סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אפל תאפשר למפתחים לחדש מנוי באפליקציות בלי אישור המשתמש

ענקית הטכנולוגיה מנסה לפתות מפתחי אפליקציות באמצעות שינוי בתקנון האפסטור שעשוי לפגוע בכל מי שיש לו נטפליקס, ספוטיפיי וכו'. כעת, מנויים יוכלו להתחדש אוטומטית, גם במחיר גבוה יותר. אפל רק תשלח למשתמשים הודעה על שינויים במחיר

אפל לא ידועה כחברה שאכפת לה מאוד מלקוחותיה, אבל השינוי האחרון בתקנון האפסטור יכול להיתפס כמוגזם אפילו בסטנדרטים שלה. החברה הודיעה בפוסט שפרסמה אמש (ב') שהיא מעדכנת את תקנון חנות האפליקציות כך שמנויים יוכלו להתחדש ללא אישור מראש של המשתמשים ואפילו במחיר גבוה יותר מזה שאושר במעמד הרכישה. עד כה המשתמש היה צריך לאשר חידוש גם אם לא היה שינוי במחיר. הדבר היחיד שאפל תעשה הוא להודיע לכם מראש - בהודעה - על כך שצפוי שינוי במחיר במקרה שהוא צפוי לעלות או לרדת.
עם זאת, כדי שמפתחי האפליקציות יוכלו לבצע את החידוש בתנאים אלה הם צריכים לעמוד במספר דרישות. למשל, לדאוג שהשינוי יהיה של פחות מ-50% ושההפרש בינו למחיר המקורי יהיה פחות מ-5 דולר. כמו כן, לא ניתן לבצע שינוי כזה במנוי שנתי אלא רק במנוי חודשי או שבועי. עבור מנוי שנתי, המפתח יוכל לבצע את השינוי במחיר רק אם הוא יהיה נמוך מ-50 דולר.
המשמעות של המהלך היא שאם יש לי מנוי לשירות שעלותו כ-200 שקל בשנה, המפתח יוכל להעלות את המחיר ל-300 שקל ללא אישור שלי. כלומר כ-50%. מנגד, אם יש לי מנוי מתחדש חודשי שעלותו, למשל, 50 שקל בחודש, והמפתח רוצה לייקר את העלות ל-75 שקל, הוא יצטרך לבקש את אישורי המשתמשים מכיוון שאמנם מדובר בהעלאה של פחות מ-50% אבל ביותר מ-5 דולר (25 שקל במקרה הזה).
כאמצעי להגן על המשתמשים, באפל מאפשרים את המהלך למפתחים רק פעם בשנה, כך שמפתח לא יוכל להעלות את המנוי בדולר לחודש באופן עקבי מבלי לעדכן. אגב עדכונים, לפי הכלל החדש ההודעה יכולה להיות מייל, הודעת פוש או הודעה פנימית דרך האפליקציה. אם מישהו מקבל הרבה מאוד מהן, אפשר שגם יפספס אותה. השינוי הזה, אגב, לא חדש לגמרי, אפל כבר החלה לנסות אותו דרך האפליקציה של דיסני פלוס, שניצלה את הכלל החדש לאחרונה.
מדובר בשינוי בעייתי בלשון המעטה. הוא כנראה מיועד למשוך מפתחים לפלטפורמה של אפל, אבל משתמשים שיכוו משינויי מחירים עשויים לא לאהוב זאת כלל. אבל כאמור באפל לא מחשיבים יותר מדי את דעתם של הלקוחות - מסורת שמגיעה עוד מימי סטיב "אתם מחזיקים אותו לא נכון" ג'ובס. מה שיותר מדאיג הוא שצעדים של אפל בדרך כלל מועתקים מהר מאוד על ידי שאר התעשייה ולא בטוח ששינוי מדיניות מעין זו בידי אחרים תתבצע בשקיפות דומה.
בנוסף, אם יש שירותים שרובנו מסכימים לשלם עבורם אלה שירותי תוכן שמבוססים על מנוי מתחדש, כך שהסיכוי של מי ממשתמשי נטפליקס, ספוטיפיי, עיתונים או ספקי שירות אחרים להיתקל בשינויי מחיר גבוה מאוד. ההצעה שלנו היא להתחיל לבדוק היטב לאילו שירותים אתם משלמים דמי מנוי ולבצע בדיקה לפחות פעם בכמה שבועות כדי להיות בטוחים שמישהו לא החליט לשחק פרה חולבת עם הארנק שלכם ללא ידיעתכם.