סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עבודה מרחוק נוודים דיגיטליים נווד דיגיטלי
עבודה מרחוק (צילום: שאטרסטוק)

טאלנטים ללא גבולות - הטרנד החדש בהייטק

אחרי עבודה מהבית ועבודה היברידית הגיעה תורה של העסקה ללא גבולות. מעסיקים מעוניינים לגוון את מקורות הגיוס ולהעסיק טאלנטים מכל העולם ללא קשר למיקום גיאוגרפי. הרצון הזה פוגש נכונות גוברת מצד העובדים - לפי סקר גלובלי של BCG יותר עובדים מעוניינים לעבוד מרחוק עבור מעסיק במדינה זרה מאשר ב-2020

עבודה מהבית, או באופן היברידי זו כבר מזמן הנורמה בהייטק. זה התחיל בימי הקורונה ונמשך מאז. עכשיו, הטרנד החדש בקרב מעסיקים, שפוגש נכונות גוברת מצד עובדים, הוא העסקה מרחוק 'ללא גבולות'. מצד אחד, מעסיקים מעוניינים להעסיק את הטאלנטים הטובים ביותר ללא קשר למדינה בה הם נמצאים ומן הצד השני, עובדים מעוניינים למצוא את המשרה המתאימה להם ביותר ללא קשר למקום מגוריהם. הטכנולוגיה שהשתפרה, התפיסה הגלובלית והפתיחות לסוג זה של העסקה כל אלה מאיצים את המגמה.
כבר היום, 58% מהחברות הטכנולוגיות מעסיקות מרחוק עובדים ממדינות אחרות, כך לפי דו"ח של Gartner. המספר הזה הוכפל בתוך שלוש שנים וכן, יותר חברות בוחנות היום העסקה מסוג זה. ״אנחנו בהחלט רואים בשנים האחרונות מגמה שבה יותר ויותר חברות מאמצות מודלים חדשים של העסקה של טאלנטים, ועוברות למודל של ׳העסקה ללא גבולות׳. למעסיקים לא פעם יש גישה לשירותים ולסחורות במחיר ובאיכות טובים יותר, באמצעות העסקה ממדינות אחרות. גם הדו״ח השנתי שלנו, ה-SMB Ambitions Barometer, מצא כי שני שליש מהעסקים הקטנים והבינוניים מאמינים כי גיוון של רשת הספקים העולמית מסייע להתגבר על שיבושים גלובליים", אומר ג'ון קפלן, מנכ"ל Payoneer שפיתחה מערכת תשלומים שמאפשרת תשלום לטאלנטים ללא תלות במיקומם הפיזי.
״העולם הולך ונהיה גלובלי, אך כדי לנצל את ההזדמנויות הגלובליות, ארגונים צריכים את הכלים שיסייעו להם לעשות זאת. אימוץ מודלים לעבודה היברידית בתקופת הקורונה וההתקדמות של טכנולוגיות לעבודה מרחוק - כל אלו האיצו את הנכונות של מעסיקים לגוון את המקורות של העובדים והטאלנטים שלהם, והגדילו את הנגישות שלהם לכוח אדם איכותי שלא היו חשופים אליו בעבר", הוא אומר.
3 צפייה בגלריה
ג'ון קפלן  המנכ"ל החדש של פיוניר
ג'ון קפלן  המנכ"ל החדש של פיוניר
ג'ון קפלן המנכ"ל החדש של פיוניר
( צילום: יוטיוב)
גם מאור לברן, מנכ"ל חברת Slice Global, שפיתחה פלטפורמה לניהול ומיסוי אקוויטי לעובדים המועסקים ברחבי העולם מעיד כי יש האצה של העסקה מרחוק מאז הקורונה. "הטרנד תופס תאוצה בארה"ב ובעיקר במדינות האדומות כמו פלורידה וטקסס שם המיסוי יותר נוח. במקביל גם במדינות אירופאיות יש פריחת טאלנטים בתחום מדעי המחשב, ואף חלק מהמדינות ביצעו לאחרונה שינויי חקיקה משמעותים בכל הקשור לשימוש ומיסוי אקוויטי לעובדים", הוא אומר.
