סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ג'ניפר לורנס ב סרט משחקי הרעב 2011
הסרט "משחקי הרעב" של ליונסגייט. בשלב הראשון תשמש הטכנולוגיה לעבודה מאחורי הקלעים (צילום: מתוך הסרט)

ניתוח
בדרך למהפכה בתעשיית הקולנוע? אולפן סרטים גדול ראשון יעשה שימוש ב-AI

אולפן הסרטים ליונסגייט, שאחראי ללהיטים כמו "דמדומים" ו"משחקי הרעב", חתם על הסכם עם Runway, שתפתח מודל AI שישמש אותו בתהליכי העריכה וההפקה של סרטים וסדרות. ההסכם עשוי להוות סנונית ראשונה בעבור התעשייה שמחפשת נואשות דרכים לחסוך בעלויות, אך לא כולם עתידים לצאת נשכרים

הבינה המלאכותית הגנרטיבית (GenAI) מגיעה רשמית להוליווד: אולפן הסרטים ליונסגייט (Lionsgate), שאחראי ללהיטים כמו סדרות הסרטים "דמדומים" ו"משחקי הרעב", מתכוון להתחיל להשתמש בטכנולוגיה להפקת סרטים וסדרות טלוויזיה חדשים. זהו האולפן החשוב הראשון שמודיע על אימוץ הטכנולוגיה, במה שיכולה להיות סנונית ראשונה שתבשר מהפכה בתעשיית הבידור העולמית.
מאז חשפה OpenAI את מודל הטקסט לווידיאו שלה, סורה (Sora), בפברואר השנה, עלתה האפשרות שהטכנולוגיה תוכל לשמש להפקות של פרסומות, סדרות טלוויזיה וסרטים בשלל תפקידים – החל מיצירת נופים ואפקטים מיוחדים ועד ליצירה של סצנות שלמות והחלפה אפשרית של שחקנים. אלו הצטרפו לחששות קיימים, שנולדו עם חשיפת ChatGPT, שהטכנולוגיה תוכל להחליף תסריטאים ויוצרים במשימות כמו העלאת רעיונות וכתיבת תסריטים.
במרכז שביתות השחקנים והתסריטאים הממושכות ששיתקו את הוליווד במשך חודשים ארוכים ב-2023, עמדו בין השאר דרישות להגביל את השימוש שיכולים האולפנים לעשות בטכנולוגיות AI. דרישות אלו נענו בחלקן הגדול, וההסכמים שנחתמו לסיום השביתות כוללים מגבלות כמו איסור על שימוש ב-GenAI ליצירת דמות שמחקה שחקן אמיתי ללא הסכמתו ומגבלות על שימוש באותה דמות שלא ביצירה שלשמה נוצרה, איסור לכתוב או לשכתב תסריטים באמצעות מערכות AI ואיסור לאמן מערכות כאלו באמצעות תסריטים שכתבו תסריטאים.
אבל גם הסכמים אלו משאירים לאולפנים תחומים רבים שבהם ניתן למנף יכולות GenAI, ועתה ליונסגייט צפוי להיות האולפן הראשון שיעשה זאת. בשבוע שעבר, הודיע האולפן שחתם על הסכם עם Runway, חברת GenAI שמפתחת מודלי טקסט לתמונה ולווידיאו. במסגרת ההסכם תפתח החברה מודל AI ייעודי בעבור האולפן, שישמש אותו בתהליכי העריכה וההפקה של כותרים, והיא בתמורה תקבל גישה לספריית התוכן של ליונסגייט לצורך אימון המודלים שלה.
בשלב הראשון, מתכנן האולפן להשתמש בטכנולוגיה לעבודה מאחורי הקלעים בלבד, ובפרט עבור יצירת סטוריבורד – סדרה של שקופיות גרפיות שממחישות את השתלשלות העלילה. עם זאת, בהמשך תשולב הטכנולוגיה גם בתוצרים סופיים, למשל ליצירת רקעים או אפקטים מיוחדים דוגמת פיצוצים. "השימוש במודל החדש יחסוך לנו מיליונים ומיליונים של דולרים", העריך סגן יו"ר ליונסגייט, מייקל ברנס, בשיחה עם הוול סטריט ג'ורנל. "אנחנו מצלמים הרבה סרטי אקשן, אז אנחנו מפוצצים הרבה דברים, וזה אחד הדברים ש-Runway עושה".

