'חדשנות פתוחה': חשיבותם של שיתופי פעולה עסקיים בתקופה של בידוד כלכלי
'חדשנות פתוחה': חשיבותם של שיתופי פעולה עסקיים בתקופה של בידוד כלכלי
המציאות העסקית-כלכלית בישראל כיום היא לא פשוטה, בלשון המעטה. המלחמה הממושכת והביקורת העולמית המופנית כלפי ישראל משפיעה על המדינה במגוון מגזרים, ביניהם המגזר העסקי. "חרם שקט" מצד גורמים עסקיים, כלכליים ואקדמיים בינלאומיים על ישראל, בא לידי ביטוי בהימנעות משיתופי פעולה עם חברות ומוסדות ישראליים. לכן כיום יותר מאי פעם, יש חשיבות עליונה ליצירת שיתופי פעולה בתחומים הללו, כדי להפחית את הבידוד הכלכלי-עסקי של ישראל וכדי ליצור קשרים בין אנשים שקודם כל יראו זה את זה כאנשים, ולא כמייצגים של אג'נדה כזו או אחרת. הרחבת מעגל הקשרים הללו מאפשרת לתת לאותם שותפים פרספקטיבה אחרת על המצב, ולהכיר במורכבויות שלו מבלי לשפוט אותו בצורה בינארית. ברמת המאקרו, שת"פים כאלה מסייעים בשמירה על יציבות המשק וקצב הצמיחה, ותורמים בהיבט הפוליטי-מדיני - על ידי חיזוק הקשרים בין ישראל למדינות אחרות.
היתרונות הללו הם בונוס מעולה, אך כמובן שאין טעם לדבר על גישה כזו או אחרת מבלי להבין קוד כל כיצד ביכולתה לקדם את האינטרסים העסקיים של הארגון שיבחר בה. בקצב המהיר שבו משתנה המציאות העסקית כיום, מציאת דרכים חדשות לחדשנות היא קריטית להצלחתו של כל ארגון. העידן של 'חדשנות סגורה', שבו חברות הסתמכו אך ורק על מחלקות המחקר והפיתוח הפנימיות שלהן לצורך רעיונות ופתרונות חדשים, מפנה מקום לגישה שיתופית יותר הידועה בשם 'חדשנות פתוחה': ניצול משאבים חיצוניים אשר מגבירים את גישת החברה למאגר הכישרונות הגלובלי, מעצימים יצירתיות ומאיצים חדשנות.
כיצד חדשנות פתוחה מקדמת פיתוח עסקי?
גישה לרעיונות ותחומי התמחות מגוונים
חדשנות פתוחה היא יותר מסתם אסטרטגיה; זו גישה שמאפשרת לעסקים לנצל רעיונות, מומחיות ומשאבים חיצוניים, ובכך להניע חדשנות ולהאיץ פיתוח עסקי. הנה כמה דוגמאות ורעיונות לפעילויות חדשנות פתוחה:
• האקתונים ו-וובינרים: רתימתם של מספר יזמים לטובת התמודדות עם בעיות ספציפיות שיש צורך לפתור.
• תכניות אקסלרציה ו/או "אינקובטורים": שיתופי פעולה בין חברות מבוססות לסטארט-אפים. באמצעות הקצאת משאבים ומנטורינג, חברות גדולות זוכות ל'גישה מוקדמת' לטכנולוגיות חדשות אותם מפתחים הסטארט-אפים.
• חדשנות באקדמיה: חברות יכולות לבסס שת"פים עם אוניברסיטאות או מכוני מחקר על מנת לקבלת גישה למחקרים וטכנולוגיות מתקדמות, לפני שהגיעו לשוק.
• מעבדות 'חדשנות פתוחה': יצירת מרחבים לעובדים, ללקוחות ולשותפים לצורך הנעת שיתופי פעולה ו/או בדיקה משותפת של טכנולוגיות חדשות.
• סדנאות לקוח: פיתוח מוצרים המותאמים לצרכי הלקוחות באמצעות שיתוף פעולה ישיר.
• חדשנות פתוחה אונליין: פורטל מקוון היאפשר ליזמים חיצוניים להגיש רעיונות לשיתוף פעולה פוטנציאלי.
• מפגשי Thought Leadership (מובילי דעה): מפגשים עם לקוחות ושותפים פוטנציאליים לשיתוף תובנות וחקר הזדמנויות חדשות בשיתוף פעולה.
כניסה מהירה יותר לשוק
בעולם העסקי ובתחום החדשנות בפרט, מהירות התגובה של עסק לשינויים בתחומו היא בעלת השפעה קריטית על הצלחתו. חדשנות פתוחה מאפשרת לחברות להאיץ את זמן הכניסה לשוק על ידי ניצול פתרונות קיימים ממקורות חיצוניים. במקום להמציא את הגלגל מחדש, ארגונים יכולים לשתף פעולה עם אחרים שכבר פיתחו יכולות רלוונטיות, מה שמאפשר להם להביא מוצרים ושירותים חדשים לשוק במהירות וביעילות רבה יותר.
הפחתת סיכון ועלות
חדשנות מטבעה כרוכה בסיכון, אך חדשנות פתוחה יכולה לסייע בצמצום הנזק הפוטנציאלי ע"י חלוקת הסיכון בין מספר גורמים. על ידי שיתוף פעולה עם שותפים חיצוניים, חברות יכולות לאחד משאבים, לחלוק עלויות ו"לפזר" את הסיכונים, מה שהופך את התהליך למשתלם יותר ולספק תחושת ביטחון לכל הצדדים.
שיתופי פעולה מבוססי תוצאות
במודלים מבוססי תוצאות, חברות משלמות עבור תוצאה או תוצר שהוסכמו מראש. מודל כזה מתמרץ ביצועים, שכן כל הצדדים חולקים את הסיכונים והתגמולים. לדוגמה, חברה עשויה לשתף פעולה עם ספק טכנולוגיה ולהסכים לשלם על סמך יישום מוצלח של פתרון או עמידה ביעדים ביצועיים שנקבעו מראש.
לסיכום, בנוף עסקי שהופך למאתגר יותר מיום ליום, במיוחד בישראל, בכוחה של גישת החדשנות הפתוחה לפתוח דלתות ולעודד חדשנות והצלחה עסקית, ולייצר תוצאות חיוביות עבור החברות שיבחרו בשיטה זו ואפילו ייטיבו עם תדמיתה של המדינה עצמה.
מעין שחר היא מנהלת שותפויות אסטרטגיות ב-UST Spark, תכנית החדשנות הפתוחה של UST