סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
לוגו X על גג מטה טוויטר סן פרנסיסקו
לוגו X על גג המטה בסן פרנסיסקו (צילום: REUTERS/Carlos Barria)

בדרך לחידוש פעילות? X מצייתת לצווי בית המשפט העליון בברזיל

עורכי הדין של הרשת החברתית הצהירו כי היא תשלם את הקנסות שהיא חייבת בסכום של יותר מ-3 מיליון דולר, וכי היא החלה לחסום את החשבונות שבית המשפט הורה לה בטענה להפצת דברי שנאה - זאת כדי שיותר לה לחזור לפעילות במדינה

בית המשפט העליון בברזיל ביקש אתמול (שבת) מפלטפורמת הרשת החברתית, X בבעלות אלון מאסק, להציג מסמכים המאמתים את הנציגה המשפטית החדשה שלה במדינה, לאחר שעורכי הדין של החברה הצהירו על הכוונה לציית לדרישות בית המשפט כדי שיותר ל-X לחדש את פעילותה בברזיל.
בסוף אוגוסט נסגרה פעילות X בברזיל, לאחר שלא צייתה להוראות בית המשפט העליון הקשורות לצנזור של דברי שנאה בפלטפורמה החברתית. בימים האחרונים החלו נציגי X להביע בפומבי כוונות לטפל בדרישות בית המשפט, למרות שהחברה הצהירה קודם לכן כי לא תמלא אותן. בליל שישי אמרו עורכי הדין של X, כי הפלטפורמה מינתה נציגות משפטית בברזיל, ובכך נענתה לדרישה מרכזית של בית המשפט.
בהחלטה שניתנה בשבת, שופט בית המשפט העליון אלכסנדר דה מוראס, נתן חמישה ימים ל-X להמציא מסמכים, המוכיחים כי מינתה באופן רשמי את רחל דה אוליביירה קונסיסאו כנציגתה המשפטית בברזיל. החוק הברזילאי דורש מחברות זרות למנות נציג משפטי כדי לפעול במדינה, והנציג מקבל על עצמו את האחריות המשפטית עבור החברה ברמה המקומית.
ל-X היה נציג משפטי בברזיל עד אמצע אוגוסט, אז החליטה החברה לסגור את משרדיה ולפטר את עובדיה במדינה. המהלך הגיע בעקבות מחלוקת של כמה חודשים בין מאסק לשופט מוראס על אי-ציות החברה להוראות בית המשפט שדרשו מהפלטפורמה לנקוט פעולה נגד הפצת דברי שנאה. מאסק טען כי זו צנזורה לא ראויה.
מלבד מינוי הנציג המשפטי, בית המשפט העליון של ברזיל דרש מ-X לחסום חשבונות מסוימים הנחקרים במסגרת חקירת דברי שנאה והפצת מידע כוזב, ולשלם קנסות בסכום של למעלה מ-3 מיליון דולר כתנאי להסרת האיסור. תחילה X אמרה כי לא תציית להוראות ה"בלתי חוקיות", אך כעת עורכי הדין שלה אמרו כי הפלטפורמה תשלם את הקנסות שהיא חייבת, וכי היא החלה לחסום את החשבונות שבית המשפט הורה לה לחסום. החקירה היא חסויה ולא היה ברור מיד מהם החשבונות ש-X נדרשה לחסום. למרות האיסור, הפכה X נגישה למשתמשים רבים בברזיל ביום רביעי האחרון לפרק זמן מוגבל, לאחר שעדכון לרשת התקשורת שלה עקף את החסימה שהוטלה על ידי בית המשפט.