ספוטיפיי זונחת את הפודקאסטים בניסיון להיות רווחית
ספוטיפיי זונחת את הפודקאסטים בניסיון להיות רווחית
חברת הסטרימינג מפסיקה להשקיע בפודקסאטים אחרי העמקת ההפסד. המנכ"ל: "נסחפתי קצת"
ספוטיפיי, שהשקיעה בשנים האחרונות מיליארד דולר ברכישת חברות פודקאסטים, מודה כעת שזו היתה השקעה מוגזמת, והיא נסוגה מהאסטרטגיה.
"בדיעבד, כנראה נסחפתי קצת והשקעתי יתר על המידה ביחס לאי־הוודאות שראינו מתגבשת בשוק", אמר דניאל אק, מייסד ומנכ"ל ספוטיפיי, למשקיעים, "אנחנו עוברים להתמקד בהקשחת ההוצאה שלנו והפיכתנו ליעילים יותר". סמנכ"ל הכספים פול פוגל היה יותר ישיר, כשאמר: "פודקאסטים היו משקולת גדולה על העסקים שלנו ב־2022".
ספוטיפיי רשמה זינוק של 20% במספר המשתמשים הפעילים החודשיים ל־489 מיליון – יותר מכל רבעון אחר בהיסטוריה שלה. גם שיעור המנויים המשלמים זינק ל־205 מיליון, צמיחה של 14% לעומת השנה הקודמת שהפכה אותה לפלטפורמת הזרמת המוזיקה הראשונה בעולם עם מעל ל־200 מיליון מנויים בתשלום. אך הצמיחה לא תורגמה לרווחים, והחברה רשמה הפסד של 430 מיליון יורו ב־2022 לעומת הפסד של 39 מיליון יורו בשנה הקודמת. לדברי אק, העמקת ההפסד מיוחסת להוצאות התפעוליות הגדלות, בין היתר הזינוק במספר העובדים, רכישות והוצאות פרסום גבוהות.
ביוני האחרון החברה עוד טענה בשיחה עם משקיעים כי היא צופה שבתוך חמש שנים "פודקאסטים יזנקו וייצרו שולי רווח של בין 40% ל־50%". בשנים האחרונות ספוטיפיי השקיעה מיליארד דולר ברכישת פלטפורמות ליצירת פודקאסטים ותוכן. בין היתר היא רכשה את פלטפורמת הפודקאסטים Gimlet תמורת 230 מיליון דולר, Parcast תמורות 50 מיליון יורו, Ringer תמורת 180 מיליון יורו, העסקה לשידור התוכנית של ג'ו רוגן תמורת 200 מיליון דולר והעסקה ליצירת תוכן עם מייגן מרקל והנסיך הנרי תמורת כ־15 מיליון דולר.
אק ציין כי במהלך השנה החולפת עסקים אלו הניבו הכנסות של 200 מיליון יורו. הכנסות ספוטיפיי ב־2022 עמדו על 11.7 מיליארד יורו, זאת אומרת שפודקאסטים מהווים קצת פחות מ־2% מהכנסותיה. בחברה הפנימו את המצב עוד בתחילת 2022 אז סגרה החברה את אולפן הפודקאסטים שהקימה ופיטרה את עובדיו, ובאוקטובר ספוטיפיי ביטלה בפעם הראשונה בתולדותיה 11 תוכניות מקוריות שהפיקה. באפריל התפטרה קורטני הולט, שגויסה מדיסני כדי לבנות את אסטרטגיית הפודקאסטים של החברה.
הבעיה של ספוטיפיי גולשת מעבר לשורת ההכנסות: הרכישות לא הצליחו לבסס את ספוטיפיי כיוצרת תוכן מובילה, בשונה מאמזון עם אמזון פריים למשל, או אפל עם אפלTV. במקביל, קיים קושי לפתח מודל עסקי איתן כפלטפורמה לפודקאסטים, שכן היוצרים פשוט לא זקוקים למתווכים גדולים, ולאלו אין יתרון על פני אחרות בנוגע לעלויות ושולי הרווח שניתן ליצור מאלו. פודקאסטים רבים למעשה מבוססים על הקשר הבלתי אמצעי בין יוצרים ומאזינים והיעדר מגבלות על התוכן, משכו או צורתו שתיווך עלול לכפות עליהם. חלקם כלל לא מנסים לייצר רווחים באופן ישיר מעבודה זו, ורק מעלים באופן וולונטרי את התכנים שלהם לפלטפורמות כדי לזכות לתפוצה רחבה. במרוץ אחר רווחיות, ספוטיפיי צפויה לפנות למקורות אחרים, כמו העלאת דמי המינוי החודשיים, מהלך שלפי דיווחים כבר נשקל.