סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ניהול סושיאל רשתות חברתיות
עסק דיגיטלי, אילוסטרציה (צילום: Vecteezy.com)

ניהול סושיאל או פרסום בטיקטוק: איזה עסק דיגיטלי כדאי להקים?

בעולם יש זינוק בביקוש למומחי AI, ובישראל רואים צורך בפרילנסרים מומחים לסרטוני סושיאל כמו Reels וטיקטוק, אבל הביקוש הוא רק חלק מהסיפור. בהקמת עסק צריך לקחת בחשבון גם רווחיות ותחרות. הילה מוסקול, AllJobs: "רואים התאוששות בקרב הפרילנסרים ברבעון הראשון של 2024 אחרי השפעות המלחמה ברבעון האחרון של 2023"

הכניסה של כלי AI, טכנולוגיות חדשות, צרכנים גלובליים מתוחכמים יותר, ובארץ - גם המלחמה, כל אלה משפיעים על שוק נותני השירותים הדיגיטליים כמו מנהלי רשתות חברתיות, מעצבים או בוני אתרים. בדקנו עם הפלטפורמות העיקריות שמחברות בין פרילנסרים בתחומי הדיגיטל לבין עסקים השוכרים את שירותיהם, אילו שירותים הכי מבוקשים ואילו הכי רווחיים, כדי להבין איזה עסק דיגיטלי כדאי להקים בימים אלה.
בעולם, שלושה טרנדים משפיעים על שוק הפרילנסרים: הראשון הוא שעסקים מתייעצים עם פרילנסרים כדי לשפר את ביצועי העסק וניהולו; השני הוא שחברות מעוניינות לשלב בינה מלאכותית בפעילות השיווקית והעסקית והשלישי הוא שעסקי קמעונאות ומותגי צריכה משקיעים בשיפור האריזות על מנת לפנות לצרכנים הגלובליים שהפכו מתוחכמים יותר, כך לפי דו"ח המגמות העסקיות לאביב 2024 של Fiverr. הדו"ח מנתח את מיליוני הפניות בזירת המסחר של Fiverr על מנת להבין מהן הדרישות של עסקים עבור שירותים שונים של פרילנסרים מומחים. בהתאם לטרנדים, הביקוש לפרילנסרים המתמחים ב-AI צמח, כמו גם הביקוש לעורכי דין לסימני מסחר וכלכלנים וכן הביקוש לספקים המעצבים אריזות עבור קמעונאים.
בישראל, המגמות הנמצאות בעלייה נמצאות כולן בתחומי הדיגיטל: כך, פרסומות וידאו בטיקטוק ראו עלייה של 122% בביקוש; מעצבים גרפיים ראו עלייה של 18% ושיווק דיגיטלי - עלייה של 14% בביקושים מצד עסקים.
"השוק בישראל, ממשיך לצמוח על אף ששוק הפרילנסרים הכולל ראה האטה כתוצאה מהמלחמה אליה מגויסים רבים למילואים", אומרת מתי יהב, סמנכ"ל השיווק בפייבר. "בישראל, אנו רואים עליה גדולה בחיפוש אחר מומחים במדיה החברתית, ובפרט בסרטוני טיקטוק שם חווים צמיחה תלת ספרתית בנוסף לעלייה מתמדת בוורטיקל הווידאו והאנימציה. זוהי הקטגוריה הגדולה בישראל, לאחר עיצוב גרפי. פרילנסרים בתחום יכולים להרוויח גם עד אלפי דולרים לפרויקט.

2 צפייה בגלריה
מתי יהב סמנכ"ל שיווק Fiverr
מתי יהב סמנכ"ל שיווק Fiverr
מתי יהב סמנכ"ל שיווק Fiverr
(צילום: שי פרנקו)
בדוח המגמות העסקיות שהוצאנו לפני חצי שנה ראינו בישראל צמיחה אדירה של למעלה מ-9,000% בפיתוח אתרי וורדפרס, וצמיחה של 5,367% ביצירת סרטוני AI. מקצוענים בהפקת סרטוני AI יכולים להרוויח עד אלפי דולרים לפרויקט.
