סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
כל מה שצריך לדעת על בינה מלאכותית במקום אחד
בינה מלאכותית (נוצר באמצעות Midjourney)

מחקר: חברות AI מקבלות הערכות שווי נמוכות יותר בגיוס סיד

לפי חברת אלטשר, למרות כוח המשיכה של תחום הבינה המלאכותית, חברות סייבר ופינטק זוכות לשוויים גבוהים יותר בשלבים התחלתיים, בין היתר על רקע חוסר הוודאות בתחום

הלהיט הגדול של השנה האחרונה בהשקעות בהייטק הוא חברות הסייבר וחברות בתחום הבינה המלאכותית. עם זאת, באופן מפתיע חברות ה־AI מקבלות שוויים נמוכים משמעותית מחברות הסייבר והפינטק. כך עולה מנתונים של חברת הפינטק אלטשר (altshare), המפתחת פלטפורמה לניהול אקוויטי לחברות, משקיעים ויזמים. על פי הדו"ח, חברות הסייבר מקבלות שווי גבוה יותר בגיוסי הסיד, שהוא הגיוס המשמעותי הראשון של החברה.
מהנתונים שאספה אלטשר על עשרות חברות שגייסו הון במחצית הראשונה של 2024, עולה כי 64% מהן גייסו בשלב הסיד וה־A. בנוסף, בשלב הסיד מוביל תחום הסייבר סקיוריטי, עם אחוז ההשקעות הגבוה ביותר – 43%, והיקף השקעה ממוצע חציוני של 7.25 מיליון דולר. במקום האחרון נמצאים ביוטכנולוגיה והלת'טק עם 10% השקעה בלבד והיקף השקעה חציוני ממוצע של 4.5 מיליון דולר. תחום ה־AI, אף שהוא חדש יחסית, מתברג במקום השני עם 27% השקעות בהיקף חציוני ממוצע של כ־5 מיליון דולר. בגיוסים בשלב ה־A, תחום הבינה המלאכותית מטפס למקום הראשון עם שיעור ההשקעות של 49%, עם היקף השקעה חציוני ממוצע של 14.8 מיליון דולר, ואחריו סייבר סקיוריטי עם 21% בלבד, עם היקף השקעה חציוני של 13.5 מיליון דולר.


לעומת זאת, בשווי החברות בעת גיוסי הסיד חברות ה־AI מתברגות רק למקום הרביעי. שווי חברות הסייבר בגיוסי סיד נע בין שווי מינימלי של 10 מיליון דולר לשווי מקסימלי של 50 מיליון דולר, ושווי חציוני של כ־16 מיליון דולר. בתחום ה־AI וטכנולוגיות מונחות נתונים, חברות מגייסות בשלב הסיד לפי שווי של 24-3.3 מיליון דולר, עם ממוצע חציוני של 15.5 מיליון דולר.
"מהנתונים שאספנו עולה, כי חברות בפינטק וסייבר מגייסות בשווי גבוה יותר בשלב הסיד בזכות פתרונות רחבי היקף לקהל רחב, לעומת חברות AI המתמקדות בנישות", אומר רונן סולומון, מייסד ומנכ"ל altshare. לדבריו, "המשולש הקדוש" של תוכנית עסקית, מוצר ויזם, ומצב השוק, קובע את שווי החברה בשלבים המוקדמים. "בשלב ה־Seed קיימת אי־ודאות בעוד שבשלבים מתקדמים, התחזית והמוצר מתבססים ומקבלים משקל גדול יותר, ולכן אנחנו רואים שוויים גבוהים יותר בתחום ה־AI בשלב ה־A", הוא מסביר. להערכתו, הסבר נוסף לשוני בין השוויים נובע מכך שהפינטק והסייבר הם יותר ותיקים והחברות בהן גדולות יותר, לעומת AI שהוא חדש יחסית ומאוד מפוצל.