סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בדיקת כלכליסט
אינטל עדיין במירוץ: הלפטופ החדש של אסוס מדגים יכולות מרשימות, גם ב-AI

ה-Zenbook S 14 חזק, דק, קל ומהיר, כלי ה-AI החדשים של ווינדוס יגיעו רק בהמשך, אבל לאינטל יש תוכנה משלה - שעובדת גם בלי חיבור לרשת. המחיר לא מתאים לכל אחד ומגיע לכ-9,000 שקל

ברוכים הבאים לסיבוב השלישי של קרבות ה-AI, תלוי איך סופרים. אסוס השיקה השנה מחשב Vivobook עם מערכת ווינדוס ומעבד סנאפדרגון, שיכול לבצע משימות AI במחשב עצמו, אחריו הגיע מחשב Zenbook עם מעבד AMD שכולל גם הוא יכולות AI ועכשיו מגיע Zenbook נוסף, הפעם עם מעבד של אינטל עם… יכולות AI.
חודש אחרי ההשקה העולמית של מעבדי לונאר לייק, ובשמם המסחרי - הדור השני של Intel Core Ultra, מגיע לארץ ה-Zenbook S 14 שמבוסס על מעבד מהסדרה החדשה. אינטל הכריזה כי צריכת החשמל של המעבדים החדשים נחתכה ב-50% לעומת הדגם הקודם, הביצועים משופרים והוא מסוגל כאמור לבצע משימות AI במחשב עצמו, ולא רק בענן. עכשיו הגיע הזמן לבדוק את התוצאות בפועל.
3 צפייה בגלריה
לפטופ אסוס Zenbook S 14
לפטופ אסוס Zenbook S 14
לפטופ אסוס Zenbook S 14
(צילום: אסוס)
מבנה ועיצוב: קל וקומפקטי
מבחינה חיצונית המחשב החדש נראה כמו אחיו לסדרת Zenbook - גם כאן, כמו ב-Zenbook S 16, שילבה אסוס במעטפת החיצונית את ה-Ceraluminum, שילוב של קרמיקה ואלומיניום שלטענת החברה חזק ועמיד יותר מכיסויים אחרים. המחשב דק, עם עובי מקסימלי של 1.1 ס"מ, שוקל רק 1.2 ק"ג ומרגיש קל, ועדיין כולל מספיק חיבורים חיצוניים - בצד ימין נמצא חיבור USB-A ובצד שמאל יש שקע HDMI, שני חיבורי USB-C / Thuderbolt ושקע אוזניות סטנדרטי.
עם גוף שצריך להכיל מסך בגודל 14 אינץ', נשאר גם מספיק מקום למקלדת מספיק מרווחת או לא צפופה, נוחה בסך הכל אבל כבר נתקלתי בנוחות יותר. יש גם מקום לטאצ'פד גדול יחסית, שכולל את קיצורי הדרך המוכרים של אסוס - אפשר לשלוט דרכו בעוצמת הרמקולים וברמת הבהירות אם מחליקים את האצבע הקצה השמאלי או הימני שלו.
3 צפייה בגלריה
מחשב אסוס Zenbook S 14 מקלדת
מחשב אסוס Zenbook S 14 מקלדת
אינטל אינסייד, ובחוץ יש גם מקלדת נוחה
(צילום: איתי שמושקוביץ)
חומרה: הסוללה מספיקה אפילו ליומיים
כאן מגיע החידוש העיקרי, כמובן - מעבד אינטל Core Ultra 7 258V, ובדגם שהגיע לבדיקה היו לצידו 32 גיגה בייט של זיכרון, כרטיס גרפי ARC של אינטל גם כן (עם 16 גיגה זיכרון) וכונן אחסון בנפח 1 טרה בייט.
אז האם הוא עומד בהבטחות? ואיך הוא מתמודד מול התחרות מצד סנאפדרגון? עם ביצועים מעולים. נתחיל מצריכת החשמל: הסוללה מספיקה ליום וחצי עד יומיים בקלות, תלוי באופי השימוש - נתון שלא תמצאו בדרך כלל במחשבים עם מעבדי אינטל. השתמשתי בו ליום עבודה מלא, לא כולל משחקים או צפייה ארוכה בווידיאו, והמשכתי לעבוד איתו גם למחרת בלי צורך לחבר אותו למטען. כשכבר צריך להטעין, מספיקה חצי שעה כדי למלא את הסוללה מ-15% ל-50% ולטעינה מלאה נדרשת כשעה וחצי - לא רע בכלל, במיוחד כשמדובר בטעינה אחת ליום או יומיים.