המגמה הגוברת מצד מעסיקים לגייס 'ללא גבולות' פוגשת גם נכונות רבה יותר בקרב עובדים לעבוד בחברות שאינן במדינה בה הם מתגוררים. מחקר שנתי גלובלי בנושא ניידות עובדים ורילוקיישן של בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG), מצא ש-66% מהעובדים היו מוכנים לעבוד לעבוד אצל מעסיק זר שאינו נמצא במדינתם, וללא הגעה כלל למשרד, לעומת 57% בשנת 2020.
המחקר כלל 150 אלף עובדים מ-188 מדינות ומצא גם כי האיזורים עם הנכונות הגבוהה ביותר של עובדים לעבוד באופן וירטואלי מלא הם דרום אמריקה ואפריקה. השיעור הנמוך ביותר (55%) נרשם בצפון אמריקה.
לצד העלייה בנכונות לעבוד 'ללא גבולות', עובדים רבים עדיין חולמים על רילוקיישן מלא. לפי הסקר 23% מהנשאלים, מחפשים באופן פעיל עבודה בחו"ל לעומת 21% בשנים קודמות (ב-2020 וב-2018). את המגמה מובילים גם כאן בעלי המקצועות הטכנולוגיים, בקרבם נרשם השיעור הגבוה ביותר (29%) של מחפשי עבודה בחו"ל.
לעבודה בצוותים גלובליים יש יתרונות של גישה לטאלנט הטוב ביותר וניהול כוח האדם באופן יעיל מבחינת עלויות. לצד זאת, כאשר אנשי הצוות נמצאים באזורי זמן שונים, מגיעים מתרבויות שונות ואינם נפגשים פיסית עם הקולגות וחברי הצוות שלהם - נוצרים אתגרים חדשים.
3 צפייה בגלריה
יונתן מטוס מנכ"ל פיירמטיק
יונתן מטוס מנכ"ל פיירמטיק
יונתן מטוס מנכ"ל פיירמטיק
(צילום: פיירמטיק)
"קל יותר לגייס טאלנט חזק, כי אין תלות או מחויבות להעסקה רק באזור ספציפי. הדבר משמעותי במיוחד בטריטוריות גדולות כמו ארה"ב, שהטאלנטים פזורים בכל מקום ואין יכולת לפתוח משרדים בכל אמריקה. זה גם מקל על הגיוון האנושי בחברה, קל יותר לגוון מגדרית ואתנית והמודל אף נותן יותר שליטה על עלויות כוח אדם", אומר יונתן מטוס, מנכ"ל ומייסד משותף של פיירמטיק, המעסיקה 130 עובדים מתוכם 50 עובדים מרחוק בארה"ב ועוד 16 עובדים מרחוק במדינות אירופה בהן בריטניה, פולין ופורטוגל.
האתגרים, אומר מטס כרוכים בהבדלי השעות והקושי ליצור מפגשים דיגיטליים המשותפים לכל עובדי החברה. "כדי לייצר פתרון שמחבר את העובדים אנחנו עושים מספר כינוסים באותם נושאים, כדי שאנשים יוכלו להתחבר לכינוס לפי נוחות של אזור הזמן שלהם. אנחנו גם מקליטים כינוסים כדי שאנשים יוכלו להגיע לתוכן גם אם לא נכחו בו בזמן אמת. אני בתפקיד המנכ״ל מבוסס בפורטוגל, מה שנותן כיסוי מעולה לכל העובדים בכל העולם מבחינת אזורי זמן, וגם מיקום אסטרטגי מבחינת קרבה גיאוגרפית לישראל וארה"ב".
אמנם לחברה יש משרדים בתל אביב, והעובדים הישראלים מועסקים באופן היברידי, אבל כאשר למעלה ממחצית מהעובדים, כולל המנכ"ל, מפוזרים ברחבי העולם, המשימה של יצירת תרבות ארגונית חיובית וחזקה הופכת למאתגרת. "יש לנו תקציב לייצר 2-3 מפגשים פיזיים בשנה בין כל אנשי החברה. כך שאנשים ייצרו חוויות ויבנו קשרים אישיים, כדי להרגיש שהם עובדים תחת קורת גג אחת, בשיתופי פעולה. לדוגמא במרץ שנה שעברה לקחנו את כל החברה לגואה בהודו למשך שבועיים של עבודה וכיף, מה שייצר קשרים וחברויות רבות. אני וההנהלה מבלים יותר בנסיעות כדי לפגוש את כולם באופן שוטף. אבל סך הכל אנחנו לא באמת מרגישים שזה ענין או אתגר לעבוד ברימוט, כי האנשים שנכנסים לחברה במשרות האלו הם מראש אנשים שנוח להם לעבוד מרחוק. מי שרוצה להיות נוכח במשרד לא יגיש מועמדות למשרה ברימוט", אומר מטוס.
