סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אמזון פריים משלוחים
משלוחי אמזון פריים. לטענתה העיכובים נוצרו בשל ההחלטה להגן על בטיחות הנהגים (צילום: youtube)

תביעה נגד אמזון: מואשמת בהאטת משלוחי פריים לאזורים עם תושבים בעלי הכנסה נמוכה

התובע הכללי של וושיגנטון די.סי תובע את ענקית הסחר המקוון בטענה כי "אמזון גבתה מתושבי השכונות עשרות אלפי דולרים בעבור שירות משלוחים מואץ שלא סיפקה". לפי התביעה, החברה שיקרה ללקוחות שהתלוננו על זמני המשלוח הארוכים: "היא לא יכולה להחליט בחשאי שדולר באזור מיקוד אחד שווה פחות מדולר באחר"

אמזון האטה במכוון ובחשאי משלוחי אמזון פריים לאזורים בהם מתגוררים תושבים עם הכנסה נמוכה, ואז שיקרה ללקוחות כאשר התלוננו על זמני המשלוח הארוכים - כך טוען התובע הכללי של וושיגנטון די.סי בתביעה שהגיש אתמול (ד') נגד ענקית הסחר המקוון.
"אמזון גבתה מתושבי השכונות עשרות אלפי דולרים בעבור שירות משלוחים מואץ שלא סיפקה", אמר התובע הכללי, בריאן שוואלב, בהודעה לעיתונות. "בשעה שלאמזון יש זכות לבצע שינויים תפעוליים, היא לא יכולה להחליט בחשאי שדולר באזור מיקוד אחד שווה פחות מדולר באחר. אנחנו תובעים כדי לעצור את הנוהג המטעה הזה ולוודא שתושבינו מקבלים את השירותם שהם משלמים בעבורם".
אחד השירותים הפופולריים של אמזון בארה"ב הוא אמזון פריים. תמורת 139 דולר בשנה, מקבלים לקוחות גישה כמעט בלתי מוגבלת לשירות משלוחים מואץ, שבהתאם למוצר ולמיקומם יכול לכלול זמני אספקה של בין יומיים ולאספקה ביום ההזמנה. ואולם, נטען בתביעה, "בשנתיים וחצי האחרונות אמזון הפסיקה במכוון – ובחשאי – לספק את השירות המהיר ביותר לכמעט 50 אלף לקוחות פריים שמתגוררים בשתי קהילות מוחלשות היסטורית בוושינגטון די.סי. אמזון גבתה מהתושבים מיליוני דולרים בעבור שירותים שלא קיבלו".
לפי כתב התביעה, באמצע 2022 אמזון החליטה בחשאי להגביל את הדרכים שבהן היא שולחת חבילות לשני אזורי מיקוד בעיר הבירה של ארה"ב והחריגה אותם משירות המשלוחים המהיר ביותר. "במקום להבטיח אספקה מהירה באמצעות מערכת המשלוחים הפנימית שלה, אמזון החלה לעבוד באופן בלעדי עם ספקיות צד ג' כמו UPS והדואר. החלטת אמזון הובילה לירידה חדה במהריות ובאיכות השירות באזורי המיקוד, בהשוואה למהירות ולאיכות שמהן נהנו התושבים לפני השינוי ושתושבים באזורי מיקוד אחרים המשיכו לקבל", נטען בתביעה.
אמזון לא הודיעה ללקוחות קיימים או חדשים על ההחרגה של אזורי המיקוד משירות המשלוחים המהיר יותר. "במקום זאת, כשלקוחות שנפגעו התלוננו לאמזון על מהירות המשלוחים, אמזון הסתירה את ההחרגה שביצעה ורמזה באופן מטעה שהעיכובים הם תוצאה של תנודות טבעיות בנסיבות השילוח".
לפי כתב התביעה, ב-2023, רק 24% מהתושבים בשני אזורי המיקוד קיבלו את החבילות שלהם בתוך יומיים, לעומת 75% מהתושבים בשאר וושינגטון די.סי. לאמזון קרוב ל-50 אלף לקוחות פריים בשני אזורי המיקוד – כמעט מחצית מאוכלוסיית התושבים בהם. "לקוחות אלו שילמו בארבע השנים האחרונות יותר מ-4.5 מיליון דולר בעבור אמזון פריים", נכתב. "ואולם הם לא קיבלו את המשלוח המהיר שבעבורו שלמו".
הפגיעה של אמזון חמורה עוד יותר לאור העובדה שבדומה לשכונות מוחלשות רבות, בשני אזורי המיקוד יש מחסור בשירותים קמעונאיים, מה שמגדיל את תלות התושבים באמזון לאספקה מהירה של מוצרים חיוניים שלא ניתן לרכוש בשכונה.
לטענת אמזון, היא ביצעה את השינוי מתוך חשש לבטיחות נהגי המשלוחים בשכונה. "לעסקים יש כל זכות להגן על עובדיהם. אבל כשהחלטות אלו פוגעות באופן משמעותי באיכות המוצרים והשירותים שלקוחות משלמים עליהם, העסקים לא יכולים ליישם החלטות אלו בחשאי. נהפוכו, יש להם מחויבות להיות שקופים על מנת שלקוחות יוכלו לקבל החלטה מיודעת".
מאמזון נמסר בתגובה לכלי תקשורת בארה"ב שטענות התביעה שלפיהן הנוהגים העסקיים של החברה הם מפלים או מטעים הנן "שגויות לחלוטין": "באזורי המיקוד המדוברים היו מעשים ממוקדים נגד נהגים שמסרו חבילות. קיבלנו החלטה לשנות את הפעילות שלנו, כולל נתיבי וזמני משלוחים, אך ורק על מנת להגן על בטיחות הנהגים. אמזון תמידה שקופה עם לקוחותיה במהלך מסע הקניות והליך התשלום לקבה מתי בדיוק הם יכולים לצפות שהחבילה שלהם תגיע".