סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
 איליה סוצקבר. גייס מיליארד דולר
איליה סוצקבר. גייס מיליארד דולר (צילום: אביגיל עוזי)

פחות סייבר, יותר איליה סוצקבר: גיוסים של 2.43 מיליארד דולר לסטארט-אפים ברבעון השלישי

היקף הגיוסים גדל ב-40% ומספר הסבבים עלה ב-8% לעומת הרבעון המקביל ב-2023. עם זאת, הנתון משקף האטה לאחר הרבעון הקודם שהיה חזק באופן חריג. הדו"ח כולל גיוס של מיליארד דולר ל-SAFE Superintelligence האמריקאית שהקים  סוצקבר יחד עם דניאל גרוס ודניאל לוי 

חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו 2.43 מיליארד דולר ב-99 סבבים ברבעון השלישי, כך עולה מנתונים ראשוניים של דו"ח ההייטק של IVC ולאומיטק. מדובר בקפיצה של 40% בהיקף הגיוסים ועלייה של 8% במספר הסבבים לעומת הרבעון המקביל ב-2023. עם זאת, הנתון משקף האטה לאחר הרבעון הקודם שהיה חזק באופן חריג.
הרבעון השלישי היה חלש משמעותית מקודמו והיקף הגיוסים התכווץ ב-20% ומספר הסבבים ירד ב-17%. ההסבר העיקרי לכך הוא ריבוי סבבי גיוס גדולים של חברות סייבר במהלך הרבעון השני ובתוכם גם גיוס הענק של כמעט מיליארד דולר לחברת הסייבר WIZ. כעת, לפי IVC ולאומיטק, שיעור הגיוסים בסייבר עמד על 14% בלבד וזאת מול 62% ברבעון הקודם.
מתחילת השנה מסתכמים הגיוסים ב-7.2 מיליארד דולר, זינוק של 32% בהשוואה לתשעת החודשים הראשונים של 2023. כלומר ניתן לומר כי המלחמה השפיעה על ההייטק פחות מאשר ההפיכה המשטרית שאפיינה את השנה שעברה.
הנתונים בדוח הרבעון הנוכחי מוטים לטובה שכן ב-IVC ולאומיטק החליטו לכלול בו את גיוס ההון בהיקף של מיליארד דולר לחברת SAFE Superintelligence האמריקאית. מדובר בסטארט-אפ בינה מלאכותית של איליה סוצקבר, ממייסדי OPEN AI שפרש ממנה השנה, אותו הקים כעת יחד דניאל גרוס ודניאל לוי. לסטארט אפ החדש, שאמור לשים את ישראל על מפת הבינה המלאכותית, מוקם בימים אלה מרכז פיתוח בתל אביב בנוסף לסיליקון ואלי. הגיוס הזה היווה 41% מכלל הגיוסים ברבעון. מעבר לגיוס אמריקאי-ישראלי זה, נרשם רק גיוס גדול נוסף והוא של חברת מג'נטה מדיקל שגייסה 105 מיליון דולר.
ברבעון השני היו שישה מגה סבבים של יותר מ-100 מיליון דולר, מרביתם בתחום הסייבר. בהקשר הזה ציינה מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן-צפריר: "ההיי-טק הישראלי, שממשיך לפעול בצל המלחמה, מפגין חוסן ואף שומר על מגמת צמיחה מעודדת בהשוואה ל-2023. אנחנו שמחים על כך שלצד העסקאות הגדולות, רואים עלייה עקבית בגיוסי ההון ביתר העסקאות, רבעון אחר רבעון, מתחילת השנה".
גם ברבעון השלישי הנתונים ממשיכים להצביע על יציבות בנוכחות ובפעילות של המשקיעים הזרים בישראל. בניגוד אליהם, דווקא המשקיעים המקומיים הם אלה שהפחיתו את קצב ההשקעות שלהם. בתשעת החודשים הראשונים של 2024 ביצעו הזרים 836 סבבי גיוס, לעומת 898 סבבים ב-2023 כולה. מספרים אלה משקפים חזרה לרמות של 2018-2019 לאחר שנתיים יוצאות דופן שבין 2021 ל-2022 אז נעשו כ-2,000 סבבים בכל שנה.
"אנו עוקבים מקרוב אחר ההיי-טק הישראלי כבר מעל 25 שנה, ומעולם לא ראינו תנאים כה מאתגרים לחדשנות ולהשקעות. אל מול חוסר הוודאות, משמח להיווכח שהמשקיעים הזרים כמעט ולא שינו את היקף החשיפה שלהם ופעילותם נשארה בטווח שנצפה בשנים 2018–2019", סיכם בן קליין, מנכ"ל IVC.