הקברניטטילים על הגלים: מה הסיכוי של החות'ים להטביע ספינה ישראלית?
הקברניט
טילים על הגלים: מה הסיכוי של החות'ים להטביע ספינה ישראלית?
למחבלים יש אמצעים, כוונות ומוטיבציה עד השמיים - אך אוניות סוחר הן מטרות קשות מאוד אפילו עבור הטילים האיראניים שבידי האויב, והכטב"מים המתקדמים ביותר. מדוע הן כזה אתגר, ואיך יתמודדו איתו התימנים?
שלום, כאן הקברניט; החות'ים מקיימים הבטחות - ארגון הטרור השיעי איים בתקיפת ספינות ישראליות שיחלפו סמוך לחופי תימן, ובחודש האחרון אכן חטף אוניית משא אחת ופתח באש על אחרת.
יתכן שהיו מתקפות נוספות שסוכלו מבלי לדעת מה פשרן; התימנים שיגרו מספר פעמים כטב"מים מתאבדים לעבר אילת, והכלים יצאו לים כדי להתחמק ממערכות נ"מ בשטח סעודיה. ספינות אמריקאיות יירטו את הכטב"מים הללו, ויכול להיות שהמטרה של חלקם לא היתה ישראל אלא אוניה בנתיב בים האדום.
המחבלים עדיין מתקשים להבדיל בין אוניה ישראלית ואחת שמפליגה בשירות מדינה אחרת וליעדים שאינם קשורים לארץ, אך בין בעליה נמצא ישראלי. ועדיין, מדובר באיום משמעותי; לא מן הנמנע שיצליחו לאתר אוניית סוחר כחול לבן - והיום נבין מה ביכולתם לעשות לה.
נכיר את אמצעי הלחימה והמגבלות שלהם, ונלמד למה לחסל ספינה ישראלית זה הרבה יותר קשה ממה שטבעי לחשוב, אפילו אם אינה משוריינת או חמושה.
קודם כל, בואו ננתח ביחד את התכונות של אוניית משא אזרחית בתור מטרה. הראשון והברור מכולם הוא שזו מטרה ניידת - כזו משייטת במהירות של סביב 40 קמ"ש. זה אומר שלא כל נשק יתאים לטפל בה. למשל, כמעט כל הכטב"מים של החות'ים, הנשק הכי יעיל שלהם למתקפה ארוכת טווח - פשוט אינם רלוונטיים.
הסיבה היא שכמעט כל הדגמים מגיעים למטרה באמצעות GPS אזרחי: מגדירים לכטב"מ היכן להתרסק, אילו נקודות ניווט לעבור בדרך כדי לחמוק מגילוי ואיומים ומשגרים אותו לדרכו. אבל כאן יש מיקום מטרה שכל הזמן זז, ולכן חובה להשתמש באמצעים אחרים.
למשל, כטב"מ מנוהג מרחוק, כזה שנושא גם מצלמה ומשדר. יש לחות'ים כלים כאלה, אך טווח הפעולה שלהם מוגבל יותר, והם נושאים פחות חומר נפץ.
התכונה הבאה של אוניית המשא: היא חמקמקה, הרבה יותר ממה שהייתם מצפים ממשהו בכזה גודל להיות. ספינה בנתיב מאוים יכולה לשנות אותו ולזגזג, לכבות את המשדרים שלה ימים לפני הגיעה לטווח התקפה, בצורה שרק מעקב רציף וקשר עין יוכלו לאמת שהיא אכן שם, ושהיא באמת הספינה שרוצים לתקוף.
והתכונה השלישית קצת מפתיעה: אוניית סוחר היא דבר קשה מאוד לחיסול, אפילו שאינה משוריינת ולא תוכננה לספוג טילים והתקפות. הסיבה היא שאוניות מטען נועדו להתמודד עם משהו קשוח יותר מכל פצצה: האל פוסידון בכבודו ובעצמו.
