סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
השקת המופע המשותף זהר ארגוב והפרויקט של רביבו הולוגרמה של הזמר זוהר ארגוב ז"ל
"המופע המשותף" של זהר ארגוב והפרויקט של רביבו (צילום: דנה קופל)

המלך מת, ההופעה חיה: הטכנולוגיה מאיימת להפריד בין אמנים לבין הבמות

זוהר ארגוב בגודל מלא על במה, שר לצד זמרים נוספים, ואפילו עונד את הסיכה הצהובה לציון שחרור החטופים. אווטאר של ארגוב, שנוצר באמצעות אימון בינה מלאכותית, עומד לככב בהופעות של הפרויקט של רביבו. הטכנולוגיה, השנויה במחלוקת, מאיימת להפריד בין אמנים לבין סיבובי הופעות, ולחזק את הלייבלים הגדולים 

המסך עולה מעל בימת ההופעות החשוכה. לפתע, במרכז, מופיע המלך זוהר ארגוב. בגודל מלא, לבוש בחליפה אפורה עם סיכת הסרט הצהוב לשחרור החטופים. הוא מזמין לבמה, בשמותיהם, את חברי "הפרויקט של רביבו" שנעמדים משני צדיו. הנגנים על הבמה מתחילים לנגן, והארבעה שרים ביחד מחרוזת שירים שמסתיימת בסוד המזלות, אחד מלהיטיו הגדולים.
אבל זה רק נראה כמו ארגוב האמיתי, שמת ב־1987. למעשה מדובר באווטאר דיגיטלי שנוצר באמצעות מודלי בינה מלאכותית, ושמסוגל לשיר כל מה שהמפיקים ששולטים בדמותו ירצו שישיר.
זוהר רבינוביץ', סמנכ"ל תוכן ב־B.Y הפקות ויזם ובמאי המופע, סבור שמדובר בטכנולוגיה שתחולל מהפכה בעולם ההופעות החיות. "זה משהו שאנחנו עובדים עליו כשנתיים", הוא אמר ל"כלכליסט". "רצינו לייצר מודל שיהיה נאמן למקור וישקף משהו חדשני ועכשווי, להגיע למצב שיש לנו אווטאר שיודע להחזיק מופע שלם. זה לוקח את עולם ההופעות לשלב הבא".
התחזית של רבינוביץ’ אולי מוקדמת מדי. דמות האווטאר של ארגוב אינה חדה לגמרי, מפוקסלת מעט, תנועותיה עציות ומוגבלות, משהו משדר רובוטיות ומלאכותיות. מצד שני השירה שוטפת ומשכנעת, וכמו כל טכנולוגיה חדשה מדובר רק בשלב הראשון, שמסמן את הכיוון לעתיד. בדורות הבאים, אפשר להניח בוודאות, דמות האמן תהיה חדה יותר, התנועות שלה משכנעות יותר, והאשליה בעבור הצופים תהיה עמוקה יותר. וזו כבר עלולה להיות בשורה מאיימת לאמנים חיים כיום, שנסמכים על הופעות חיות כמקור הכנסות מרכזי; ראשיתו של עתיד שבו מי ששולט בדמותם ובהופעותיה הפומביות הן חברות המוזיקה.
המופע החדש, שיעלה לסדרת הופעות חיות בהאנגר 11 בנמל תל אביב החל מ־27 באוקטובר, הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין B.Y הפקות, שיצרה את המודל הוויזואלי של האווטאר, ל־Session42 שפיתחה את מודל הקול שלו. הדרך לאווטאר של ארגוב התחילה בכלל במלך אחר. "לפני שלוש שנים הפקנו סרטון לראש השנה שבו אלביס שר שיר של נעמי שמר. זה עשה הרבה גלים ועורר עניין בחו"ל. אבל רצינו לקחת את זה לשלב הבא, ליצור מודל תלת־ממדי ריאליסטי שהוא מעבר ליכולות האנימציה.
