גיימריסטעסקת מיקרוסופט-אקטיוויז'ן: סוני חוששת מנטישת מעריצי "קול אוף דיוטי"
גיימריסט
עסקת מיקרוסופט-אקטיוויז'ן: סוני חוששת מנטישת מעריצי "קול אוף דיוטי"
סוני טענה כי המותג החזק של סדרת המשחקים עשוי להשפיע על כוונת הצרכנים בבואם לרכוש קונסולה. סדרת "קול אוף דיוטי" היא בין הנמכרות ביותר בחנות הפלייסטיישן. בינואר הודיעה מיקרוסופט על כוונתה לקנות את אקטיוויז'ן בליזארד, יצרנית הסדרה, תמורת כ-70 מיליארד דולר
סוני חוששת כי המעריצים המושבעים של סדרת "קול אוף דיוטי" (Call of Duty) ינטשו את קונסולת הפלייסטיישן לטובת אקסבוקס אם מיקרוסופט תשלים את רכישת יצרנית המשחק, אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard) - כך עולה מתצהיר שהגישה יצרנית הפלייסטיישן לממונה על ההגבלים העסקיים של ברזיל ודווח באתר VGC. סוני השיבה על שאלות לצד חברות נוספות בענף הטכנולוגיה והגיימינג.
"סדרת 'קול אוף דיוטי' הפכה לשם נרדף למשחקי יריות בגוף ראשון ולמעשה מגדירה את הז'אנר", העידה סוני בפני הממשל הברזילאי. החברה טענה כי למתחרותיה של אקטיוויז'ן יש סיכוי קלוש לפתח סדרת משחקים שתתחרה ב"קול אוף דיוטי" בשל המשאבים הרבים הדרושים לכך: "מחזור הפיתוח של כל משחק 'קול אוף דיוטי' נאמד בשלוש עד חמש שנים; כ-1,200 איש מעורבים בפיתוח כל משחק ועוד 1,500 עובדים נוספים מעורבים בהפצת ושיווק המשחק", הסבירה סוני.
"לפיכך, מספר המפתחים שיוצרים את 'קול אוף דיוטי' בלבד - גבוה מכלל המפתחים המועסקים בחלק מאולפני המשחקים המתחרים, בהם אולפני טריפל A". סוני הוסיפה כי בעשור האחרון, "'קול אוף דיוטי' היה למשחק הנמכר ביותר בשיעור ניכר". יצרנית הפלייסטיישן משוכנעת כי הפופולריות הגואה של "קול אוף דיוטי" עשויה להשפיע על גיימרים רבים בבואם לקנות קונסולה חדשה. "קהילת האוהדים שלה נאמנה מאוד, כך שגם אילו הייתה קמה סדרת משחקים יריבה, היא לא הייתה יכולה להתחרות בה".
סוני ציטטה מחקר שוק משנת 2019, הטוען כי "קול אוף דיוטי" הוא מותג המשחקים היחיד שנמצא בצמרת מותגי הבידור המודרניים, כמו "מלחמת הכוכבים", "הארי פוטר", "משחקי הכס" ו"שר הטבעות". סדרת "קול אוף דיוטי" מופיעה בקביעות ברשימת המשחקים רבי-המכר בחנות הפלייסטיישן. בשנה שעברה, שניים ממשחקי הסדרה, "Vanguard" ו-"Black Ops Cold War", היו בין שלושת המשחקים הנמכרים ביותר בפלייסטיישן בארצות הברית.
בינואר הודיעה מיקרוסופט על כוונתה לרכוש את אקטיוויז'ן בליזארד תמורת 68.7 מיליארד דולר. אם תצא לפועל, תהא זו הרכישה הגדולה ביותר אי פעם בתולדות תעשיית הגיימינג, והקנייה הגדולה ביותר שביצעה מיקרוסופט. יצרנית האקסבוקס מסרה כי אם תושלם הרכישה, היא תהיה השחקנית השלישית בגודלה בעולם הגיימינג לפי הכנסות - מאחורי טנסנט (Tencent) וסוני.
זמן קצר לאחר שהוכרזה הרכישה, הצהיר ראש חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט, פיל ספנסר (Phil Spencer), כי החברה מתכננת לכבד את הסכמי ההפצה הקיימים של אקטיוויז'ן בליזארד. "אנחנו מתכוונים להשאיר את 'קול אוף דיוטי' בפלייסטיישן. סוני היא חלק חשוב בתעשייה שלנו ואנחנו מוקירים את יחסינו עמם".
בניגוד לכך, מיקרוסופט הצהירה בחודש יוני כי אקטיוויז'ן בליזארד "לא מייצרת שום משחק שהוא 'קניית חובה'" - כלומר, שמשחקי החברה אינם מקור הכנסה חשוב במיוחד עבור מפיצות משחקים צד-שלישי, כמו סוני.
נכון לשעה זו, מיקרוסופט מעוניינת ליצור רושם בלתי-מאיים. ייתכן שזה זו התדמית שעליה לקיים כדי להיות בצד הטוב של הרגולטורים ולקבל מהם אישור לעסקה עם אקטיוויז'ן בליזארד. סוני, אולי בצדק, חוששת שמא זו רק העמדת פנים, ולא ירחק היום בו מיקרוסופט תחליט לשנות את כללי המשחק.