לא על המכונית לבדה: BYD הפכה ליצרנית רכיבים מובילה של אפל
לא על המכונית לבדה: BYD הפכה ליצרנית רכיבים מובילה של אפל
לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ליצרנית המכוניות החשמליות הגדולה בסין יש עסק נוסף של ייצור מכשירים אלקטרוניים, הנסחר בנפרד בבורסת הונג קונג. היא מרכיבה היום יותר מ-30% מהטאבלטים של אפל ומעסיקה לשם כך כ-100 אלף עובדים
לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ל-BYD הידועה בעיקר כמתחרה העיקרית של טסלה, יש עסק נוסף של ייצור מכשירים אלקטרוניים והיום היא מרכיבה יותר מ-30% מהטאבלטים של אפל. בחברה הסינית הודו כי הם מעסיקים יותר מ-10 אלף מהנדסים ובסביבות 100 אלף עובדים עבור "שרשרת הפירות" – המונח המקומי לשרשרת האספקה של אפל. בכירים בחברה הדגישו כי יש דימיון בין שני תחומי הפעילות שלה, שכן שניהם מבוססים על היכולת שלהם להרכיב מכשירים מדוייקים בעלות נמוכה. מנכ"ל אפל טים קוק אף אמר במרץ לאחר שביקר במשרדי BYD בשנגחאי כי החברה היא אחת מהספקיות של אפל "שדוחפת את גבולות האפשר".
אולם, התלות הזו של אפל ב-BYD ובלוקסשור המרכיבה את מכשירי האייפון, תקשה על החברה להתנתק מסין זאת בעוד שארה"ב קרוב לוודאי שתפעל להגבלת היבוא מהמדינה תחת כהונתו של דונלד טראמפ.
מלבד אפל BYD עובדת גם עם שיאומי, יצרנית הסמארטפונים שהחלה השנה גם בייצור מכוניות חשמליות, ומרכיבה את המכשירים שלה וכן מספקת טכנולוגיה למכוניות. לקוחות נוספות לפי הדיווח הן וואווי וסמסונג, יריבתה של אפל.
מערכת היחסים של BYD עם אפל החלה כבר ב-2009, כשהחלה בעיבוד רכיבים. הקשרים התהדקו בהדרגה והיא מספקת כיום גם רכיבים מבניים כמו מתכת, זכוכית, קרמיקה וספיר וכן שירותי הרכבה. הקשרים הללו גם עוזרים לאפל לגוון את האספקה שלה מעבר לפוקסקון, שמייצרת את מרבית מכשירי האייפון והאייפד שלה.
החברה הבת האחראית על ההרכבות, BYD אלקטרוניקס, נסחרת בנפרד מ-BYD בבורסת הונג קונג, והיא אחראית על חלק מהעבודות הרגישות יותר של אפל, כמו הרכבת חלקי הטיטניום הנחוצים למסגרות של מכשירי אייפון פרו. בחברה מתגאים בכך שהמקדחות הרובוטיות שלהם יכולות לגלף תבניות על משטח של קליפת ביצה מבלי לשבור אותה.
בכל זאת, ב-BYD לא מסתפקים רק בעבודות ההרכבה עבור אפל וייצור מכשירי האלקטרוניקה, ובהמשך מתכננים בחברה לפתח רובוטים מבוססי AI ביחד עם אנבידיה עבור מפעלים. "זה כאילו אנחנו מגדלים הרבה דגים באגם, ובכנות עוד לא בטוחים איזה תחום בשוק יגיע לבגרות בעתיד", אמר השנה וואנג האיויו, בכיר בחטיבת הסוללות של BYD, שהתייחס לפילוסופיה של מייסד החברה לפיה "כשדג מגיע לבגרות, אנחנו יכולים לשלוף אותו החוצה".