דוח טכנולוגי רוקדים עם דמעות בעיניים: משתמשי טיקטוק מתעללים בשליחי אמזון והעולם צוחק
דוח טכנולוגי
רוקדים עם דמעות בעיניים: משתמשי טיקטוק מתעללים בשליחי אמזון והעולם צוחק
השליחים מתבקשים על ידי משתמשי האפליקציה לרקוד מול מצלמות Ring שמותקנות בחורי ההצצה של דלתות ביתם. התוצאה לא מצחיקה ומעוררת רחמים, אבל זה עוד מילא. מה שבאמת מטריד כאן זה שגם אמזון עצמה מתלהבת מהטרנד ואף מעודדת אותו
במטרופוליס, סרטו הקלאסי של פריץ לאנג מ-1926, מתאר הבמאי הגרמני עולם עתידני ובו שני מעמדות: המעמד העליון שולט בעיר הענקית ממרום גורדי השחקים המפנקים שלו, והמעמד התחתון שעמל במעמקי הכרך הענקי על מנת להפעיל ולתחזק את המכונות האדירות שמניעות את העיר ואת סגנון החיים של המעמד העליון. הקשר בין שני המעמדות הוא מטבעו עקיף, על בסיס לא שיוויוני.
עלילת מטרופוליס מתרחשת אמנם ב-2026, ארבע שנים מהיום, אך היתה מטאפורה למציאות בגרמניה באותם שנים. והיא ממשיכה להיות מטאפורה ראויה להבדלי המעמדות השונים בחברה גם היום. ולראיה: הדוגמה העדכנית שמגיעה לנו, איך לא, באדיבות אמזון, כלכלת החלטורה, טכנולוגיות מעקב פרטיות, טיקטוק וחבורה של אנשים שבעים ומנותקים שבטוחים שכל מי שנותן להם שירות אמור גם לתפקד כמשרת שלהם ולמלא את הגחמות הקטנות ביותר שלהם.
לפי דיווח של Motherboard, מגזין הטכנולוגיה של Vice, בתקופה האחרונה אפשר לזהות טרנד מטריד של סרטוני טיקטוק, שבו משתמשים מבקשים משליחים של אמזון לבצע ריקוד משעשע להנאתם בעת השארת החבילה, אותו הם לוכדים דרך מצלמות הדלת של Ring (גם חברה בת של אמזון) במטרה להעלות לרשת החברתית. המשתמשים המפונקים מעבירים את הבקשה דרך שלט על הדלת או הוראות שמוצגות לשליחים באפליקציה להם. את התוצאות אפשר לתאר כמקריפות ועוכרות שלווה. יותר באווירת בשבי החמאס מאשר רוקדים עם כוכבים.
נהגי המשלוחים של אמזון הם לא בדיוק המעמד המועצם ביותר בחברה. לרוב, מדובר בעובדי חברות קבלן או כלכלת חלטורה שלא מועסקים ישירות על ידי ענקית הטכנולוגיה. דיווחי עבר כבר עמדו על כך שהם פועלים תחת מכסות עבודה וזמנים הדוקות ביותר, שחריגה מהן יכולה להוביל לפיטורים, מה שמאלץ אותם לנהוג בצורה מסוכנת או להשתין בבקבוקים חד-פעמיים כדי לחסוך בזמן.
תוסיפו לכך את האובססיה הידועה של אמזון לריצוי לקוחות ואפשר להבין למה נהגים רבים מספרים שהם מרגישים מחויבות להענות לדרישה מחשש שסירוב יוביל לתלונה או ביקורת שלילית שיסכנו את מקום עבודתם. "ראיתי כל מיני בקשות כאלו", סיפר לאתר בעלים של חברת משלוחים שעובד עם אמזון. "אם השליחים לא ממלאים אחרי ההוראות, המדדים שלהם יכולים להיפגע כתוצאה".
הנהגים עצמם לא בדיוק מתלהבים מההוראות האלו. "ביקשו ממני לעשות סיבוב או ריקוד", סיפר נהג ממדינת ניו יורק. "זה לרוב למצלמות רינג. לכל בית יש היום מצלמת רינג. ראיתי את הבקשות האלו רק באפליקציה. אם הם היו מבקשים ממני אישית, כנראה שהייתי מכסח להם את הצורה".
אבל המשתמשים לא צריכים לבקש אישית, כי הרי בשביל מה יש לנו טכנולוגיה או לא כדי לאפשר לנו לצמצם מגעים עם אלו שאנחנו רואים כנחותחים לנו. הם אפילו לא צריכים אפילו להיות בבית בעת שהנהג רוקד להנאתם – המצלמות של רינג מצלמות אוטומטית. ואז הם יכולים להשתמש בעמל של העובדים המוחלשים על מנת לשדרג את הפרופיל החברתי שלהם, לקדם את עצמם בטיקטוק ולהפוך לכוכבי רשת. מי יודע, אולי אפילו יצליחו לעשות מזה כמה גרושים.
זו לא הבעיה החמורה ביותר בעולם. זו גם לא הבעיה החמורה ביותר של השליחים באמזון. אבל זה הרבה יותר מסיפור מעצבן על טיקטוקרים מנותקים שחושבים שכל העולם קיים כדי לשרת את הפרופיל החברתי שלהם. אבל זו המחשה נוספת לכוח שיש לטכנולוגיה לא לחבר ולקרב אלא להרחיק ולמדר, להפוך אנשים למשתנים, נותני שירות מוחלשים למקור לבידור, לייצר אדישות ואפתיה לאחרים.
ובעיקר, זו המחשה של הנזקים שביצירת מעמד עובדים נטול זכויות בסיסיות, כזה שיכול להיות מפוטר בלי שום השלכות למעסיק האמיתי שלו. אמזון, הגורם המוביל בעולם זה עשור בהפיכת עובדים לאוטומטונים נטולי שיקול דעת שפועלים מונוטונית בהוראתו הישירה והבלעדית של האלגוריתם, נושאת באחריות מרכזית ליצירת מעמד עובדים זה, לצד חברות כלכלת חלטורה כמו אובר או וולט. אין זה מפתיע, לכן, שחשבון הטיקטוק הרשמי של אמזון אף הגיב בחיוב לאחד הסרטונים, כשכתב "Poppin' and lockin' while box droppin'". כי אין משהו יותר אותנטי מתאגיד ענק בשליטת בומר שמדבר כמו החבר'לך הצעירים, כנראה. זה גם איתות, עדין אך ברור, לשליחים: אנחנו בעד, אז למה אתם לא רוקדים?