סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
גילי רענן
גילי רענן ( צילום: רון שלף)

אחרי תחקיר כלכליסט: סייברסטארטס עצרה את תוכנית התגמולים ל־CISO

תחקיר של פורבס מעלה כי קרן ההון סיכון של גילי רענן עצרה את תוכנית התגמולים השנויה במחלוקת למנהלי הסייבר כשבועיים לאחר חשיפת כלכליסט. עוד עולה מהתחקיר כי רבים מהמנהלים הפסיקו את עבודתם עם הקרן

"האשמות ציניות על בעיות אתיות בתוכנית SUNRISE מאלצות אותנו להקפיא את התשלומים במסגרת התוכנית. חשוב להבהיר, התוכנית לא הולכת לשום מקום והיא אחד ההישגים המרכזיים שלנו בחיבור בין אנשי השטח בחברות המובילות לבין הסטארט־אפים החדשים". את המשפטים האלה כתב ב־27 ביוני גילי רענן, המייסד של קרן הון סיכון סייברסטארטס במכתב מיוחד ששוגר בבהילות לקבוצה של 75 מנהלי סייבר (CISO). מנהלים אלה נמנים על תוכנית SUNRISE שפיתחה הקרן, ולפיה היא משתפת את המנהלים ברווחים בתמורה לייעוץ שלהם לסטארט־אפים. המכתב, שנחשף היום בתחקיר נרחב בפורבס, נשלח בעקבות חשיפת כלכליסט שהתפרסמה ב־13 ביוני, אודות המודל השנוי במחלוקת של רענן. בחשיפת כלכליסט שכותרתה היתה "סימני השאלה סביב התשואות החריגות של קרן סייברסטארטס", נחשפו לראשונה מאחורי הקלעים של הקרן שנחשבת לאחת המשקיעות המצליחות בתחום הסייבר.

מחקו מלינקדאין

המודל מתבסס על גיוס (CISO) בארגונים תחילה עבור ייעוץ בפיתוח המוצרים, אך בהמשך עובר לצבירת נקודות ששוות עשרות אלפי דולרים. זאת בתנאי שיעמיקו את הקשר עם חברות הפורטפוליו של הקרן, שכך צומחות במהירות. כך למשל, פורבס מצא כי רשת המזון המהירה צ'יפוטלה, שמנהל הסייבר שלה ברשימת היועצים של סייברסטארטס, חתמה על חוזי רכש עם לא פחות משמונה סטארט־אפים מהפורטפוליו של הקרן. חברת הנדל"ן האמריקאית JLL חתמה על חוזים עם חמישה סטארט־אפים של רענן. חברת התרופות טקדה, חברת המשכנתאות NAF ובנק BNY MELLON, חתמו על ארבעה חוזים. טקדה ו־JLL סירבו להגיד והיתר התעקשו שמנהלי הסייבר שלהם לא תוגמלו על הרכש על ידי הקרן.

עבור ותיקי תעשיית הסייבר היה תמוה כי חברות הענק האמריקאית בוחרות לרכוש מוצרים רגישים דווקא מסטארט־אפים קטנים בתחילת הדרך. בפורבס כותבים כי ראו מסמכים שחושפים כי התגמול עבור ה־CISO המתמידים במסגרת התוכנית של רענן, עשוי היה להגיע ל־250 אלף דולר.
בפורבס מציינים כי מאז החשיפה של כלכליסט, כשליש ממנהלי הסייבר שנטלו חלק בתוכנית של סייברסטארטס הורידו את האזכור שלה מהפרופילים שלהם ברשת החברתית המקצועית לינקדאין. אבל לא מדובר רק במראית העין ורבים ממנהלי הסייבר הפסיקו את עבודתם עם סייברסטארטס מאז. בחלק מהמקרים, במקביל לעזיבות לא חודשו גם החוזים עם חברות הפורטפוליו של הקרן הישראלית. "עזבתי משום שזה הפך ליותר אגרסיבי", אמר לפורבס אחד ה־CISO בתוכנית, "מבחינתי התוכנית חצתה את הקווים כשהחלה השפעה על החלטות רכש בתוך החברות". שני מנהלי סייבר נוספים אמרו לפורבס "נדהמתי כשקיבלתי מסייברסטארטס את ה'תפריט' של התוכנית (שיטת צבירת הנקודות שמומרת לתגמול כספי – ס.ש ומ.א), זה לגמרי נגד העקרונות שלי". מנהל אבטחה אחר אמר לפורבס כי "בתוכנית יש יותר מדי שטחים אפורים וניגוד אינטרסים פוטנציאלי".
מעבר לנטישת מנהלי הסייבר, לפי פורבס, אחד המשקיעים הוותיקים בקרן סייברסטארטס לא השתתף בגיוס ההון האחרון של הקרן בשל השאלות האתיות שהתעוררו בעקבות התחקיר של כלכליסט. רענן הכחיש את הטיעון האחרון של פורבס וטען כי בקרן החדשה היו ביקושי יתר של משקיעים. אלא שהיא הסתפקה בגיוס של 60 מיליון דולר בלבד, סכום לא גבוה במיוחד גם בהנחה שמדובר בקרן שמיועדת להשקעות בשלבים הראשוניים בחיי החברות.
קרן סייברסטארטס של גילי רענן עומדת מאחורי מרבית חברות הסייבר המצליחות ביותר בישראל ובראשן WIZ שקיבלה הצעה של 23 מיליארד דולר מגוגל, לה סירבה. חברות נוספות בפורטפוליו הן חדי הקרן סייארה ופיירבלוקס. החברות שלו רשמו אקזיטים ב־1.6 מיליארד דולר מאז ההקמה ב־2018 ללא חברה אחת שנסגרה, כאשר הסוד הוא בהגעה מאוד מהירה למכירות ראשונות לחברות ענק בארה"ב, מה שמקל על סבב הגיוס הבא.

"התוכנית לא חשובה לקרן"

תוכנית SUNRISE שלפיה פעלה הקרן היא לא המצאה בלעדית של רענן וכל קרנות הון הסיכון נוהגות להתייעץ עם מנהלי הסייבר בארגונים כדי להבין טוב יותר את הבעיות הבוערות ביותר והכואבות ביותר בארגונים, אלא שבמקרה של רענן, כפי שנחשף כעת גם בפורבס, הקווים נחצו מעבר לייעוץ ראשוני, גם להשפעה על החלטות רכש ותגמול במניות בקרן בהמשך לכך. יש שיאמרו שזה מזכיר במידת מה את אופי התגמול שמעניקים בתי השקעות לסוכני ביטוח שמשווקים את מוצריהם וזכו לביקורת רבה לאורך שנים כמי ש"דחפו" ללקוחות לאו דווקא את המוצרים הטובים ביותר, אלא כאלה של חברות שנתנו להם את ההטבות המפנקות ביותר.
בפורבס מציינים כי בשיחה עמם שהתקיימה בקיץ, רענן אמר כי מחצית ממנהלי האבטחה בוחרים שלא להיות מתוגמלים במסגרת התוכנית. אלא שבראיון שנתן לפני שבוע עם גיוס הקרן, הוא אמר לפתע כי רק 20% בוחרים בנתיב ללא תגמול. בנוגע להקפאת התוכנית, אמר רענן לפורבס כי החליט על כך משום שמנהלים בחברות שהשתתפו בתוכנית החלו לקבל יותר מדי פניות ושאלות ונוצרה "סוגיה תפיסתית", כפי שהוא מכנה זאת. לדבריו, התוכנית לא כל כך חשובה עבור הקרן.