פרשנותובמקום השלישי (בלבד) בענף הגיימינג: מיקרוסופט
פרשנות
ובמקום השלישי (בלבד) בענף הגיימינג: מיקרוסופט
בראיון לפודקאסט, הודה ראש חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט כי החברה הפסידה לסוני ונינטנדו - בין היתר בגלל נאמנות למותגים ומשום שהחברה לא הצליחה לספק תזרים קבוע של משחקים בלעדיים ואיכותיים. כעת החברה מהמרת על עתיד ללא-קונסולות, שבו תזכה בהובלה
גם ראש חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט, פיל ספנסר (Phil Spencer), נאלץ להודות: קונסולות האקסבוקס Series X|S כנראה לא יצליחו לעקוף את מספרי המכירות של הפלייסטיישן 5 מבית סוני והסוויץ' של נינטנדו.
בשבוע שעבר התראיין ספנסר בפודקאסט ואמר כי מיקרוסופט "לא מנסה לעקוף את נתוני המכירות של סוני ונינטנדו. אין ממש פתרון או ניצחון עבורנו. אני יודע שזה יאכזב הרבה אנשים, אבל האמת היא שכאשר אתה במקום השלישי בשוק הקונסולות, ושני השחקנים המובילים חזקים למדי - זה תלוי בנו, לא באף אחד אחר".
ספנסר אמר כי מיקרוסופט לא מוותרת על שוק הקונסולות, אלא מנסה לשנות את הטקטיקה, כפי שנינטנדו שינתה את שלה לפני כשני עשורים כאשר השיקה את ה-Wii, והפסיקה להתחרות בכוח העיבוד של הפלייסטיישן 3 והאקסבוקס 360.
ספנסר מאמין כי גם שיפור באיכות המשחקים שיוצאים תחת ידה של מיקרוסופט לא יצליחו לשנות את התמונה. "זה פשוט לא נכון שאם ניצור משחקים מעולים, פתאום נראה שינוי דרמטי בנתח שוק הקונסולות. זה לא העולם שאנחנו חיים בו היום. אין עולם שבו 'סטארפילד' (Starfield, משחק הדגל הבא של מיקרוסופט) הוא 11 מתוך 10, אנשים יתחילו למכור את הפלייסטיישן 5 שלהם. זה לא עומד לקרות".
האתגר העיקרי, לטענת ראש חטיבת הגיימיג של מיקרוסופט, הוא שבעשור האחרון, נאמנות הצרכנים התקבעה באמצעות ספריות משחקים דיגיטליות, שקשורות למותג קונסולה זה או אחר. כאשר סט אחד של קונסולות עובר לדור הבא, סביר כי השחקנים יקנו את הגרסה החדשה במקום לעבור למוצר המתחרה.
בראיון ניסה ספנסר למסגר את מיקרוסופט כאנדרדוג ואת סוני כשחקנית המובילה בשוק, שמעודדת את מיקרוסופט להתחרות ולחדש. בשנה האחרונה,ניסתה מיקרוסופט לשכנע את הרגולטורים בארצות הברית, אירופה ובריטניה כי מיקרוסופט לא מאיימת על סוני אם היא תורשה לרכוש את אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard). באוקטובר, אמרה החברה לרגולטור הבריטי כי לסוני "יש יותר משחקים בלעדיים מאשר למיקרוסופט, רבים מהם איכותיים יותר". החברה גם האשימה כי סוני חתמה על עסקות שחסמו את הפצת המשחקים בפלטפורמה של מיקרוסופט.
כאמור, ספנסר ציין כי למיקרוסופט ישנו חזון שונה, כך שבעתיד הקונסולות של מיקרוסופט אולי לא יהיו מתחרות ישירות של סוני, כפי שעשתה נינטנדו. אכן נדמה כי בשנים האחרונות, מיקרוסופט שינתה כיוון. החברה החלה להשיק משחקים ל-PC ולקונסולה בו זמנית, ולהציע אותם כחלק משירות המשחקים שלה, "גיים פאס" (Game Pass) - מעין נטפליקס של משחקי מחשב. החברה גם השקיעה משאבים אדירים בטכנולוגיית ענן שתאפשר להזרים משחקים לטלוויזיות ולטלפונים.
כיום, "גיים פאס" הוא ליבת המודל העסקי של אקסבוקס: קנו קונסולות במחיר הפסד, ושלמו 40 שקל מדי חודש תמורת גישה לקטלוג בן מאות משחקים. שירות המינויים גם מציע גישה למשחקים חדשים ביום השקתם. עם זאת, ההטבה הזו איננה מועילה במיוחד אם מיקרוסופט לא מצליחה להשיק משחקים איכותיים.
בתחילת החודש יצא "Redfall", משחק יריות בגוף ראשון, ב"גיים פאס". המשחק, שבו עליכם לקצור ערפדים שהשתלטו על פרבר אמריקאי, זכה לביקורות פושרות ומרגיש חצי-אפוי, לכל היותר. כעת הלחץ על הכתפיים של "סטארפילד", שאמור להיות המשחק האקסקלוסיבי שיצליח למשוך מנויים חדשים. בהמשך, משחק ההמשך של "Skyrim" וגם "Fallout 5" אמורים להיות כותרי הדגל של אקסבוקס.
בחודש שעבר, חסם הרגולטור הבריטי את עסקת מיקרוסופט-אקטיוויז'ן, שהייתה אמורה להיחתם בחודש יוני. הרגולטור נימק כי העסקה עשויה לפגוע בתחרות בתחום הגיימינג בענן, על אף שמדובר כיום על נתח מזערי משוק הגיימינג הכולל. עם זאת, מיקרוסופט אכן מובילה על המתחרות, שכן שירות הענן שלה מוצע כחלק מעסקת החבילה של "גיים פאס" - כל מנוי רשאי לשחק במשחקים שמאוחסנים על שרתי החברה, אם האינטרנט שלו מספיק מהיר בשביל לתמוך בכך. על אף שהפסידה במלחמה, אם אכן יבוא עתיד ללא-קונסולות, מיקרוסופט מהמרת כי סוף סוף תהיה בהובלה.