הים יכול לקרוע ספינה שלא תוכננה היטב, שהמבנה שלה לא עמיד וחזק מספיק. והספינות שמשייטות במים הנינוחים של הים האדום נולדו לחתור גם בסערות הכי גדולות וחשוב מכך - להמשיך לשוט גם אחרי פגיעות ונזקים.
אפילו פגיעה ישירה של טיל לא מבטיחה השמדה של ספינת מטען גדולה: שטח הפנים שלה עצום ביחס לשטח של האלמנטים הרגישים בה - חדר מנועים, היגוי, מיכלי דלק וגשר הפיקוד. אם המטען שלה לא מכיל משהו דליק, נפיץ או רעיל, יהיה קשה מאוד אפילו להאט אותה בלי פגיעה מאוד מדויקת.
סיבה נוספת היא שטילים נגד ספינות נועדו מראשיתם לחסל ספינות צבאיות, שפשוט בנויות אחרת לגמרי: גופן צר והידרודינמי וצוותן גדול - על משחתת אמריקאית ממוצעת משרתים יותר מ-300 מלחים.
לכן קיבלו הטילים ראש קשה שמסייע בחדירת הדופן ומרעום שמבטיח פיצוץ בעומק הגוף, קרוב למחסני נשק ותאי צוות. באוניית סוחר פשוט אין את הדברים האלה, והגוף הרבה-הרבה יותר רחב.
ועל להטביע אין מה לדבר; מפעם לפעם משתמשים באוניות ישנות בתור מטרות בתרגילי לוחמה ימית, וביוטיוב לא חסרים סרטונים שמראים אוניה חוטפת עוד ועוד טילים וממשיכה לצוף, ואחריהם גם פצצות וטורפדו. אוניה היא מטבעה דבר קשוח ביותר, ומטרה מסובכת לכל צבא.
לאור כל הקשיים הללו, מה יכולים החות'ים לעשות לספינות שיחליטו שהן ישראליות מספיק כדי לשים בין כוונות? למחבלים יש שלושה סוגים של מתקפות, כל אחת עם אתגרים וסיבוכים משלה: הטרדה, השמדה או השתלטות.
הטרדה היא מתקפה שנועדה לסמן וי ולהעביר מסר, ולא לחסל את המטרה. היא נעשית עם אמצעי לחימה שברור שלא הולך להשמיד את הספינה, אך עדיין ישבש את המשימה שלה, ויפגע בסחורה שהיא מובילה. לפי מקורות סוכנות AP, ספינת המכולות סימי נפגעה מכטב"מ שגרם נזק לכמה מכולות.
היא המשיכה בדרכה, שלמה ברובה - וזה דפוס מתקפה שיתכן שיחזור על עצמו הרבה: כטב"מ מתאבד נשלט הוא האמצעי הכי מדויק של התימנים לפגיעה בספינות - אפשר לוודא את הזהות שלהן, וגם להחליט היכן לפגוע.
השמדה היא המתקפה הכי מסוכנת: לחות'ים יש נשק מתאים, למשל החאליג' פארס שהוא טיל בליסטי נגד ספינות, שמונחה מכ"מ ויודע לפגוע באוניה מ-300 ק"מ. עוד דוגמה היא טיל הנור, גרסה מוגבלת של ה-C802 הסיני שטס ל-120 ק"מ.
לחאליג' פארס יש מסלול קשתי גבוה, מה שמקל על גילוי והשמדה שלו בידי אוניות הצי האמריקאי שמסתובבות באזור. הנור יותר מאתגר, וטס בגובה מטרים בודדים מעל לגלים. לשניהם יש מטען נפץ גדול ואם יורים מטח של כמה טילים ניתן בהחלט לגרום נזקים גדולים.
העניין הוא שטילים נגד ספינות נועדו במקור לפעול באזור קרבות, בו כל המטרות רלוונטיות. ואלה של התימנים עובדים בנתיב סחר חי, היכן שקל מאוד לפגוע במטרה הלא נכונה.
