גוגל נלחמת על כרום: "לא נמכור את הדפדפן - מספיק לשנות את ההסכמים"
גוגל נלחמת על כרום: "לא נמכור את הדפדפן - מספיק לשנות את ההסכמים"
בניגוד לדרישת משרד המשפטים האמריקאי, ענקית הטכנולוגיה טוענת כי אין צורך בצעדים דרסטיים כדי לפתור את בעיית המונופול בשוק החיפוש. מציעה להגביל הסכמי ברירת מחדל ל-12 חודשים ולאפשר לחברות לבחור ספקים שונים לפלטפורמות שונות
אין צורך למכור את כרום ומספיק לשנות מעט מאוד במצב הקיים על מנת להתמודד עם המונופול של גוגל בתחום החיפוש – כך טוענת ענקית הטכנולוגיה בבקשה שהגישה לבית המשפט הפדרלי ביום שישי, במסגרת הטיעונים לצעדים שיש לנקוט בתיק ההגבלים העסקיים נגדה.
באוגוסט קבע בית משפט פדרלי שגוגל היא מונופול לא חוקי בתחום החיפוש, ושהסכמי בלעדיות שעליהם חתמה עם חברות כמו אפל, על מנת להפוך את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל במוצריהן, סיפקו לה יתרון משמעותי ולא תחרותי.
במסגרת הטיעונים לתרופות שיש לנקוט על מנת לתקן את המצב הקיים ביקשה מחלקת המשפטים מבית המשפט לחייב את גוגל למכור את דפדפן כרום. "תרופה זו דרושה כדי לפתוח את השווקים המונופוליסטיים לתחרות, ולהסיר חסמים לכניסה", נכתב. עוד התבקש בית המשפט לאסור על החברה לעשות שימוש בשירותים ובמכשירים שבשליטתה על מנת להעניק יחס מועדף למוצרי החיפוש, הפרסום והבינה המלאכותית שלה, או לנקוט בצעדים שיכולים למנוע או להקשות על משתמשים לגלות מוצרים מתחרים.
ביום שישי הציגה גוגל את הטיעונים שלה, שלא במפתיע היא מבקשת צעדים חריפים הרבה פחות. ראשית, גוגל מתנגדת לבקשת מחלקת המשפטים לחייב אותה למכור את כרום, אותה היא מכנה "דראסטית" בבקשה שהגישה לבית המשפט. "ההצעה תפגע בצרכנים אמריקאים ותערער את המובילות הטכנולוגית העולמית של ארה"ב בצומת קריטי", טענה סגנית נשיא גוגל לרוגלציה, לי-אן מולהלנד, בבלוג הרשמי של גוגל.
גוגל גם לא סבורה שצריך לאסור עליה לחתום על הסכמים בסך מיליארדי דולרים, שעמדו במרכז התביעה, להפיכת מנוע החיפוש שלה לברירת מחדל בפלטפורמות אחרות. "חברות כמו אפל ומוזיליה צריכות להנות מהחירות לעשות עסקאות עם איזה מנוע חיפוש שלדעתן הוא הטוב ביותר למשתמשיהן", טענה מולהלנד, תוך שהיא מתעלמת מהעובדה שלמעט מאוד חברות יש את היכולות להציג הסכמים בשווי עשרות מיליארדי דולרים.
אז מה גוגל כן חושבת שצריך לעשות? לספק לחברות גמישות גדולה יותר בחתימת ההסכמים, כך שיוכלו לבחור ספקיות ברירת מחדל שונות לפלטפורמות שונות. למשל, אפל תוכל לבחור חיפוש ברירת מחדל שונה לאייפון ולאייפד. בנוסף, מציע גוגל להגביל הסכמים כאלו ל-12 חודשים בלבד.
מדובר בשינויים קוסמטיים במקרה הטוב. הבעיה עם ההסכמים לא היתה המגבלות הזניחות האלו שגוגל מסכימה בטוב לבה לוותר עליהן, אלא הסכומים האדירים שיכלה גוגל לשפוך במסגרתם. כל עוד היא יכולה להמשיך ולהוציא סכומים אלו, אין שום משמעות לכך שאפל יכולה לחתום על הסכם נפרד לאייפון ולאייפד או שההסכם מוגבל ל-12 חודשים – גוגל תוכל להוציא הרבה יותר ממתחרות צעירות ולהבטיח את הדומיננטיות שלה בשוק.
ויתור משמעותי מעט יותר מסכימה גוגל לעשות בחוזים שלה עם יצרניות מכשירי אנדרואיד. לפי הצעתה, יותר להן להציע מספר מנועי חיפוש לצד גוגל שלקוחות יוכלו לבחור בעת הגדרת המכשיר. בנוסף, יותר להן לבחור אפליקציות של גוגל בתור יישומים מובנים במכשיר, מבלי שהן יחוייבו בהגדרה של גם החיפוש או כרום כיישום מובנה.
"אנחנו לא מציעים שינויים אלו כלאחר יד", אמרה מולהלנד. "הם יהיו כרוכים בעלויות לשותפותינו לאור הרגולציה של איך הן בוחרות את מנוע החיפוש הטוב ביותר ללקוחותיהן. והם יכפו מגבלות מכבידות ופיקוח על חוזים שהפחיתו מחירי מכשירים ותמכו בחדשנות בדפדפנים יריבים. אבל אנחנו סבורים שהם עונים באופן מלא על ממצאי בית המשפט, מבלי לסכן את הפרטיות והביטחון של אמריקאים או לפגוע במובילות הטכנולוגית העולמית של ארה"ב".
באפריל צפוי בית המשפט לשמוע את הטיעונים של שני הצדדים לצעדים הנדרשים, והחלטה צפויה להתקבל באוגוסט. גם אז לא יהיה הצעד הסופי, שכן בכל מקרה גוגל מתעדת לערער על הפסיקה שהיא מונופול לבית משפט פדרלי לערעורים, וייתכן שתבקש לערער גם על הצעדים שבהם תחויב לנקוט.