שבמהלכו הצליחה לגייס 4 מיליון דולר לקמפיין האריס. כמעט מיד עם סיום האירוע, קיבלה הקבוצה הודעה מ־X (לשעבר טוויטר), שלפיה החשבון שלה מושעה בגין "הפרת הכללים למניעת השעיה". מייק נליס, אחד המארגנים של הקבוצה, סבור שלא מדובר ביד המקרה. "הפחדנו היום את אלון מאסק (בעל השליטה ב־X – ע"כ) ואת דונלד טראמפ כל כך שהם השעו את החשבון שלנו ולא נותנים לנו לחזור", כתב בחשבון ה־X שלו. "החבר'ה האלו מפחדים מההצלחה שלנו".
החשבון הוחזר מאז לפעילות, אבל החשש שמאסק ינסה למנף את שליטתו ב־X כדי לסייע לקמפיין טראמפ בדרכים גלויות יותר או פחות נותר, ובמידה מסוימת כבר הצדיק את עצמו: בתוך זמן קצר, הודות לגוף מתוקצב היטב שהקים ובזכות שליטתו ב־X, הפך מאסק לכוח משמעותי במערכת הבחירות לנשיאות. בדרך, הוא גם מנסה לעצב מחדש את גבולות המותר והאסור בקמפייני בחירות ואולי להפוך את X מפלטפורמת מדיה חברתית לפלטפורמה לבחירת נשיא.
מאסק הודיע רשמית על תמיכה במועמדות טראמפ לנשיאות זמן קצר אחרי שזה ניצל מניסיון ההתנקשות בו ביולי. ההכרזה לוותה בדיווחים שיתרום לקמפיין טראמפ 45 מיליון דולר בחודש דרך סופר פאק (Super PAC, גוף עצמאי שיכול לתמוך במועמד פוליטי ולא מוגבל בהיקף הכספים שהוא מגייס) שהקים בשם America PAC. בהמשך מאסק הכחיש הדיווחים ואמר שהוא תורם "ברמות נמוכות".
בשבועות שעברו התברר שמאסק תורם לקמפיין של טראמפ בדרכים פחות בולטות אך משמעותיות מאוד, כאלו שהשווי שלהן יכול להיות גבוה הרבה יותר מ־45 מיליון דולר בחודש, ושהפגיעה שלהן ביושר ואמינות הליך הבחירות יכולה להיות הרסנית.
אמריקה פאק הוא כרגע הגורם המוביל של מאסק במהלכים אלו. לפי דיווח של CNBC, מאז תחילת יולי השקיע הפאק 800 אלף דולר בפרסומות פייסבוק, אינסטגרם ויוטיוב שמכוונות בעיקר למצביעים במדינות מתנדנדות ובהן אריזונה, מישיגן, ג'ורג'יה, קרולינה הצפונית, נוואדה, וויסקונסין ופנסילבניה ומעודדות אותם להירשם להצביע.
באחת מפרסומות אלו, נראה אדם צעיר גולל בסמארטפון במיטה, כשלפתע הוא מקבל מסר ממכר: "היי, אתה צריך להצביע", בצירוף סרטון ניסיון ההתנקשות בטראמפ. "איבדנו שליטה. איך אני מתחיל?" הוא משיב, ובתגובה עונה המכר: "הירשם להצביע! זה קל!" ומצרף קישור לאתר של אמריקה פאק.
כל הגולשים שלחצו על הקישור הופנו לאתר שהבטיח לסייע להירשם להצבעה (הליך שמתנהל בצורה שונה בכל אחת מ־50 המדינות בארה"ב). אבל ברגע שהם מקליקים על הקישור האתר שאליו הם מופנים משתנה בהתאם למקום מגוריהם. גולשים במדינה שלא נחשבת תחרותית, כמו ניו יורק, יתבקשו להזין כתובת אימייל ומיקוד, ואז יופנו לאתר ההרשמה של המדינה בה הם גרים. אבל משתמשים שגרים במדינה תחרותית יופנו במקום זה למילוי טופס פרטים אישיים באתר אמריקה פאק, שם יתבקשו להזין נתונים כמו כתובת, מספר נייד וגיל. בתום ההזנה, מוצגת הודעת תודה, בלי הפניה לעמוד ההרשמה האמיתי של המדינה. בדרך זאת, מצליח אמריקה פאק לאסוף מידע אישי חיוני על אזרחים שמעוניינים להצביע, ושעתיד לסייע לו משמעותית ככל שמועד הבחירות מתקרב.
"אמריקה פאק מתמקד במאמצי סריקה 'מדלת־לדלת' כדי לתמוך בטראמפ", אמר ל־CNBC ברנדן פישר, המשנה למנכ"ל Documented, ארגון עצמאי שמנטר פעילות פיננסית של קמפייני בחירות. "אני חושב שאפשר להניח בבטחה שהמידע שנאסף באמצעים אלו יסייע למאמצי הסריקה ופעילויות פוליטיות אחרות של אמריקה פאק". פישר ציין עוד שמדיניות הפרטיות של הגוף מתירה לו לעשות שימוש במידע שאסף לפעילויות שונות ולגיוס כספים.