טווחי הירי גדולים והטילים אינם אמינים ביותר, ובקלות יאבדו נעילה על המטרה. יש להם יכולת לנעול מחדש, אך אז יש סיכוי גדול מאוד שיתפסו החזר מכ"מ אחר, ויפנו אל ספינה אחרת.
ומול חופי תימן עוברות המון אוניות - מה יקרה אם יפגעו החות'ים באחת איראנית? רוסית? סינית? מה אם ישמידו מיכלית נפט שנמצאת בדרך ללקוחות של איראן? .ולכן, מטח טילים הוא גם האופציה הכי מסוכנת עבור החות'ים עצמם.
השתלטות היא המתקפה הכי מסובכת: היא מחייבת מודיעין מאוד מדויק ומעקב ממושך אחר הספינה. הביצוע יישען על מסוקי סער, כפי שקרה במתקפת חטיפת הגלקסי לידר ב-19 בנובמבר; אוניות גדולות הן גבוהות מכדי לשלוח סירות כמו שעושים פיראטים סומלים, למשל.
אבל פה ישנו סיכון גדול מאוד: לחות'ים יש מסוקים בודדים מדגם MI8, שלא נועדו לנחות על אוניות; כני הגלגלים יכולים להישבר בקלות מהמגע עם הסיפון המקפץ בגלים, כשלרוב האוניות בכלל אין משטח מתאים להליקופטר בגודל הנדרש.
גם הנחתה בחבלים או אמצעי אחר מהווה סיכון; מזג האוויר מקשה על ריחוף יציב, וכל משב רוח עלול לשתול את המסוק בספינה או בים.
מסוק שייפגע יהיה מאוד קשה לתיקון, שכן אין לחות'ים חלפים מתאימים או מכלולים מצוידים - הסעודים הפציצו להם את הכל בשמונה השנים האחרונות. בהתחשב בכך שהמסוקים נדרשים גם לעשרים משימות אחרות, לא שווה לתימנים לסכן מסוק רק בשביל הנחתה אחת.
חטיפת ספינה שהצליחה עלולה לייצר למחבלים יותר נזק מתועלת: הרעיון של כל המתקפות הללו הוא להשיג השפעה תודעתית ולגרום נזק בלי לסכן אנשים, תשתיות או אמצעים. וכשאתה חוטף למישהו ספינה, אתה מזמין אותו לנסות לקחת אותה חזרה.
עד כה הצליחו התימנים להשתתף במלחמה הזאת בלי לסכן כלום ובלי לפגוש אפילו חייל ישראלי אחד. חטיפה מוצלחת תכניס אותם לעימות מורכב ויקר יותר, שאינו נדרש: הם מצליחים לעשות די רעש גם כך.
על אף המגבלות והסיכונים, צפויים החות'ים להמשיך לאיים על אוניות ישראליות ולשבש סחר ימי באזור, ולא מן הנמנע שיוציאו עוד מתקפות כטב"מים, אולי אף ינסו שוב לחטוף ספינה ולהצטלם כשהם רוקדים עליה ברעא.
הסיכוי שלהם להטביע אוניה או להשמיד אותה זעום, אך קיים; פגיעה מדויקת יכולה להצית אש, תלוי היכן יחדור הטיל ומה תישא הספינה.
לפי הערכות, בינתיים מתארגנת מסגרת בינלאומית ייעודית לטיפול באיום הזה, שמייקר שילוח ימי לאירופה ולארה"ב, בדגש על נפט מהמפרציות. מתקפות על ספינות בקרבת תימן תועדו גם ב-2021 ואף לפני כן, אך הפעם המחבלים יותר נחושים, יותר מסוכנים - והכלכלה העולמית נמצאת במקום פחות סובלני להתייקרות במחירי האנרגיה.
כך שיש להניח שפיתרון לבעיית החות'ים יימצא בהקדם האפשרי, והם לא ירקדו על אוניות עוד הרבה זמן. שימרו על עצמכם, היו עירניים, וננצח.