סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
במרכז מנכ"ל אפל טים קוק בהשקת אפל ווטש החדש
מנכ"ל אפל טים קוק (במרכז) בהשקת אפל ווטש החדש ומאופס הפליטות. על הפסקת שיווק דגמים חדשים לא מדברים בחברה (צילום: REUTERS/Loren Elliott)

פרשנות
אלומיניום ממוחזר ואנרגיה ירוקה: כך הפכה אפל את הווטש למוצר מאופס פליטות

הדגם החדש של אפל ווטש שהושק בשבוע שעבר מתהדר באפס פליטות פחמן לאורך כל מחזור חייו, מחומרי הגלם שמהם יוצר ועד הטעינה בבית הלקוח. לצד ההישג הגדול של אפל, שיתווה את הדרך לחברות אחרות, אי אפשר שלא לתהות אם אין פה גימיק שיווקי שכולל מניפולציות חשבונאיות ודרך חדשה לדחוף צרכנים לקנות עוד מוצרים מיותרים ומזהמים

דגמי האפל ווטש החדשים שנחשפו בשבוע שעבר משלבים מבחר יכולות ושדרוגים חדשים. מעבד עוצמתי יותר, הפעלה מהירה של סירי בלי חיבור לאינטרנט, ואפילו מחוות שליטה חדשה באמצעות הצמדת הבוהן והאצבע המורה. אבל חידוש משמעותי אחד, שמתחבר לחזון אסטרטגי מרכזי של אפל, לא נמצא בשעון עצמו אלא בתהליכי הייצור וההובלה שלו — כי האפל ווטש הוא המוצר הראשון של אפל שלכל אורך מחזור החיים שלו מאופס פליטות פחמן לחלוטין, ותיאורטית לא מייצר פליטות פחמן חדשות. בכך הוא מתווה דרך לשאר המוצרים של אפל להגיע גם הם ליעד זה עד לסוף העשור.
כדי לאפס את פליטות השעונים החכמים פעלה אפל בגישה של הפחתת הפליטות בהליכי ייצור השעונים והשילוח שלהם, ולאחר מכן קיזוז פליטות באמצעות השקעה בפרויקטים סביבתיים. היא התמקדה בשלושה היבטים מרכזיים במוצר: חומרים, חשמל ותחבורה.
השעון עוצב מן היסוד כדי שאפשר יהיה להשתמש בחומרים ממוחזרים בייצור שלו, והשעון משלב כ־12 חומרים ממוחזרים, ובראשם אלומיניום שמרכיב את המסגרת שלו. לדברי אפל, כל האלומיניום בשעון מקורו בעודפים מייצור האייפון. המגנט והחומר טונגסטן במכשיר ממוחזרים גם הם, ולראשונה גם כל הקובלט — מתכת חיונית בסוללות מודרניות ושכרייתה מלווה לרוב בפגיעות סביבתיות והומניטריות.
רצועות הבד של האפל ווטש עשויות מ־82% בד ממוחזר, ורצועות הגומי עשויות מרצועות גומי ישנות שנגרסו ועוצבו מחדש. חלק מהחומרים הממוחזרים מגיעים מאייפונים, אייפדים ומכשירים ישנים אחרים של אפל שלקוחות החזירו לחברה במסגרת מבצעי טרייד־אין, אם כי באפל מודים שהיקפו של מקור זה קטן יחסית ושהחברה צריכה לעשות יותר כדי לשלב חומרים ממוחזרים.
בצד החשמל, כל הליך הייצור של האפל ווטש מונע על ידי 100% אנרגיה נקייה. לדברי אפל, היעד הושג לאחר שנים של השקעה במיוחד בכל הנוגע לעבודה מול ספקי ויצרני החברה. באפל אומרים ש־300 ספקים, שמייצגים 90% מההוצאה הישירה של החברה, מחויבים לעשות שימוש ב־100% אנרגיה נקייה בהליך הייצור.
ההגעה ליעד היתה הליך מורכב, גם רגולטורית, שכן מדינות רבות באסיה שבהן פועלים ספקי החברה לא איפשרו לעסקים לרכוש ישירות אנרגיה נקייה, ואפל עבדה עם הממשלות לשנות מדיניות זו.
אפל זיהתה ששלב הייצור אחראי ל־74% מצריכת האנרגיה של השעון. האחוזים הנותרים הם תוצאה של החשמל הנחוץ לטעינה ומרבית רשתות החשמלעושות שימוש בדלקי מאובנים.
כדי להתמודד עם זה, אפל העריכה את כמות החשמל שתשמש לטעינת כל אפל ווטש לאורך חייו, ותקזז אותה באמצעות קניית אנרגיה נקייה בהיקף משמעותי. בנוסף, בדגמים החדשים ישולב רכיב שיציג למשתמשים מתי החשמל שמכשיריהם צורכים מגיע ממקורות אנרגיה נקיים בני־קיימא, וכך ייתן להם אינדיקציה מתי טוב לטעון את הרכב החשמלי, האפל ווטש, האייפון וכו', או להפעיל מוצרים עתירי אנרגיה כמו מכונת כביסה. . הרכיב הקרוי Grid Forecast יושק תחילה בארה"ב, ובהמשך במדינות נוספות.
