אחיזת עיניים: משקפי ה-XR שאפל כנראה תשיק מחר מיועדים בעיקר למפתחים
אחיזת עיניים: משקפי ה-XR שאפל כנראה תשיק מחר מיועדים בעיקר למפתחים
ההיילייט של כנס המפתחים השנתי של אפל, שיתקיים מחר, הוא ללא ספק משקפי המציאות המעורבת שרבים ציפו להם זמן רב. מצד שני, 3,000 דולר ליחידה זו לא בדיוק גזירה שהציבור הרחב יכול לעמוד בה, כך שלפחות בינתיים השוק של המוצר הזה, חדשני ככל שיהיה, מוגבל ביותר
אפל צפויה להכריז מחר ב-20:00, שעון ישראל, במסגרת כנס המפתחים השנתי שלה WWDC 2023, על מערכת חדשה שתשלב וידאו של העולם החיצון עם עולם וירטואלי בכנס מפתחי התוכנה השנתי שלה שיתקיים בשבוע הבא.
מנכ"ל אפל טים קוק ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג, פועלים להגדיר כיצד הצרכנים ישתמשו בדור החדש של טכנולוגיה שבה נפגשים עולמות אמיתיים עם דיגיטליים לאחר שצוקרברג הציג את חזון המטאוורס (Metaverse) - יקום דיגיטלי מקביל שבו אנשים יתאספו כדי לעבוד ולשחק.
מנהל השיווק של אפל גרג ג'וסוויאק, לעומת זאת, כינה את המטאוורס "מילה שלעולם לא אשתמש בה" והמכשיר של אפל עד כה הוא רק שמועה. עד כה הגבילה אפל את מאמצי המציאות הרבודה שלה לטכנולוגיה הפועלת על מכשירים קיימים. למשל, באמצעות מתן אפשרות לאפליקציות של קמעונאים להציג רהיטים וירטואליים בסלון הלקוח.
"מטא ואפל מתחרות זו בזו, כשההבדל הוא שמטא עושה זאת בפומבי, ואפל עושה זאת בשקט", אמר אנשל סאג, אנליסט ראשי ב- Moor Insights & Strategy.
לפי אנליסטים, מכשיר אפל שעליו דווח בבלומברג ועשוי לעלות קרוב ל-3,000 דולר ולהיראות כמו משקפי סקי, הוא סוג של "שומר מקום". אותם אנליסטים אומרים כי החזון הגדול של החברה נותר לייצר משקפיים שקופים המכסים מידע דיגיטלי על העולם האמיתי וניתן להרכיב אותם כל יום, כל היום, אך נוכח התחרות החליטה אפל להשיק משקפיים משלה.
בינתיים, יריבותיה של אפל, כמו סוני ופיקו שבבעלות בייטדנס, חברת האם של טיקטוק, השיקו משקפיים של מציאות משולבת, המרמזים מה אפשר לעשות באמצעות שילוב העולם האמיתי והווירטואלי.
מטא פלטפורמס הכריזה השבוע על אוזניות ה-Quest 3 שלה, שיימכרו ב-500 דולר, לאחר שבשנה שעברה יצאו אוזניות ה-Quest Pro, שנמכרות ב-1,000 דולר.
אפל מקדמת תכונות של מציאות רבודה עבור מכשירי האייפון והאייפד שלה מאז 2017, אבל שימושי המיינסטרים שלה נותרו מוגבלים בעיקר לאפליקציות של קניית רהיטים ולמשחקים. אחת הסיבות לכך שאפל לא מפרסמת את מאמציה, לפי האנליסטים, היא שאף אחד בעמק הסיליקון לא בטוח כיצד ישתמשו אנשים בסופו של דבר בטכנולוגיית מציאות מעורבת או רבודה, שמקורבים בתעשייה מכנים בקיצור XR ושעדיין אין "אפליקציית קילר" למכשיר.
במקום לכוון לשוק ההמוני, נראה שאפל מכינה מכשיר פרימיום שמטרתו להציג את האפשרויות למפתחי תוכנה כדי שיוכלו להמציא אפליקציות חזקות. "אף אחד שם לא מאמין שהשוק הזה קרוב להבשיל בעתיד הקרוב", אמר בן בז'ארין, מנכ"ל ואנליסט ראשי ב- Creative Strategies.
הסיכון הגדול ביותר של אפל הוא לשים את המוניטין שלה במוצרים מבריקים על הקו, תוך כדי מאבק יקר עם מטא על דומיננטיות בשוק שבקושי קיים עדיין. בשנה שעברה היו למטא 80% מהשוק הכולל של משקפי מציאות רבודה ומציאות מדומה, שעמד על 8.8 מיליון יחידות בלבד, על פי נתונים של חברת המחקר IDC. לעומת זאת, מעריכה IDC, אפל מכרה 226 מיליון מכשירי אייפון.
"בעוד שלמטא כבר יש מוצרים בשוק, לאפל יש יתרונות גדולים בהגדרת התחום המתפתח בקרב מפתחי תוכנה", אמר ז'יטש אוברני, מנהל מחקר העוקב אחר שוק ה-XR ב-IDC. לאפל יש קשרים חזקים עם מפתחים שרוצים לגשת לבסיס של 2 מיליארד מכשירים, המשתרע על פני מחשבי מאק, אייפונים, שעוני אפל ווטש ועוד.
"הם יכולים למנף את המערכת האקולוגית שהם כבר בנו כדי לשמור על המשתמשים בתוך הגינה המוקפת גדר שלהם", אמר אוברני. "אפל נמצאת בעמדה טובה הרבה יותר לספק חוויה שעובדת על פני מכשירים מאשר מטא".