"בשביל זוהר ארגוב, רצינו מודל ויזואלי שלא רק ייראה כמו זוהר אלא שגם ידע לשיר, לזוז ולדבר כמו זוהר. לצורך כך פיתחנו מודל בינה מלאכותית (AI) שיוכל ללמוד את זוהר על סמך חומרים קיימים. הזנו הרבה תכנים וחומרים, אבל הבעיה היא שאין הרבה הופעות מצולמות שלו, ומה שיש הוא באיכות ירודה כי זה משנות ה־80. היו דברים שהיינו צריכים להשלים ידנית. למשל יש לנו את הפנים של זוהר, אבל אין לנו פרופיל, והיינו צריכים ליצור את זה מאפס".
איך יצרתם את זה?
"אמני פיסול בתלת־ממד יצרו טקסטורות של פנים אמיתיות, יצרו חלקים בפנים ובגוף של זוהר שלא קיימים בחומרי הווידאו. הושקעו בזה אלפי שעות עבודה לאורך שנתיים. תהליך מאוד ארוך ומורכב. גם המודל הקולי היה תהליך מורכב, אם כי לא כמו הוויזואלי כי יש הרבה הקלטות קול שלו. שני המודלים ביחד מרכיבים את האווטאר".
השלב הבא היה ללמד את האווטאר לשיר שירים שארגוב לא שר מעולם. "במודל הוויזואלי אנחנו מצלמים שחקן בטכנולוגיית לכידת תנועה שמסמל למודל מה לעשות, ובמודל הקולי מקליטים זמר שמסמן למודל איך צריך לשיר", אמר רבינוביץ’. "המודל מחקה את הזמר באמצעות הבינה המלאכותית. לצורך מציאת השחקן עברנו תהליך עם מספר מלהקות. בחנו עשרות שחקנים עד שהגענו לשחקן שגם יודע להתנהג הכי קרוב שאפשר לזוהר, ושגם המערכת יודעת לקבל את תווי הפנים שלו בצורה מושלמת ולהלביש עליו את הפנים של זוהר. לזוהר האווטאר יש צוות סטיילינג של מלבישה, שבוחרת לו את הבגדים, ומאפרת שמחזקת לו את הגרוגרת ואת עצמות הלחיים כדי לעזור למחשב לעשות עבודה נקייה ככל האפשר".
התהליך הזה מאפשר לא רק לשחזר את ארגוב, אלא גם לגרום לו לשיר שירים שלא שר מעולם. "זו הפקה מוזיקלית חדשה מאפס. הכל נעשה מחדש עם שירים חדשים, וגם את השירים של זוהר הוא לא יבצע כמו הביצוע המקורי", הסביר רבינוביץ’'.
האווטאר עצמו שמוצג במופע אינו הולוגרמה, שהיא הקרנה תלת־ממדית, אלא דמות דו־ממדות שמוקרנת על גבי מסך שקוף. עם זאת, לדברי רבינוביץ', הקהל לא ירגיש בהבדל: "אתה תראה את זוהר עומד על מקום פיזי על הבמה לצד זמרים חיים, כאילו יש ארבעה זמרים על הבמה".
ניסוי כלים בטכנולוגיה החדשה בוצע ביוני 2023, כשהאווטאר של ארגוב הגיע לחתונה של רון ביטון כדי לשיר את "שני משוגעים" של רן דנקר, קליפ ההופעה הפך ללהיט יוטיוב. מאז שופרה הטכנולוגיה משמעותית, לדברי לבקוביץ' במידה מספקת כדי להוציא אותה לסיבוב הופעות על במה, לצד זמרים ונגנים חיים (בהם גם הגיטריסט המיתולוגי של ארגוב, יהודה קיסר).
התוצאה הסופית שהוצגה אתמול לעיתונאים מרשימה, במידה מוגבלת. ארגוב עומד על הבמה, שר ביחד עם חברי הפרויקט של רביבו. אם רק מקשיבים, אפשר לחשוב שהארבעה הקליטו סינגל משותף. בסרטון וידיאו, זה נראה משכנע לחלוטין, שארגוב באמת מופיע על הבמה במלוא הדרו. אבל בלייב, במרחק שורה אחת מהבמה, ניתן לראות את הפגמים שעוד קיימים: המסך השקוף שעליו מוקרן האוואטר, הפיקסול של הדמות והדו־ממדיות שלה שמצביעים על כך שמדובר ביצירת מחשב, ושבולטים עוד יותר לצד האמנים החיים, ובפרט התנועות המוגבלות והלא משכנעות.