החשש העיקרי של פישר קשור לפסיקה רגולטורית עדכנית, שקובעת שבניגוד לפרסום, שם אסור לסופר פאק לתאם מהלכים עם הקמפיין הרשמי, במאמצי גיוס מצביעים מדלת־לדלת הדבר מותר: "מה שהופך את אמריקה פאק לייחודי זה שמדובר בסופר פאק שזוכה לתמיכת מיליארדר ושמתמקד במאמצי גיוס מדלת־לדלת, אותם הוא יכול לנהל בתיאום עם קמפיין טראמפ. הקמפיין יכול לספק לאמריקה פאק חומרי תעמולה ותסריטי שיחה כדי לוודא שמאמצי הגיוס עקביים. תיאום הוא חשוב מאוד. זה מבטיח תועלת מרבית לקמפיין מפעילות הפאק, ומשחרר את הכספים של הקמפיין לשימושים אחרים".
במקביל, יש חשש שמאסק מתכנן גם למנף את שליטתו ב־X על מנת להעצים את ההשפעה של אמריקה פאק. כבר עכשיו חשבון ה־X שלו והפרסומות שמציג הפאק במדיה חברתית משקפים מסרים דומים, ובמרכזם הטענה שאמריקה נמצאת בעיצומו של משבר כאוטי ושרק הצבעה לטראמפ תוכל להביא לפתרון.
מומחים חוששים שהשליטה של מאסק ב־X תאפשר לו להפוך את הפלטפורמה לנשק פוליטי נגד האריס. "זה מדאיג שהבעלים של אחת מפלטפורמות המדיה החברתית החשובות ביותר תומך בגלוי במועמד ומשתמש בפלטפורמה ככלי להשגת יעדים פוליטיים", אמר ל־CNBC פרופ' מתיו באום מבית הספר לממשל באוניברסיטת הרווארד.
מאסק, מצדו, עושה כל שביכולתו על מנת להוכיח שחששות אלו מוצדקים. בשבוע שעבר, שיתף מאסק עם 193 מיליון עוקביו ב־X סרטון דיפ פייק של האריס, שבו קול בינה מלאכותית, שעוצב על מנת להישמע כמו סגנית הנשיא, אומר: "אני, קמלה האריס, היא המועמדת הדמוקרטית שלכם לנשיאות כי ג'ו ביידן חשף סוף סוף את הסניליות שלו בעימות". עוד נאמר שהאריס נבחרה רק מכיוון שהיא אשה בת מיעוטים, ושאין לה שום מושג איך לנהל מדינה - שוב בקולה (המזויף) של האריס עצמה. זאת, לצד כיתוב שמכריז "האריס לנשיאות" ותמונות וקליפים שנועדו לתת לסרטון מראה של מודעת בחירות רשמית.
מאסק פרסם את הסרטון רק בתוספת הכיתוב "זה מדהים", בלי לציין שמדובר בדיפ פייק – לכאורה, בניגוד לכללי השימוש ב־X. רק שעות מאוחר יותר, אחרי שהנזק העיקרי כבר נעשה, טען שהסרטון נועד להיות סאטירי, והוסיף: "בדקתי עם הסמכות העולמית המוכרת, פרופ' Suggon Deeznutz (משחק מילים גס – ע"כ) והוא אמר שפרודיה חוקית באמריקה". או במילים אחרות: אני לא מצטער ואין לי שום כוונה להפסיק. והוא באמת לא הפסיק: הפוסט עדיין באוויר, בלי שום הבהרה שמדובר בדיפ פייק, וצבר כבר יותר מ־134 מיליון צפיות.

יומיים אחרי הסרטון של האריס, שיתף מאסק פוסט קונספירטיבי שטוען שגוגל מנסה לחבל בקמפיין טראמפ בכך שהיא מונעת השלמה אוטומטית של המחרוזת president donald trump במנוע החיפוש. מדובר בטענה שקרית שניתן להפריך בתוך 10 שניות, כפי שהבהירו מגיבים רבים. אבל הפוסט עדיין באוויר, ורשם כ־18.5 מיליון צפיות.
הבחירות בארה"ב בעוד שלושה חודשים בלבד (5.11), ומאסק כבר מראה את הטקטיקות שינקוט בהן על מנת להבטיח את בחירת טראמפ: הטעיית מצביעים פוטנציאליים, איסוף מידע בדרכים עקלקלות ומינופו לשימוש הקמפיין, הפצת דיפ פייק ושקרים, שימוש אפשרי ב־X להשתקת תומכי האריס והעצמת המסרים שלו ושל אמריקה פאק. וזו רק ההתחלה.