סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
החברה ה טייוואנית TSMC

מלחמת השבבים: TSMC תבנה מפעלים בגרמניה בעלות של 10 מיליארד יורו

הממשלה הגרמנית תסבסד כמחצית מהעלות וכבר הוציאה אישור מיוחד לזרז את תחילת הבנייה. המהלך הוא חלק מהמאמצים של גרמניה למשוך אליה יצרניות שבבים בעוד שהחברה הטייוואנית מתרחבת למדינות נוספות בשל החששות מהשלכות של תקיפה סינית אפשרית

יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC אישרה את התוכניות לבניית מפעל שבבים בגרמניה בעלות של 10 מיליארד יורו, זאת כחלק מהמאמצים להתרחב למדינות נוספות על רקע חששות הלקוחות מהמתיחות הגיאופוליטית באזור, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
לצורך בניית המפעל בעיר דרזדן במזרח גרמניה חוברת TSMC לספקית בוש וליצרניות השבבים Infineon ו-NXP. לפי תנאי ההסכם, TSMC תחזיק ב-70% מהמיזם ואילו השותפות האירופיות יחלשו כל אחת על 10%.
לפי אדם המעורה בנושא, הממשלה הגרמנית הציעה לסבסד כמחצית מעלות הבנייה - 5 מיליארד יורו. ממשרד הכלכלה הגרמני נמסר כי התמיכה המוצעת עומדת בקריטריונים של חוק השבבים האירופי, וכי הוציאו אישור מיוחד לאפשר לבנייה להתחיל בקרוב. לפי הדיווח, התכנון הוא להתחיל בבנייה במחצית השנייה של השנה הבאה כך שהייצור יחל בסוף 2027.
"ההשקעה הזו בדרזדן מייצגת את המחויבות של TSMC לשרת את היכולות האסטרטגיות של הלקוחות שלנו ואת הצרכים הטכנולוגיים שלהם", אמר מנכ"ל TSMC סיסי ווי. "אירופה היא מקום מבטיח מאד לחדשנות בתחום המוליכים למחצה, במיוחד בתחומי הרכב והתעשייה".
שר הכלכלה בגרמני רוברט האבק, שקידם את נושא הסובסידיות כדרך למשוך יצרני שבבים למדינה, אמר בהצהרה כי המפעל יהווה "תרומה משמעותית להבאת האספקה של מוליכים למחצה לגרמניה בפרט ולאירופה בכלל".
המהלך יסייע לקדם את האסטרטגיה של הממשלה הגרמנית להפוך למרכז אירופי מוביל לייצור שבבים, זאת בעזרת סובסידיות ממשלתיות נדיבות. באופן כללי באיחוד האירופי הציבו יעד להכפיל את הנתח בשוק המוליכים למחצה העולמי מ-10% ל-20% עד סוף העשור.
מלבד TSMC גם אינטל הודיעה ביוני על כוונתה לבנות שני אתרים לייצור שבבים במזרח גרמניה, מהלך המייצג את ההשקעה הזרה הישירה הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה.
ההשקעה בגרמניה מגיעה כחלק משינוי אסטרטגי ב-TSMC מתלות כמעט מוחלטת בייצור בטייוואן למעבר למספר מרכזי ייצור אזוריים, זאת בשל החשש בקרב לקוחות ברחבי העולם מההשלכות שיהיו לתקיפה סינית פוטנציאלית בטייוואן. מלבד ההשקעה בגרמניה, בחברה בונים מתחם חדש באריזונה בעלות של 40 מיליארד דולר וכן מפעל ביפן.