רבינוביץ’ מבטיח שבהופעה עצמה, האווטאר כבר ישודרג משמעותית. "המודל מוכן להחזיק מופע שלם. זהר ילך על הבמה. יתקשר עם אנשים על הבמה. אנחנו מכינים הפתעות", הוא אמר. ובכל מקרה, זו טעות לשפוט טכנולוגיה חדשה רק על בסיס נקודת הזמן שבה היא נמצאת כעת. אם היא תתפתח כמו טכנולוגיות אחרות, בעתיד הלא רחוק תנועות האווטאר יהיו משכנעות יותר, איכות ההקרנה משופרת משמעותית וצופים, בעיקר במושבים מרוחקים יותר, יתקשו להבחין בינו לבין הדבר האמיתי".
הקהל יקבל את האווטאר הזה? בכלל יש רצון לזה?
"יש תגובות לכאן ולכאן. אבל כשעמדנו בחתונה של רון, כשזוהר עלה לבמה וראינו אלף טלפונים נשלפים לאוויר ואיך הקהל מגיב, ידענו שהקהל רוצה את זה, שהוא ייהנה מזה, ויש פה כוח עצום".
כבר לפני 16 שנה, בפרק של "אמריקן איידול", היתה הופעה של סלין דיון לצד דמות של אלביס. אז מה החידוש שלכם?
"מה שהם עשו זה לקחת צילומים והקלטות ישנות, חתכו את הרקע והקרינו את הדמויות. כאן אנחנו מדברים על ביצועים מוזיקליים שלא נשמעו מעולם, שירים שזוהר מעולם לא ביצע. ובעתיד הדברים האלו יוכלו לקרות בזמן אמת. אנחנו הולכים למקום שדמויות וירטואליות יודעות לתפקד כמו אמן חי על הבמה".
אז אני אוכל לקחת שיר מספוטיפיי ולגרום לאמן אחר לשיר אותו? לגרום לטופאק לשיר את צלילי המוזיקה?
"זה יקרה בעתיד. אבל עכשיו אנחנו מדברים על בשורה לעולם המופעים, לא מערכת למשתמשי קצה. נוכל לראות את ביטלס שרים רולינגס סטונס, את מייקל ג'קסון שר פרנק סינטרה".
זה יאפשר לחברות המוזיקה להפוך את האמנים למיותרים, לרכוש את הזכויות לאווטאר שלהם, להריץ אותו בשורה של מופעים ולגדוע לאמנים מקור הכנסה חשוב.
"אני לא בא לשפוט מה חיובי ומה שלילי. כאיש תוכן, אני לא יכול שלא להתלהב מזה שהאופציה קיימת. זה פותח עולם שלם של אפשרויות. לא רק דמויות, גם מיקומים ורקעים להופעה. מהפכת האפקטים המיוחדים של הקולנוע משנות ה־90 תגיע עכשיו לבימות המופעים. אני מאוד מתלהב מכל האפשרויות, וזה יפתח המון רעיונות. זה לא בהכרח רע. בסופו של דבר זה יעשיר את עולם ההופעות, וזה יכול להיות רק טוב. מקווים שזו בשורה שתעשה טוב לכמה שיותר אנשים".
אמנים צעירים, בעיקר בחו"ל, נמצאים בעמדת נחיתות ביחסי הכוח מול חברות המוזיקה. במקביל, הירידה במכירות מדיה פיזית והעלייה בשירותי סטרימינג שחקו משמעותית את ההכנסות הישירות שלהם ממכירת שירים.
כיום חלק ניכר מהכנסות אמנים מגיע מסבבי הופעות ומכירות מרצ'נדייז בהופעות. אם חברות מוזיקה יכולות ליצור אווטאר של האמנים, ומעמדת הכוח שלהן לאלץ את האמנים למסור להן את השליטה ואת מרבית ההכנסות מהאווטאר, הן יוכלו להוציא את האמן לסבב הופעות בינלאומי, בשעה שהאמן עצמו נשאר בבית, ולשתות את מרבית ההכנסות שלו.