הזנבוק התמודד בקלות עם כל משימה ביום עבודה רגיל - גלישה עם הרבה לשוניות פתוחות, שימוש בתוכנות אופיס, צפייה בסרטונים קצרים, עריכה קלה של תמונות ועוד. המחשב לא התחמם ולא שמעתי את המאווררים נכנסים לפעולה.
המסך מצוין, עם תצוגה צבעונית מרשימה ובהירות מספיק חזקה לעבודה תחת שמש ישירה - אבל תלוי בזווית, כי לפעמים נוצרת השתקפות שמפריעה לעבודה. הרמקולים, מבית Harman Kardon, חזקים וטובים מאוד.
3 צפייה בגלריה
מחשב אסוס Zenbook S 14
מחשב אסוס Zenbook S 14
הבהירות מספיקה לעבודה בשמש, אבל יש גם השתקפויות
(צילום: איתי שמושקוביץ)
תוכנה: הבינה המלאכותית לא צריכה חיבור לרשת
הזנבוק החדש הוא חלק לקטגוריית Copilot+ PC, עם ווינדוס 11 שכוללת תכונות AI כמו יצירת תמונות ושדרוג של ציורים שלכם בתוכנת הצייר, אבל התכונות האלו לא זמינות כרגע. מיקרוסופט מבטיחה שבנובמבר הקרוב היא תפיץ עדכון לווינדוס שיוסיף לה את היכולות האלה ויציעו את חוויית Copilot+ Pc המלאה.
בינתיים אפשר להשתמש ביכולות ה-AI של המעבד החדש באמצעות תוכנות אחרות, וכאן נמצא יתרון מרכזי שאינטל דאגה להדגיש - תאימות. כל התוכנות שעובדות עם מחשבים מבוססי אינטל יתפקדו כרגיל גם כאן, בעוד במחשבים החדשים שמבוססים על מעבדי סנאפדרגון אפשר עדיין להיתקל בתוכנות ומשחקים שלא יעבדו בכלל.
אינטל השיקה גם תוכנה בשם AI Playground שממחישה את היכולות של המעבד, וזו תצוגת תכלית מרשימה. ההתקנה די ארוכה, ואחריה מגיעים אל התוכנה, שמרכזת במסך אחד אפשרות ליצור ולערוך תמונות וגם לענות על שאלות בשפה חופשית. בשימוש הראשון תגלו שההתקנה הסתיימה, אבל יש עוד שלבים - לכל כלי צריך לאשר הורדה של מודלי AI מתאימים, שיכולים להגיע לנפח של 7-8 גיגה בייט, ורק אז אפשר לצאת לדרך.
בדומה לכלים אחרים שזמינים ברשת, אפשר להקליד פקודת טקסט כדי ליצור תמונה, להגדיר את איכות וגודל התמונה וכן הלאה. אבל AI Playground עובדת באמת גם במחשב עצמו: כיביתי את ה-WiFi והתוכנה של אינטל המשיכה ליצור תמונות, עם זמן תגובה מהיר, וגם לענות על שאלות שונות - שוב, בלי חיבור לרשת.
סיכום
ה-Zenbook S 14 הוא מחשב מצוין, חזק, קל ושקט, שמחזיק מעמד שעות ארוכות ללא טעינה.
צריך אמנם לחכות לעדכון כדי לקבל את היכולות החדשות של ווינדוס, אבל בינתיים אפשר למצוא לבד תוכנות עם יכולות AI שונות, כולל AI Playgroud של אינטל וגם StoyCube של אסוס, שמגיעה כבר עם המחשב ומרכזת במקום אחד את כל קבצי המדיה. המחשב יכול להתאים כמובן גם למי שלא מתעניין כרגע או בכלל ב-AI, ו"מסתפק" בביצועים המוצלחים.
לכל זה יש מחיר, וכמו אצל המתחרים נראה שמילת הקסם AI מקפיצה אותו - הדגם שהגיע לבדיקה עולה קרוב ל-9,000 שקל, ובמחיר הזה זו לא ממש חוכמה להציע מחשב מצוין. בהמשך אמורים להגיע גם דגמים פחות חזקים עם מחיר נמוך יותר.