"יטרוף את הקלפים בעבור סרטים דלי-תקציב"

ליונסגייט, שהוקם ב-1997, הוא אולפן צעיר יחסית ולא נמנה על האולפנים הגדולים דוגמת דיסני, יוניברסל, וורנר בראדרס-דיסקברי או פאראמאונט. עם זאת, לאורך השנים הפיק האולפן כמה סדרות סרטים פופולריות ומכניסות מאוד, ובהן "משחקי הרעב" (2.9 מיליארד דולר בהכנסות), "דמדומים" (3.3 מיליארד דולר) ו"ג'ון וויק" (כמיליארד דולר), וכן סרטים מוערכים ועטורי פרסים דוגמת "לה לה לנד" ו"רצח כתוב היטב". כן מפעיל האולפן את ערוץ הפרימיום Starz, שמשדר סדרות דוגמת Outlander ו-The Serpent Queen.
כמו אולפנים אחרים, ליונסגייט היסס תחילה לאמץ את הטכנולוגיות החדשות, בין השאר על רקע התנגדויות השחקנים והתסריטאים. ואולם, הסכמי העבודה שנחתמו ומסדירים את השימוש ב-GenAI יצרו בעבור האולפנים ודאות לגבי הדרכים שניתן להשתמש בהן, והיו זרז מבחינת האולפן למציאת דרכים לאימוצן.
אולפנים אחרים, ובהם דיסני ופאראמאונט, כבר מקיימים דיונים לשיתוף פעולה עם חברות GenAI, אך ליונסגייט הוא השחקן הבולט הראשון שחתם על הסכם שכזה. "בחודשים האחרונים הבנו שם לא נפעל במהירות, ניכנס לפיגור לעומת המתחרים", אמר ברנס. "עברנו מלצעוד בזהירות ל'בואו ניכנס באנשים האלו'".
המודלים של Runway עדיין אינם בשלים מספיק על מנת לייצר תמונות או סרטונים שניתן לשלב בסדרה או בסרט, בין השאר מכיוון שליוצרים אין יכולת מדויקת לשלוט בתנועת המצלמה בסצנות שנוצרות. עם זאת, בחברה מעריכים שהם יוכלו לספק יכולות כאלו בתוך 12 חודשים.
כאמור, בשלב זה, המודלים מיועדים בעיקר לשימוש בשלב הטרום-הפקה, כמו יצירת סטוריבורד או סצנות הדגמה לבכירי החברה. בריאנה דומונט, מנהל האפקטים הוויזואליים של ליונסגייט, אמרה שהאולפן יוכל להשתמש במודל על מנת להדגים למקבלי החלטות איך תיראה סצנה סופית, כתחליף לקריאת תסריט. "הכלי יטרוף את הקלפים בעבור סרטים דלי-תקציב, כי הוא ייתן להם גישה לאותם משאבים כמו סרטים גדולים", אמרה.
השלב הבא, שבו ניתן יהיה ליצור סצנות לשילוב בתוצר הסופי עצמו, יהיה המשמעותי יותר. המעבר לשימוש באפקטים ממוחשבים החל משנות ה-90 של המאה ה-20 היה אחד המהפכות הגדולות של הוליווד, שכן הוא איפשר יצירת סצנות אדירות ומרשימות שצילומן בדרך מסורתית היה יקר, ממושך ומסוכן, ובמקרים אחרים בלתי אפשרי לחלוטין. סרטים פופולריים כמו "אווטאר" לא היו יכולים להיות מופקים ללא שימוש באפקטים ממוחשבים.
המעבר להפקת אפקטים באמצעות GenAI ייצג מהפכה גדולה לא פחות. אפקטים ממוחשבים אולי זולים ומהירים יותר ליצירה מאשר אפקטים מסורתיים, אך עדיין מדובר בתהליך שדורש צוותים גדולים של מתכנתים, שעובדים במשך שעות רבות ובעלות גדולה מאוד. רק סרטים עם תקציבים גדולים יכולים להרשות לעצמם לשלב אפקטים מרשימים ומציאותיים בהיקף גדול.
למודלי GenAI יש את הפוטנציאל לייתר את הצוותים הללו, ולהחליפם באדם אחד שיודע לנסח כמה משפטי טקסט יעילים, ולנפק בכמה שעות של עבודה את מה שהיה לוקח בעבר שבועות או חודשים לצוותים גדולים. סביר להניח שהמודלים הראשונים שיאפשרו זאת לא יספקו תוצרים באותה איכות כמו זו של חברות האפקטים הממוחשבים הגדולות, אבל גם רבים מהאפקטים הממוחשבים הראשונים לא היו זהים באיכותם לתוצרים של האפקטים המסורתיים, ונדרשו שנים עד שהתקדמו מספיק על מנת להחליפם.
אותו תהליך צפוי להתרחש גם כאן, ובסופו של דבר האולפנים יהיו אלו שידחפו אותו, אחרי שהתגברו על החששות הראשוניים שלהם. זאת, מהסיבה הפשוטה שאין להם ברירה אחרת. מאז מגיפת הקורונה מתמודדים האולפנים עם שורה של משברים ומגמות שנוגסים בכבדות בהכנסותיהם – ירידה בהיקף רכישת כרטיס הקולנוע, צניחה בהכנסות מפעילות ערוצי הכבלים, ובעיקר - הוצאות עתק על שירותי סטרימינג, שברובם סובלים מהפסדים ומבסיס מנויים קטן.
משברים אלו הביאו לשורה של הליכי איחוד ומיזוג, ולצמצום משמעותי בהוצאות על הפקת תכנים חדשים. השלב הבא הוא מציאת דרך להוזיל את עלויות ההפקה הקיימות. מודלי GenAI מספקים לאולפנים דרך לעשות זאת, תוך הימנעות מפגיעה בתוצר הסופי, ואולי אפילו אפשרות להגדיל את היקף ההפקות משמעותית.