מבחינה גלובלית - תכנות וטכנולוגיה חוו צמיחה רבה ב- Fiverr בשנים האחרונות וזו התעשייה השנייה בגודלה כיום בפייבר, ואחריה שיווק דיגיטלי".
גם לפי הנתונים של אתר הפרילנסרים Xplace מבית AllJobs, יש עלייה בביקוש לפרילנסרים בתחומי התוכנה והטכנולוגיה כמו גם לשירותים דיגיטליים. התחומים עם העלייה הגדולה ביותר בביקוש ברבעון הראשון של השנה הם: בניית אתרים (גידול של 56% בביקוש); עיצוב גרפי (עלייה של 52% בביקוש); כתיבה יצירתית (עלייה של 28%); עיצוב ממשקי משתמש - UX/UI (20%) ושיווק מדיה חברתית (עלייה של 17%).
התחומים הטכנולוגיים המבוקשים הם פיתוח פול סטאק (גידול של 57%), מפתחי אפליקציות לאייפון (53%) ופיתוח אפליקציות לאנדרואיד (42%) התחומים האלה הם גם אלה עם תקציבי הפרוייקטים הגבוהים ביותר, כך לפי הנתונים.
"אנו רואים התאוששות של השוק באופן כללי וגם בקרב הפרילנסרים עם התאוששות ברבעון הראשון של 2024, לאחר ההשפעה של המלחמה ברבעון האחרון של 2023. חלק מהצמיחה מגלמת התאוששות של השוק וחזרה לביקושים, אבל ישנם תחומים בולטים ביחס לתחומים אחרים שגדלו בהיקפים היותר גבוהים והם בעיקר; עיצוב גרפי, בניית אתרים, פיתוח אפליקציות למובייל", אומרת הילה מוסקול, סמנכ"לית שיווק ותוכן, AllJobs.
"בנוסף, אנו מזהים קיטון בביקושים, לתחומי; קופירייטינג, כתיבה שיווקית, כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט. כאן ניתן לשער שכניסת כלי ה-AI לשגרת העבודה פגעה בתחומים האלו ואנשי שיווק לדוגמא מסוגלים להפיק תכנים ברמה גבוהה בעזרת בינה מלאכותית. זה מתכתב עם הנתונים והמחקרים שאנו רואים גם בזירה הבינלאומית", היא אומרת. "פרוייקטים בהם התקציבים גבוהים הם תחומי הטכנולוגיה, בדגש על פיתוח ותכנות שמבטא גם את היקפי הפעילות, ההשקעה ואורך הזמן שפרוייקטים אלו דורשים".
באופן מובהק, התחום עם הצמיחה הגדולה ביותר בביקוש לפי דה ליסט, פלטפורמת השמה לפרילנסרים בתחומי הדיגיטל, הוא יצירת וידאו לסושיאל כמו Reels ולטיקטוק. מדובר גם בתחום רווחי יחסית. המקובל בתעשייה הוא להציע יום צילום מרוכז בחודש ועריכה של כשישה סרטונים, כאשר מדובר על תאורה בסיסית וצילום בסמארטפון. עבור יום כזה ג'וניורים גובים בין 2,000 ל-3,000 שקל ואנשים מנוסים יותר גובים בין 3,000-4,000 שקל.
שני התחומים נוספים שנהנים מעלייה בביקושים הם ניהול רשתות חברתיות כולל קמפיינים, במיוחד ניהול אינסטגרם ובניית אתרים, כולל בניית חנויות אונליין.