האלמנט האחרון שבו התמקדה אפל בצמצום פליטות הפחמן הוא בשילוח השעון. זה רכיב מינורי יחסית, 6%-3% מכלל הפליטות במחזור החיים של המכשיר, אך כזה שיש דרך פשוטה לצמצם אותו: הפחתת המשלוחים במטוסים לטובת משלוח דרך הים, מה שמפחית את היקף הפליטות ב־96%.
בנוסף, אריזת האפל ווטש עוצבה כך שתהיה קטנה בחמישית לעומת האריזה הקודמת, מה שלדברי החברה מאפשר לשלוח 25% יותר שעונים באותו נפח, וכך לצמצם את הפליטות גם בשילוח אווירי. במקביל, אפל משקיעה בפיתוח דלקי תעופה בני־קיימא במטרה לאפשר איפוס פליטות גם במשלוחים אוויריים.
מהלכים אלו איפשרו לאפל לצמצם את פליטות האפל ווטש ב־78% לעומת נקודת ההשוואה (הבייסליין) של החברה, שעל פיה לא נעשים שום מאמצים כדי לצמצם את הפליטות. ה־22% הנותרים, 8.1 ק"ג פליטות פחמן לכל שעון, שקולים לכמות הפליטות שמתקבלות בהליך ייצור של טי־שירט רגילה. וכדי לאפס את הפליטות הנותרות, אפל רוכשת קרדיט פחמן שמושקע בפתרונות שנועדו לספוח פחמן באופן קבוע, דרך נטיעת עצים ושיקום מערכות אקולוגיות כמו אזורי ערבה, ביצה או יערות.
פתרונות קיזוז מסוג זה ספגו לא מעט ביקורת מצד פעילי אקלים ומדענים, שאומרים שהם מאפשרים לתאגידי ענק להמשיך ולזהם תוך תשלום "מס ירוק" שמאפשר להן לנקות את מצפונן. וזאת, בשעה שאין שום ודאות מספקת שקיזוז פחמן אכן מקזז בפועל את הפליטות שמייצרת החברה, וכאשר פרויקטים מסוימים הואשמו בעבר בקיזוז כפול. באפל התייחסו חלקית לביקורת זו, אמרו שהם משקיעים רק בתוכניות מנוהלות היטב כדי למנוע ספירה כפולה, ורק בפרויקטים ארוכי טווח שנועדו להוציא פחמן מהאטמוספרה.
שילוב מהלכים אלו איפשר לאפל להכריז על דגמי האפל ווטש החדשים כמוצר הראשון של החברה שמאופס פליטות לחלוטין. וגם אם הדרך לשם לא מושלמת ויש עוד מקום לשיפור, מדובר בהישג מרשים שסולל את הדרך לאיפוס הפליטות במוצרים אחרים של החברה ולצמצום נוסף של הפליטות באפל ווטש. הוא גם מתווה דרך ומפעיל לחץ על יצרניות אחרות, שיתקשו יותר לתרץ מדוע מוצריהן אינם מאופסי פליטות, או לכל הפחות בדרך המהירה לשם.
אולם, מאמצים אלו של אפל סובלים עדיין מכשל מרכזי אחד: הם מתקשים להתמודד עם אחד הגורמים העיקריים לפליטות פחמן של מוצרי טכנולוגיה — תרבות הצריכה שכרוכה בשדרוג תמידי של מכשירים, ובמרדף אחרי מוצרים חדשים ונחשקים שבפועל מציגים שיפור מינורי בלבד לעומת הדור שקדם להם.
דגמי האפל ווטש העדכניים הם דוגמה לכך: השיפורים לעומת הדור הקודם קטנים עד אפסיים. ובכל זאת, אפל מלבה את התחושה שמי שלא יקנה את המודל העדכני ביותר — ייוותר מאחור. הפעם היא גם מוסיפה לכך מירוק מצפוני בדמות הבטחה שהמוצר מאופס פליטות. אבל המציאות היא שהאפל ווטש מאופס הפליטות הטוב ביותר הוא זה שכבר יש לצרכנים על פרק כף היד עכשיו, וכל רכישה של דגם חדש תהיה כרוכה בפגיעה סביבתית כלשהי, לא משנה למה מתחייבת החברה.
באפל מסבירים שאינם מעוניינים להגביל לקוחות שרוצים מוצר חדש יותר. במקביל מציינים את העמידות הגבוהה של המוצרים, ומבצעי הטרייד אין שלהם, אך מודים ששני שלישים מקוני האפל ווטש הם לקוחות חדשים.
על מהלך אחד, שיפחית משמעותית את פליטות הפחמן של החברה — לא להשיק דגם חדש בכל שנה — לא מדברים באפל. זה כבר יצריך הקרבה כספית גדולה מדי, ולקפיטליזם גבולות משלו.