מי יישארו מאחור?

בעבור במאים ויוצרים אחרים, שילוב מודלי GenAI יכול להתברר ככלי חלומי, שמאפשר להם לשנות ולהתאים סצנות בתקתוק מקלדת קצר, ולהתנסות ללא חשש מגידול בהוצאות ההפקה או אי-עמידה בלוח הזמנים בגרסאות שונות של הסרט שהם מצלמים. בעתיד, אולי אפילו ניתן יהיה לשווק גרסאות שונות של סרטים שמותאמות לקהלים שונים או למפרסמים שונים. למשל, שילוב מוצרים ומסרים שיווקיים על בסיס אזורי, או החלפת הנופים שבהם מתרחשת העלילה בהתאם למדינה שבה מוקרן הסרט.
לא כולם עתידים לצאת נשכרים מהשינוי המתקרב. האולפנים והבמאים אמנם ירוויחו והשחקנים והתסריטאים זוכים לשכבת הגנה הודות להסכמים שחתמו. אבל צוותי הפוסט-הפקה – יוצרי האפקטים המיוחדים, מלחינים, עורכים ואחרים – כולם עלולים לגלות בשנים הקרובות ששירותיהם אולי אינם דרושים כבר כמו בעבר, ושהוליווד השאירה אותם מאחור.