המחיר הממוצע שגובים פרילנסרים בישראל עבור ניהול אינסטגרם נע בין 2,500 ל-3,500 שקל בחודש כאשר אנשים מנוסים יותר יגבו בין 3,500 ל-4,500 שקל בחודש. בעסקים שהם e-commerce העלויות עולות משמעותית.
עבור בניית אתרים, אתר תדמית קלאסי של 5 עמודים יעלה אצל ג'וניורים בין 3,000 ל-5,000 שקל. בוני אתרים מנוסים יותר יגבו בין 5,000 ל-8,000 שקל עבור אתר בסיסי. מעצבי אתרים ג'וניורים יגבו בין 2,500 ל-5,000 שקל וסיניורים יגבו הין 5,000 ל-8,000 שקל.
בנוסף לתחומים אלה, בדומה למגמה בעולם, גם בישראל יש ביקוש למומחי AI הן בייעוץ והטמעה, הן בבניית בוטים באמצעות AI וכן לעיצוב בעזרת AI. בנק של 10 שעות בתחומים אלה ינוע בין 1,500 ל-3,000 שקל אצל ג'וניורים ובין 3,000 ל-5,000 שקל אצל פרילנסרים מנוסים יותר.
2 צפייה בגלריה
נעמי כרמי ו גלי מאירי מייסדות דה ליסט
נעמי כרמי ו גלי מאירי מייסדות דה ליסט
נעמי כרמי ו גלי מאירי, דה ליסט
( צילום: יח"צ)
אז לאור הנתונים האלה, איזה עסק דיגיטלי כדאי לפתוח? נעמי כרמי, מנכ"לית דה ליסט, אומרת שהביקוש הוא רק חלק מהמשוואה כיוון שיש מקצועות שאומנם יש בהם הרבה ביקוש אבל גם יש הרבה תחרות. "אם אני מאוד קריאייטיבית כי אני אוהבת את זה ומה שאני רוצה בדיגיטל זה סושיאל אז הייתי הולכת על וידאו לסושיאל כי יש יותר דרישה וזה תחום רווחי. אם יש לי ידע טכני כי אני אישה של דאטה ומספרים - אז זה אוטומציה. זה רק יילך ויגדל ו-AI כרגע מקושר לאוטומציות", היא אומרת.
גלי מאירי, מייסדת אתר תעשיה, שותפה בדה ליסט ועורכת סדרת כנסי "הכל מבינה", אומרת שהצורך באנשי בינה מלאכותית שגם מומחים בניתוח ומחקר של נתונים עולה מאד, גם ממוסדות ציבוריים גדולים, מתוך ההבנה שיש פה כלי עם יכולות על אנושיות שבניהול אנושי נכון יכול להביא לתוצאות יוצאות דופן.
עם זאת, "כמו בכל תחום, גם פה בגלל שאין סטנדרטיזציה עדיין, יש פערים גדולים מאד באיכות אנשי המקצוע ובאיכות ההדרכות, ואם אני יכולה לתת טיפ אחד זה להבין מאנשי המקצוע שלכם וממי שמציע לכם הדרכות, איך הם משתמשים בכלי הבינה הלאכותית בעבודה היומיומית שלהם, ולבקש לקבל קייס סטאדי מפורטים כדי לראות אם איש המקצוע גם 'טובל את הידיים', ולא רק מדבר מלמעלה. יש פער עצום בין מה שהכלים האלה מבטיחים לבין המורכבות של היישום שלהם בפועל, והשימוש בהם פעמים רבות דורש הבנה עמוקה גם בפלטפורמות אחרות (לדוגמה מערכות אוטומציה) ופרקטיקות ניהוליות (על מנת לקבל תשובות מדוייקות מהמערכות עצמן).
חשוב מאד להבין את השינוי התפיסתי של העולם שלנו, מעולם של ביצוע לעולם של הנחיה. ולהנחות את הבינה המלאכותית לתוצאות הולמות דורש הרבה מאד רקע רלוונטי וכמובן- יצירתיות מתפרצת".