נכון להיום בלינקדאין מפורסמות 154 משרות ברימוט (עבודה מרחוק באופן מלא) הפתוחות בישראל. בעולם מדובר ב-305 אלף משרות הפתוחות למועמדים בארצות שונות.
הקריטריונים לבחירת האיזורים או המדינות בהם מעסיקים עובדים מרחוק הם השוק בו פועלת החברה, אומר מטוס. "הפעילות העסקית שלנו פזורה ברחבי ארה"ב, לכן היה ברור לנו שאנחנו צריכים עובדים מחוף לחוף, קרוב ללקוחות. באירופה העסקה ברימוט נעשתה בעקבות גיוס אנשי מפתח בכירים לחברה, שהביאו איתם את הצוות המקומי שלהם שעובד איתם לאורך שנים".
בצד הניהול הטכני, מערכות טכנולוגיות מסייעות לחברות להעסיק צוותים גלובליים מרחוק, מה שמאפשר את המגמה של הרחבת ההעסקה 'ללא גבולות'. בפיירמטיק למשל משתמשים במערכת HR דיגיטלית שפותרת את העמידה בחוקי עבודה ומסים בטריטוריות שונות.
3 צפייה בגלריה
מאור לברן מנכ"ל חברת Slice Global
מאור לברן מנכ"ל חברת Slice Global
מאור לברן מנכ"ל חברת Slice Global
(צילום: Slice Global)
הפתרון של חברת Slice Global למשל נועד להתמודד עם ההיבט המיסויי-משפטי של העסקה 'ללא גבולות' של עובדים בתעשיית הטק. "חברות הייטק עובדות עם הקצאת אקוויטי לעובדים במיוחד בשלבים ההתחלתיים, שהן עוד לא גייסו כמויות כסף גדולות. זו למעשה הדרך להתחרות בהצעות השכר הגבוהות בחברות הגדולות. אבל בשלב זה לסטארט-אפים קטנים אין סמנכ"ל כספים ולכן הנזק הגדול ביותר פוטנציאלית קורה שם. גם בארגונים בוגרים יותר לאנשי הכספים אין את כל הידע על החוק והמיסוי בכל הטריטוריות, ויכולת למעקב תמידי אחר שינויים.", אומר לברן.
פיוניר, שמעסיקה בעצמה 2,000 אנשים בצוותים הפזורים ברחבי העולם מאפשרת תשלום לטאלנטים ללא תלות במיקום הפיזי שלהם. "אנחנו מאמינים כי הכישרון מחולק באופן שווה, אבל ההזדמנויות לא", אומר קפלן.
ההבדל בין עובדים גלובליים מרחוק לבין עובדים מקומיים לא טמון באיכות העבודה, אומר מטוס, אלא בסוגי העבודות שמתאימים לצורת ההעסקה. "בתפקידים הדורשים עבודה בצוותים כמו פיתוח, אנחנו נגייס צוותים היברידים למשרדים שלנו בתל אביב והודו, כי החבירה של הצוות מאיצה את פיתוח המוצר. הצוותים הלא טכנולוגיים שלנו, כמו תמיכה בלקוחות, מכירות ושיווק, יכולים לעבוד כיחידה עצמאית מכל מקום והקרבה ללקוח יותר חשובה מקרבה למשרד מרכזי", הוא אומר.
לפי כל התחזיות העתיד, כך נראה, הוא בהעסקה ללא גבולות. לפי לינקדאין השנה יותר ויותר חברות יגייסו עובדים מרחבי העולם בעבודה מרחוק על מנת להרחיב את מאגר הטאלנטים מהם הן יכולות לגייס. המשמעות עבור מחפשי עבודה היא שגם להם יהיו יותר הזדמנויות תעסוקה. סקר של Upwork מצא ש-57% מהמעסיקים מתכוונים להגדיל את שיעור העסקת העובדים מרחוק השנה ובלינקדאין צופים שטכנולוגיות חדשות כמו שימוש במציאות מדומה יאפשרו חוויית עבודה מרחוק משופרת.