סגור
גג עמוד techtalk דסק

אנחנו, רובוט? משבר הזהות של טסלה

טסלה יודעת איך לעורר עניין. בעשור האחרון הCybercabביאה את הרכב החשמלי לעולם המיינסטרים, ושינתה את הדרך בה אנחנו תופסים מכוניות. אבל באירוע ההשקה האחרון שלה, טסלה פנתה לכיוון שונה לגמרי – אל תחום הרובוטיקה, שהופך להיות הליבה החדשה שלה. הרכבים, לפחות כפי שהכרנו אותם, פינו את הבמה לרובוטים, וחזון העתיד של אילון מאסק התחיל לקבל צורה ברורה.
במרכז האירוע עמדו שני דגמי רכב חדשים שהוצגו כ"סייברטקסי". למעשה אלו לא סתם מכוניות – אלא רובוטים בתחפושת. בלי הגה, בלי דוושות, בלי נהג. הרכבים האוטונומיים האלה נראים כמו יצירה שנולדה משיתוף פעולה בין מדען משוגע לבמאי מדע בדיוני. הדמיון ליצירות כמו הדלוריאן מ"בחזרה לעתיד" לא מקרי. מאסק, כמו דור שלם של אנשי טכנולוגיה מדור ה-X וה-Y, גדל על אותם סדרות וסרטים, וכעת הוא מנסה להביא את החלומות מהמסך הגדול למציאות.
טסלה הציגה גם את רובוטי "אופטימוס" – רובוטים דמויי אדם שמטרתם להשתלב בחיי היומיום שלנו. בסרטונים שהוצגו נראו הרובוטים משקים צמחים, מנקים, אוספים חבילות, ואפילו משחקים (יפה) עם משפחה מחייכת. במציאות הם רק נופפו לקהל, חילקו דרינקים ושקיות הפתעה, ורקדו ברייב ביזארי, אבל המסר היה ברור: העתיד, על פי טסלה, הוא רובוטים בכל בית.
אירוע ההשקה, תחת הכותרת "We, Robot", רמז לספרי המדע הבדיוני של אייזק אסימוב, בו רובוטים פועלים בהרמוניה לצד בני האדם. מדובר בחזון שמאסק מעדיף להציג על פני אלטרנטיבות כגון זו משליחות קטלנית. כאן לא נגמרו ההתייחסויות ליצירות מדע בדיוני. חלק מהשכונות בעיר המדומה שנבנתה עבור ההשקה נקראו "מטרופוליס" ו-"Westworld". הסרט "מטרופוליס" מציג עולם דיסטופי בו מיעוט עשיר חי בתענוגות, בעוד הרוב נאלץ לעבוד בפרך בעומק האדמה, עד שהם מתמרדים ובראשם רובוט. גם ההתייחסות ל-Westworld לא מקרית: מדובר בעולם בו רובוטים משמשים לבידור פנטזיה גרוטסקי - עד שהם קמים על יוצריהם במרד אלים.
השאלה מהדהדת בחלל: האם בתיאטרון המציאות של מאסק נחיה במציאות אוטופית בה הרובוטים הם משרתים אדיבים, או בעולם דיסטופי בו הגולם קם על יוצרו. אופטימוס פריים, או מגהטרון וT-800?
השוק לא נשאר אדיש למופע הראווה. מניית טסלה צנחה בכמעט 10% לאחר האירוע, נפילה שהצטרפה לרכבת הרים של שנים בה המניה נוסקת וצוללת לחילופין. הסיבה לנפילה הנוכחית ברורה: אילון מאסק אמנם הציג טכנולוגיות מתקדמות ועתידניות, אך הדרך להפיכתן למוצרים רווחיים עדיין נראית ארוכה ורצופת מכשולים, והפרטים בדרך חסרים. הספקנות הזו אינה חדשה. כבר שנים שהיא משתקפת בתנודות החדות במניית טסלה.
1 צפייה בגלריה
ד"ר ענר טל
ד"ר ענר טל
ד"ר ענר טל
(צילום: לימור אהרון)
האנליסטים חלוקים: חלקם טוענים שמניית טסלה מנופחת. אחרים טוענים שטסלה מצויה בהערכת חסר מהותית. הבעיה טמונה בזהות הלא ברורה של החברה. האם היא "רק" חברת רכב, או מובילה במהפיכת הרובוטיקה וה-AI? מצד אחד עיקר הכנסותיה נובע ממכירת רכבים חשמליים. מצד שני, מאסק שואף למצב את החברה כשחקנית מרכזית בשוק הרובוטיקה והבינה המלאכותית. אך בשלב זה לא ברור אם כל המכוניות והרובוטים האוטונומיים יהפכו לחלק מהמציאות היומיומית שלנו ויהוו שוק רווחי עצום.
כדאי לזכור שטסלה לא שונה בהרבה מענקיות טכנולוגיה אחרות שהחלו את דרכן בתחומים שונים לחלוטין מעיסוקן המרכזי כיום. אמזון יוסדה כחנות ספרים מקוונת, גוגל כמנוע חיפוש, ואפל כמוכרת מחשבים אישיים. כולן התרחבו לשווקים חדשים תוך שהן משקיעות בטכנולוגיות חדשניות שלא תמיד צלחו. הדרך הייתה רצופה בכשלונות כמו הטלפון של אמזון, הגוגל גלאס, או המכוניות של אפל. אבל הן המשיכו להתקדם ולהמציא את עצמן מחדש.
הימור טכנולוגי יקר המלווה לעיתים בכישלון הוא חלק מהמשחק. המוצר הראשוני של חברות ענק אמור להיות רק ההתחלה, ולספק תזרים מזומנים להרחבה עסקית שתאפשר לחברה לשגשג בעולם דינמי ומשתנה. גם טסלה פועלת על פי אותו עיקרון. הרכבים החשמליים שלה הם הבסיס – "עץ הכסף" הראשון שלה – אבל כבר מתחילת דרכה החברה כיוונה רחוק שנות אור מתחום הרכב. בעתיד טסלה עשויה להיזכר כחברה שהחלה את דרכה בייצור מכוניות חשמליות. אבל השאיפות שלה כעת הן להוביל את שוק הרובוטיקה והAI שבעולם הפיזי (Embodied AI).
בשוק הטכנולוגיה, להצלחה יש מחיר – ונדרשת גם נכונות לקחת סיכונים. השאלה היא אם טסלה תצליך לכבוש את העולם עם צבא הרובוטים ולהפוך את הרובוטקסי והאופטימוס למוצרים פופולאריים ורווחיים, או שעוד ניסיון טכנולוגי יתנפץ על סלעי המציאות הצרכנית? ואם אכן מדובר בשוק עצום ורווחי, האם תצליח טסלה להוביל אותו מול מתחרות פוטנציאליות? והאם העתיד של טסלה הוא עולם אוטופי בו ילדים משחקים עם רובוטים ידידותיים, או כזה בו בני אדם נמלטים על חייהם מטרמינייטורים מונעי מחשב העל דוג'ו. העתיד, כמו תמיד עם טסלה, לא ברור. מה שברור הוא שהחברה הזו ומנהיגה השנוי במחלוקת יודעים לעורר דיאלוג עמוק לגבי הכיוון אליו העולם הולך.
ד"ר ענר טל, מומחה לכלכלה התנהגותית, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ואוניברסיטת מרילנד
גילוי נאות: הכותב מחזיק במניות של חברת טסלה