+Growth"גיוס מציב מולך מראה"
+Growth
"גיוס מציב מולך מראה"
רוני זהבי מ־HiBob ויותם צוקר מ־Team Me שוחחו על איך מתגברים על משברים ומה לומדים כשמגייסים כסף. המפגש נערך במסגרת פרויקט +Growth של כלכליסט ופועלים טק, במסגרתו מתקיימים מפגשי יעוץ וליווי אחד על אחד בין יזמים מנוסים לחברות סטארט-אפ בתחילת דרכן
רוני זהבי, מנכ"ל ומייסד HiBob, פלטפורמה גלובלית לניהול HR, נפגש עם יותם צוקר, מנכ"ל Team Me, פלטפורמת וידיאו לגיוס עובדים. השיחה נערכה במסגרת פרויקט +Growth של כלכליסט ופועלים טק לטובת חיזוק החוסן של תעשיית ההייטק בישראל - סדרת מפגשי 1:1 בין יזמים מנוסים לחברות סטארט־אפ בתחילת דרכן, שמטרתם לייעץ, לתמוך ולספק ידע על יזמות ויצירתיות, ניהול סטארט־אפים ובניית חברות לצמיחה.
רוני, ספר על משבר שנתקלת בו בתחילת הדרך ומה למדת שיכול לעזור ליזמים צעירים.
"האתגר של יזם בא לידי ביטוי בכל פעם שהוא הולך לגייס כסף, ולכן אני מאמין שגיוס כסף הוא אירוע מעולה לסטארט־אפים. הוא מחייב אותך להסתכל במראה ולענות על שאלות נוקבות. כשאתה מגייס כסף, האתגר הכי משמעותי הוא להיות מסוגל לדבר על מה הפתרון שאתה נותן, איך אתה פותר את זה יותר טוב מאחרים ואיך אתה עושה את זה בסקייל. עשיתי את זה כמה פעמים בקריירה וזה לא פשוט כי זה תלוי גם במאקרו. למשל, עכשיו מאוד קשה לגייס כסף. צריך להבין את הראש של המשקיעים, איך הם חושבים ומה הם היו רוצים לראות עכשיו".
עצת הזהב של רוני זהבי, HiBob: לדעת לזהות את גודל השוק שלך, לדייק את הנישה, מי הם הלקוחות, למה הם מתאימים, לדעת מהן הבעיות שיש ואיך לפתור אותן
יותם, מה הקושי הכי גדול שאתה נתקלת בו בשנה האחרונה?
"ברמה הלאומית אני חושב שאין מישהו שהמלחמה לא השפיעה עליו. ברמה האישית אני הייתי שלושה חודשים במילואים בצפון אז מן הסתם בסטארט־אפ של שניים וחצי אנשים כשמישהו כמוני נעדר, אז זה מאוד משמעותי. זו היתה תקופה מאוד מאתגרת ברבעון האחרון של השנה. אני חושב שלסטארט־אפים בשלבים שלנו שנכוו מהתקופה הזו, מי שיעבור את התקופה, שמחייבת אותך לחשוב שבעתיים על מה שאתה עושה ומה שאתה בונה, בסופו של דבר היזמים שייצאו יהיו הכי חזקים".
רוני, מה ייעצת בנושא הזה?
"הבחירה של יותם בעולם התוכן של HR Tech היא מעולה כי אין הרבה שווקים שמשתנים בצורה מטורפת כזאת בעשר השנים האחרונות וזה לא הולך להיגמר. עד לפני עשר שנים עולם העבודה היה מ־9 עד 17:00, משרה מלאה, במקום אחד. הקורונה האיצה שינוי ועכשיו נכנס ה־AI ושוק העבודה משתנה וארגונים צריכים להמציא את עצמם מחדש. ייקח 10 עד 15 שנים לפחות עד שזה יתייצב. אז הבחירה היא נכונה כי תמיד נכון להיכנס לשוק שמשתנה כי אז היכולת לחדש היא רבה. הזווית שאיתה הם באים היא נכונה. הדיוק היה בעיקר להבין עד כמה הוא בורא את התמונה בצורה הכי מדויקת. אתה צריך לשאול את עצמך בהתחלה מה הפוטנציאל של מה שאתה עושה. האם אתה מאמין שאתה יכול להקים חברה אמיתית עם לקוחות ומכירות ומוצר טוב. זה דורש הרבה מאמץ לגייס כספים, להקים ארגון. האופציה השנייה היא להבין שיש מוצר מאוד נישתי שהוא פיצ'ר משלים במוצר קיים. זו החלטה של כל יזם לדעת האם הרעיון הוא משהו מאוד נישתי או שזה מחזיק חברה".
מה למדתם אחד מהשני?
יותם: "אין הרבה דוגמאות לחברות בארץ שבנו מוצר SaaS ל־B2B שלא בעולמות הסייבר. זו זכות גדולה ונותן פרספקטיבה מעולה להבין איפה השוק שאני נמצא בו וגם איך בונים חברה".
רוני: "הבנתי בדרך אחרת את החלק של חוויית עובד כמועמד".
ספרו על משהו מעניין או מפתיע שגיליתם היום אחד על השני.
יותם: "למדתי שלרוני יש שני ילדים בקרבי. בתור מילואימניק לוחם אני יודע שרוני גם מאוד מעורב בעזרה לפצועים ונכי צה"ל. חשוב שמי שמוביל פה את השוק ונושאים אליו עיניים יהיו לו גם ערכים מעבר לערכים העסקיים".
רוני: "יותם הגיע עם פציעה ברגל אז אמרתי אני מקווה שזה מתאונת סקי והתשובה היתה שכן, אבל הוא היה שלושה חודשים במילואים שזה מאוד קשה, אז שאפו על המאמץ. וגיליתי שאני מכיר את אמא שלו מלפני הרבה שנים".