סגור
גג עמוד techtalk דסק

הגנה מפני האיום הקוונטי: מדוע המגזר הפיננסי חייב להיערך עכשיו?

על אף האתגרים, ההיערכות לעידן הפוסט-קוונטי היא הכרחית. ארגונים פיננסיים שישכילו להתמודד עם האתגרים הללו בהצלחה, יבטיחו את עמידותם ואמינותם בעידן הטכנולוגי הבא

בעוד העולם הפיננסי מתמודד עם אתגרי אבטחה מתקדמים, מסתמן איום חדש באופק: המחשוב הקוונטי. מומחים גלובליים מזהירים כי אבטחת הסייבר בתחום המחשוב הקוונטי היא אחד הנושאים הבוערים ביותר עבור מנהלי המגזר הפיננסי וגורמים ממשלתיים כיום. מחשבים קוונטיים, עם יכולותיהם המהפכניות, מאיימים על אלגוריתמים קריפטוגרפיים מסורתיים המגנים כיום על מידע רגיש, עסקאות וניהול סיכונים במוסדות פיננסיים. אך מהו בדיוק האיום הזה, וכיצד קריפטוגרפיה פוסט-קוונטית יכולה לסייע? כדי להבין את טיבו של האיום החדש, תחילה עלינו להבין מה הם בעצם מחשבים קוונטים.
בניגוד למחשבים קלאסיים המבוססים על ביטים במצב של 0 או 1, מחשבים קוונטיים משתמשים בקיוביטים היכולים להיות במצב של סופרפוזיציה - כלומר, 0 ו-1 בו-זמנית. תכונה זו, יחד עם שזירה קוונטית, מאפשרת למחשבים קוונטיים לפתור בעיות מסוימות במהירות גבוהה משמעותית ממחשבים קלאסיים. היכולת הזו באה לידי ביטוי באופן מובהק ביכולתם של מחשבים קוונטיים לפתור במהירות בעיות הקשורות לפירוק מספרים ולוגריתמים דיסקרטיים - הבסיס לרבים מהאלגוריתמים הקריפטוגרפיים הנפוצים כיום. למשל, אלגוריתם Shor הקוונטי עשוי לפרק מספרים גדולים לגורמים בזמן קצר משמעותית, מה שעלול לפגוע באבטחת שיטות הצפנה כמו RSA.
היכולת לבצע חישובים מקביליים ויעילים במחשוב קוונטי, שבמחשוב קלאסי לא אפשריים או שיקחו זמן גדול מדי ולכן לא יעילים כלכלית או מעשית, מאיימת על מערכות ההצפנה הנוכחיות. כמענה ישיר לאתגרים הללו, מתפתח תחום "הקריפטוגרפיה הפוסט-קוונטית", ענף מתפתח בעולם אבטחת המידע, המתמקד בפיתוח שיטות הצפנה העמידות בפני התקפות של מחשבים קוונטיים. אלגוריתמים אלו מבוססים על בעיות מתמטיות הנחשבות מורכבות גם עבור מחשבים קוונטיים, כמו הצפנה מבוססת סריגים, הצפנה מבוססת גיבוב, והצפנה מבוססת משוואה רבת משתנים.
למעשה, המעבר לקריפטוגרפיה פוסט-קוונטית מהווה שלב הכרחי באבטחת המידע העתידית. היערכות מוקדמת עשויה לסייע במעבר חלק ובטוח לעידן הקוונטי, תוך שמירה על אבטחת המידע הרגיש במערכת הפיננסית העולמית. אתגר זה דורש תשומת לב מיידית מצד המגזר הפיננסי. היערכות מוקדמת, פיתוח מומחיות בתחום והשקעה במחקר ופיתוח של פתרונות אבטחה חדשניים יסייעו להבטיח את יציבות ואמינות המערכת הפיננסית גם בעידן הקוונטי הקרב.
1 צפייה בגלריה
 מימין יותם אשכנזי וד"ר אלעד שגב
 מימין יותם אשכנזי וד"ר אלעד שגב
מימין יותם אשכנזי וד"ר אלעד שגב
(צילום: דנה אופיר, סבינה פישמן)
המעבר לקריפטוגרפיה פוסט-קוונטית במגזר הפיננסי מציב שורה של אתגרים מורכבים, דורש השקעה משמעותית ותכנון ארוך טווח - אך האתגר העיקרי טמון בתפיסת האיום כרחוק, סוג של תרחיש עתידי שאינו רלוונטי לטווח הקצר. גישה זו מקשה על גיוס משאבים ותשומת לב ניהולית הכרחית. בנוסף, מוסדות פיננסיים מפעילים מאות מערכות ואפליקציות, שכולן יזדקקו לשדרוג אבטחה. זהו פרויקט עצום בהיקפו, הדורש תכנון מדוקדק ומשאבים רבים.
בשלב זה אין פתרון אחיד ומקובל לקריפטוגרפיה פוסט-קוונטית. הדבר מחייב בחינה מעמיקה של מגוון פתרונות והערכת יעילותם במערכות קיימות. מכיוון שרוב הארגונים הפיננסיים חסרים מומחיות פנימית בתחום הקריפטוגרפיה הפוסט-קוונטית, יש צורך בבניית תשתית ידע, הכשרת מומחים ושילוב יועצים חיצוניים.
חשוב לזכור כי המעבר לקריפטוגרפיה פוסט-קוונטית הוא לא רק אתגר טכנולוגי, אלא גם אתגר ארגוני ותרבותי, וכי קיים צורך קריטי ביצירת מודעות ברמת ההנהלה והדירקטוריון. ללא הבנה ותמיכה מלמעלה, יהיה קשה לקדם פרויקט בסדר גודל כזה. ארגונים צריכים לפתח אסטרטגיה ארוכת טווח ולהתחיל בהיערכות כבר עכשיו. על אף האתגרים, ההיערכות לעידן הפוסט-קוונטי היא הכרחית. ארגונים פיננסיים שישכילו להתמודד עם האתגרים הללו בהצלחה, יבטיחו את עמידותם ואמינותם בעידן הטכנולוגי הבא.
ד"ר אלעד שגב הוא מנהל חדשנות סייבר באקסנצ׳ר סקיוריטי
יותם אשכנזי הוא מוביל טכנולוגיה וחדשנות באקסנצר סקיוריטי ישראל